האם אפשר להיכנס להריון בזמן הנקה?

האם ההנקה אכן משמשת כאמצעי מניעה או שמדובר במיתוס בלבד? ד"ר גיא גוטמן, רופא נשים מסביר כי ההנקה אינה מונעת כניסה להריון ועל שיטת אמנוריאה - הנקה למניעת הריון (LAM)

חדשות כיפה תוכן שיווקי 12/03/23 17:59 יט באדר התשפג

האם אפשר להיכנס להריון בזמן הנקה?
הנקה, אילוסטרציה, צילום: shutterstock

אמהות רבות שואלות אותי לא פעם, האם ההנקה אכן משמשת כאמצעי מניעה או שמדובר במיתוס בלבד. לפני שאת ממשיכה לקרוא , חשוב שתדעי שכן! זה מיתוס, וכי ההנקה אינה מונעת כניסה להריון, גם אם ישנן שיטות או דעות שמתיימרות להציג אחרת. לפניך מידע חשוב המתייחס לקשר בין הנקה ופוריות. זאת בנוסף להסבר מפורט לגבי האופן בו את יכולה להיכנס להריון עוד לפני שהמחזור החודשי מגיע, וגם אילו אמצעי הגנה נוספים יכולים להתאים לך במהלך ההנקה, ובאישור רופא/ה הנשים בלבד.

הנקה ופוריות - מה הקשר?

אחרי שהובהר כי ההנקה היא לא אמצעי מניעה, נעבור לשלב בו נבין למה... מצד אחד הנקה יכולה להשפיע על הפוריות ועל אורך הזמן עד שחוזר המחזור החודשי. זה קורה בגלל הפרשת ההורמונים במהלך ההנקה המלאה, במיוחד הורמון האוקסיטוצין, שיכולים לסייע במניעת ודיכוי הביוץ. אבל, ברגע שהווסת חוזרת זה בדרך כלל סימן שאת פורייה ובשלב זה, ולהנקה לא תהיה כל השפעה על יכולתך להיכנס להריון. חשוב גם לדעת, כי אופי המחזור החודשי, כמו גם מחזוריות הווסת והביוץ, שונים שונה אצל כל אישה ולכן, לעיתים את יכולה להיות פורייה עוד לפני הגעת המחזור החודשי, דבר שגם אותו חשבו לקחת בחשבון.

האם הנקה באופן בלעדי ועקבי אכן משמשת כאמצעי מניעה?

על פי שיטת אמנוריאה - הנקה למניעת הריון (LAM), ברוב המקרים כן. מדובר באמצעי מניעה שכיח שלא תמיד עובד ומטרתו דחיית המחזור החודשי. זהו גם מקור שמה של השיטה = היעדר מחזור. בפועל זה אומר שעליך להניק בצורה מלאה, כולל דחיית שילוב המוצקים ו/או הפורמולה בתפריט היומי, הימנעות משאיבה, ומשימוש במוצצים, כדי לא לפגוע במהלך ההנקה. מה כן? הנקה מלאה, מתי שהתינוק רוצה וצריך. בצורה כזו תוכלי להמשיך עד שהתינוק בן 6 חודשים, וכל עוד המחזור החודשי אינו חוזר, וזה כולל תשומת לב לכתמי דם קלים או סימנים שיכולים להעיד על ביוץ. ושוב, שיטה זו אינה מגנה תמיד, והסיכוי להריון נוסף קיים.

סימני ביוץ בזמן הנקה

אם את מניקה ואינך בטוחה שאת אכן מבייצת, ישנם כמה סימנים שיכולים להעיד על חזרתו הצפויה של המחוזר החודשי, וזה גם הסימן הראשון. ועדיין, גם אם המחזור לא חוזר, ישנן נשים המבייצות עוד לפני חזרת הווסת לאחר הלידה. סימנים נוספים לכך יכולים להיות עלייה בחשק המיני, רגישות בשדיים ועיבוי של רירית הרחם.

שימוש באמצעי מניעה בזמן הנקה

כאמור, שיטת אמנוריאה שהיא הנקה למניעת הריון דורשת הנקה מסביב לשעון וגם אם אפקטיבית זה רק במהלך 6 חודשים ראשונים בלבד. בנוסף, את גם יכולה להיות פורייה עוד לפני שהווסת הראשונה לאחר הלידה מגיעה. לכן, אם את לא מעוניינת להיכנס להריון ועדיין מניקה, תוכלי לעשות שימוש באמצעי מניעה מגוונים, כל עוד את עושה זאת באישור רופא/ת הנשים שלך. דוגמאות לאמצעי מניעה רלוונטיים בזמן הנקה הן: התקן תוך רחמי, מדבקה, טבעת וגלולות למניעת הריון, בין אם הורמונליים או לא.

 

את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן, רופא נשים.