הרפורמה בביטוחי הבריאות הפרטיים 2023- כל מה שחשוב לדעת

רשות שוק ההון הייתה אמורה להשיק את הרפורמה בביטוחי הבריאות הפרטיים בתחילת השנה אך החליטה לדחות את הרפורמה למאי 2023. מה הרפורמה טומנת בחובה? מהו בדיוק השינוי הצפוי בביטוחי הבריאות הפרטיים? איך הרפורמה תשפיע עליכם ואיך כדאי להיערך מראש? הפיננסון כאן לעשות סדר ולהביא לפניכם את הנקודות החשובות ביותר שעולות מרפורמת ביטוחי הבריאות 2023 

חדשות כיפה תוכן שיווקי 26/02/23 14:45 ה באדר התשפג

הרפורמה בביטוחי הבריאות הפרטיים 2023- כל מה שחשוב לדעת
צילום: באדיבות אתר פיננסון

הר הביטוח הוא הדבר הראשון שחשוב שתכירו כדי שתדעו על מה אתם מבוטחים בדיוק, הר הביטוח יעזור לכם למצוא את כל המידע הביטוחי שלכם ושל בני משפחתכם. חשוב להבין איפה ביטוח הבריאות הפרטי שלכם נמצא ואיזה כיסויים הוא כולל לפני שניגשים להבנת הרפורמה ומנסים לשפר את התיק הביטוחי הקיים על סמך הרפורמה המתקרבת ובאה. אתר הר הביטוח יעבור שדרוג משמעותי שנחשב לאחד מעיקריה החשובים של הרפורמה. הר הביטוח ישודרג כך שיהיה ניתן להשוות בין ביטוחי בריאות פרטיים לביטוחי השב"ן של קופות החולים, ניתן יהיה לבצע השוואה מבחינת סוג הכיסוי ומחירו. שדרוגו של אתר הר הביטוח נועד על מנת לתת למבוטחים אפשרות לגשת למידע מלא אודות תיק ביטוח הבריאות שלהם ועל ידי כך לאפשר קבלת החלטות נבונה יותר לגבי ביטוחי הבריאות הפרטיים. 

מטרת הרפורמה בביטוחי הבריאות הפרטיים

רשות שוק ההון עובדת תקופה ארוכה על הרפורמה, אשר צפויה להגביר את התחרות בענף ביטוחי הבריאות, לאפשר השוואה יעילה בין הכיסויים השונים בפוליסת הבריאות הפרטית וכן לצמצם את תופעת הכפל הביטוחי. אתם בטח שואלים את עצמכם, איך התחרות תגדל ואיך תתאפשר השוואה טובה יותר? רשות שוק ההון החליטה על מספר שינויים בביטוחי הבריאות הפרטיים כך שאופן שיווק המוצרים ישתנה ויחייב את המשווקים לפעול בדרכים שונות, כאלה שרשות שוק ההון רואה בהן כמיטיבות יותר עם הלקוחות, ועל כך נפרט בעיקרי הרפורמה.  דרך אגב, נמליץ לבצע בדיקה בהר הביטוח ומול גורם מקצועי על מנת לוודא שאין לכם כפל ביטוחי, תופעה שנמצאת אצל אחוז לא מבוטל מהמבוטחים, במידה וקיים כפל ביטוחי- דאגו לבטלו על ידי איש מקצוע או על ידי פנייה לחברת הביטוח עצמה בה יש לכם כפל ביטוחי.

עיקרי הרפורמה

  • תהיה פוליסת בריאות חדשה שתכלול בתוכה כיסויי ניתוחים וטיפולים מחליפי ניתוח בחו"ל, תרופות מחוץ לסל והשתלות וטיפולים מיוחדים בחו"ל- ברובד הבסיס. זהו צעד משמעותי מאוד עבור המבוטחים כיוון ששלושת הכיסויים הנ"ל הם הכיסויים החשובים ביותר לדעת מומחים רבים בתחום הביטוח והפיננסים כיוון שבמקרים בהם מבוטח יזדקק לאחד משלושת הכיסויים הללו הוא יהיה במצב קטסטרופלי ויזדקק לסכומים גבוהים מאוד של כסף עבור טיפולים ותרופות ולכן רצוי לטובת המבוטחים שדווקא הכיסויים האלה הם כיסויי הבסיס שברפורמה יכללו בכל פוליסת בריאות ללא יוצא דופן.

