שימו לב: 5 כללי זהב לטיול שיטפונות

אין כמו תופעת הטבע המהפנטת של שטפונות במדבר יהודה, שטפונות שלא מותרים ספק שהמדבר שוקק חיים | אבל כדאי לשים לב לטיפים החשובים של בית ספר שדה כפר עציון

חדשות כיפה נדב פרנקל 27/12/22 12:54 ג בטבת התשפג

שימו לב: 5 כללי זהב לטיול שיטפונות
שטפון, צילום: בית ספר שדה כפר עציון

שטפון במדבר הוא חוויה עוצמתית, הרעש, הזרם, החיות שמוענקת ברגע אחד לנוף המדברי הם מהפנטים ומושכים מטיילים רבים. כדי לחוות את הטבע וההדר שלו בצורה בטוחה כדאי לנהוג בכמה כללי התנהגות ובטיחות שיעזרו לכם להינות לתעד לשתף ולחזור בשלום.

  1. אפיקים ויובלים: ייתכן מאוד שכאשר תגיעו אל אפיק הנחל הוא יהיה יבש ושומם. כאן המקום להזכיר שהשטפון מתחיל בקו פרשת המים שבמעלה ההר. לכן הכלל הראשון הוא לא לרדת לתוך אפיק הנחל בעת סכנה, גם אם הוא יבש.
  2. טווח בטיחות: בטח ראיתם סרטונים של שטפונות, המים כמו שראיתם חומים ועכורים, הסיבה לכך שמרוב הכוח שלהם המים סוחפים איתם אבנים, סלעים, אדמה וצמחייה. קירבה מיותרת לשפה כשמסביב בוץ עלולה לגרום להחלקה שחלילה תסתיים באסון. מרחק בטיחות מציל חיים!
  3. תחזית וכבישים: חובה להקשיב לתחזית, לעקוב אחרי העדכונים ולהתנהג בהתאמה. כמו כן יש לקחת בחשבון שכבישים יכולים להיחסם על ידי המשטרה בדרך אל ובדרך חזור. להתאזר בסבלנות במקרה של חסימה. לא לחצות עם הרכב בשום פנים נחלים שחוסמים את הכביש. 
  4. מדריך: על אף היותנו טיילנים חובבים, או כאלה שטיילנו בעבר בתוואי אליו יצאנו כדאי וממולץ שלא לצאת ללא מדריך מוסמך שמכיר את המדבר ויובליו והמדבר והתנהגותו.
  5. היערכות: יצאתם לשטח ביום חורפי, יצאתם לחוות שיטפון, חשוב לארגן מראש ברכב בגדים יבשים להחלפה וכדאי גם תרמוס תה, אלה כאמור מעולם לא הזיקו למי שנערך מראש.



בכל מקרה חשוב ליידע משפחה או חברים לאן יצאתם ומתי אתם צפויים לחזור, חובה לקחת אמצעי קשר למקרה של מצוקה ולהכיר מספרי חירום.

נדב פרנקל הוא מדריך ביה"ס שדה כפר עציון