בנוסף לכיסויי הבסיס יהיו חבילות משלימות נוספות שניתן לרכוש ולהוסיף לביטוח הבריאות הפרטי- כמו פוליסת ניתוחים שיהיה ניתן לרכוש אותה ב3 אפשרויות שונות כדלקמן:

  1. פוליסת ניתוחים משלימה לביטוח השב"ן של קופת חולים עם השתתפות עצמית של 5,000 ₪.
  2. פוליסת ניתוחים משלימה לביטוח השב"ן של קופת חולים ללא השתתפות עצמית.
  3. פוליסת ניתחים מהשקל הראשון שבה ניתן לפנות לרפואה הפרטית ללא תלות בקופת החולים בכלל.

במידה ומבוטח ירצה להוסיף כיסויים נוספים מעבר לכיסוי הבסיס ואחד מאפשרויות הניתוחים שבחר הוא יוכל לבחור אחות מבין 5 אופציות לפוליסת אמבולטורי שונות שאגב אותן יהיה ניתן לרכוש בנפרד מכל חברת ביטוח שרוצים.

  • ברפורמת הבריאות הקרבה ובאה צפויה להיאסר מכירת כפל ביטוח ללקוחות. כך שמשווקים שפועלים בצורה לא ישרה כלפי הלקוחות ומוכרים להם כפל ביטוח על מנת לגזור עמלות לעצמם, לא יוכלו להמשיך לעשות זאת ויצטרכו להיות ישרים והגונים מול הלקוחות בעת מכירת ביטוח בריאות. עד הרפורמה נוצר מצב בו משווקים לא ישרים סמכו על כך שהלקוח לא מקצועי בתחום של ביטוחי בריאות פרטיים ולכן מכרו לו כיסויי כפל וכן כיסויים שלאו דווקא רלוונטיים אליו ולמצבו ובכך פגעו בו. לשמחת המבוטחים המצב הזה ייפסק עם כניסת הרפורמה הקרובה.
  • לאחר שתיכנס הרפורמה ככל הנראה ישווקו מוצרי ביטוח הבריאות עם הנחות ארוכות טווח( 10 שנים), מה שגם עשוי להטיב עם הלקוח שלא יצטרך להתעסק בלהעביר את הביטוח ממקום למקום או לבקש מחברת הביטוח לחדש לו הנחות בפוליסה. 

כל השינויים הנ"ל לדעת מערכת הפיננסון, צפויים להעלות את התחרות ולשים את המחיר במרכז. ברגע שרוב כיסויי ביטוח הבריאות זהים, מטבע הדברים המשווקים יצטרכו להתחרות על ליבם של הלקוחות בעזרת מחיר טוב ושירות טוב שיצטרכו לתת ללקוח, בזמן שעד הרפורמה יכלו המשווקים למשוך את המבוטחים על ידי הדגשת הבדל בפוליסת בריאות של חברה מסוימת על אחרת.

איך כדאי להיערך לרפורמה בביטוחי הבריאות?

קודם כל חשוב להבין, יש שמועות רבות על הרפורמה הזאת ועד שהיא לא תצא לפועל לדעתנו עדיף לקחת בערבון מוגבל לפחות חלק מסעיפי הרפורמה שלא בטוח שיתממשו. ראו לדוגמא את העובדה שהרפורמה היתה אמורה להיכנס לתוקף בתחילת שנת 2023 ואז נדחתה למאי 2023, מי הבטיח לנו שלא תדחה שוב? בכל אופן, אתם כמבוטחים צריכים להכיר את הרפורמה אם היא תיכנס לתוקף במאי 2023 חשוב להיערך לכך מראש. מה צריך לעשות:

  1. לבצע בדיקה מקיפה על תיק הביטוח שלכם מול גורם מקצועי, לבקש ממנו להסביר לכם על כל הכיסויים האפשריים לרכישה כך שאם יש כיסוי שרלוונטי אליכם תוכלו לרכוש אותו לפני שתיכנס הרפורמה ו- "המוצרים בחנות ישתנו". 
  2. לאחר שתחליטו בעזרת סוכן ביטוח מהו תיק הביטוח הנכון עבורכם, דאגו להוציא אותו לפועל, השלימו את כל תהליך החיתום מול סוכן הביטוח במהרה כך שהפוליסה תופק וזאת על מנת שתרוויחו כיסוי שקיים היום ולא יהיה קיים בעתיד אחרי הרפורמה.
  3. קחו בחשבון שלאחר שהרפורמה תצא לפועל אנשי המקצוע יהיו יותר חכמים לייעץ איזה כיסוי יותר טוב ולכן יכול להיות שדווקא פוליסה חדשה של אחרי הרפורמה תהיה טובה יותר לכם, ממליצים להיעזר בסוכן ביטוח מקצועי שיסייע לכם לקבל החלטות בנושא.