בעקבות ניסים ואורות: טיולים לחנוכה בטבע הישראלי

חדשות כיפה תוכן שיווקי 19/12/22 13:45 כה בכסלו התשפג

בעקבות ניסים ואורות: טיולים לחנוכה בטבע הישראלי
סיור עששיות בקיסריה, צילום: צילום אלונה אחמטוב. רשות הטבע והגנים

חג החנוכה הוא חג של ניסים ואורות, והוא גם זמן מעולה להנות מהנס והאור הגדול ביותר - הטבע הישראלי. במהלך ימי החנוכה יתקשטו אתריה היפים ביותר של הארץ ויספקו למבקרים חוויה מיוחדת, מלאת אטרקציות ופעילויות המתאימות לכל המשפחה. בעזרת רשות הטבע והגנים אספנו לכם המלצות לכמה מהבולטים שבהם.

גן לאומי קיסריה - גבורות ואורות – סיור עששיות

בימים שני-ראשון 19-25.12 בשעות 18:00, 18:30 לכבוד חנוכה חג האור, יתקיים בגן לאומי קיסריה סיור ערב חוויתי שאורכו כשעתיים לאור עששיות בעתיקות קיסריה. בסיור המיוחד צועדים בשבילים בעקבותיהם של גיבורים ובאור הרך שילווה את הדרך יעלו הסיפורים על חנה סנש, שרה גיבורת ניל"י, רבי עקיבא ועוד גיבורים, שסיפוריהם נקשרו לעד עם העיר קיסריה.

גן לאומי עתיקות קיסריה מציג רצף תרבויות של 2,500 שנות היסטוריה, ולכן הוא אתר בעל חשיבות לאומית ובין-לאומית. האתר משמר ערכי טבע, נוף ומורשת ומטפח אותם גם בעבור הדורות הבאים. בסיום הסיור, נדליק נרות חנוכה במיקום מנצח – אחד מקמרונות העיר העתיקה, ואין ספק שזו חוויה מוצלחת לטיול עם כל המשפחה.

יש להגיע בלבוש חם, נעלי הליכה נוחות, ולהצטייד במטריה. ההרשמה והתשלום - מראש.

סיור עששיות בקיסריה

סיור עששיות בקיסריה צילום: צילום אלונה אחמטוב. רשות הטבע והגנים

גן לאומי סבסטיה- לטייל בשומרון הקדומה

העיר שומרון הייתה בירת ממלכת ישראל בימי בית ראשון, והמשיכה להיות עיר חשובה גם לאחר חורבן הממלכה. עדות לכך הוא המיקום האסטרטגי עליו ניצבה העיר, בראש גבעה המשקיפה על כל האיזור. במקום נחשפו שרידי חומות ומצודה, ארמונות מלוכה, בתים ומחסנים מימי ממלכת ישראל.

בתקופה הרומית העיר הגיעה לשיא פריחתה. האחראי לכך כמובן היה הורדוס, שבנה בה רחובות מרשימים, פורום (הכיכר המסחרית), בסיליקה ומקדש לכבודו של המלך אוגוסטוס, אצטדיון ואפילו תיאטרון – עדות לחיים העשירים שהתנהלו במקום.

ב-21.12 (חנוכה) בשעות 10:00 ו-13:00 יתקיים סיור מרתק בשומרון הקדומה בעקבות עלילותיה וסיפורה המסעיר של עיר הבירה של ממלכת ישראל. במהלך ביקורכם באתר תפגשו בשרידים של מגדלים חשמונאיים, בפורום ובתיאטרון הרומי, תטפסו למקדש אוגוסטוס ותצפו ממנו על שרידי ארמון אחאב ואולי גם תצליחו למצוא את המקום שבו קבור ראשו של יוחנן המטביל.

שימו לב- ההגעה לאתר סבסטיה דרך היישוב שבי שומרון בלבד והסיורים ייצאו משער היציאה האחורי של היישוב! הסיורים באבטחת הצבא וייתכנו שינויים ביום האירוע בהתאם להנחיות כוחות הביטחון שבמקום.

סבסטיה

סבסטיה צילום: מוטי שפי רשות הטבע והגנים

גן לאומי מצדה

מצדה היא המעוז האחרון של לוחמי חירות יהודיים מול הצבא הרומי, ומסמלת את אחריתה של ממלכת יהודה בסוף ימי בית שני ואת חורבנה האלים. על במת ההר שרידי ארמונות פאר מתקופתו של המלך הורדוס ועדות אילמת למצור הרומי והסוף המר.

במהלך חנוכה יתקיים במקום סיור מודרך על בימת ההר שהפך לסמל. נטייל בין שרידי ארמונות פאר מתקופתו של המלך הורדוס, שרידי המצור הרומי, בורות מים, מחסני ענק ותצפית מקיפה על אזור ים המלח ומדבר יהודה. סיור מרתק, חווייתי, שלא מותיר אף מטייל אדיש.

ניתן לעלות אל מצדה בשביל הסוללה (כעשרים דקות) לבאים ממערב, דרך ערד או בשביל הנחש (כשעה עד שעה+) לבאים ממזרח, מכביש ים המלח או ברכבל. המסלול על מצדה מתאים לכל הגילאים.

מצדה

מצדה צילום: דורון ניסים רשות הטבע והגנים

גן לאומי קומראן

בין עתיקות היישוב העתיק קומראן חבויים סודות רבים שנחשפו במהלך השנים ע"י חוקרים מתקופות שונות, וחלקם עדיין מחכים שיוציאו אותם אל האור.

ביום רביעי – 21.12 (נ שלישי של חנוכה) בשעות 11:00-15:00 יתקיים באתר סיור מרתק עם מנהל מורשת ברשות הטבע והגנים, באזור יהודה ושומרון. במהלך הסיור ניחשף לעבודות השימור הנרחבות בשנים האחרונות, נלמד על מערכות המים של האתר, נכיר את חיי היום יום והמלאכות הקדומות שבהם עסקו אנשי היחד שחיו במקום, נצפה בסרט על האתר והסביבה, נסייר במוזיאון המציג את הממצאים הארכיאולוגים ונשמע על כת "היחד", מגילות ואוצרות גנוזים במערות.  

לאחר הסיור באתר נצא רגלית בשביל המגילות הצופה למערות שבהן נמצאו המגילות במצוקי מדבר יהודה ונסיים בנקודה שבה השארתם את הרכבים. תתקיים גם הדלקת נרות ברחבה שבצמוד למבואת האתר בשעה 15:30.    

בהרשמה מראש. ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר. חינם למנויי מטמון.

מערות קומראן

מערות קומראן צילום: ערן קרוזל רשות הטבע והגנים

גן לאומי מגדל צדק

בגן לאומי מגדל צדק, המהווה ריאה ירוקה חיונית במרכז הארץ תמצאו מרחבים של טבע ונוף ותפגשו מורשת בת אלפי שנים. בראש הגבעה החולשת על "מעבר אפק", ששימש את העוברים בדרך הים הקדומה, נמצאת מצודה עתיקה בה ניתן לבקר. סביב המצודה מסלולי הליכה העוברים בתוך מחצבות משוקמות ולצד כבשני סיד, ומשלבים תצפיות נוף נפלאות.

בחג החנוכה, באותה מצודה מיוחדת בדיוק, יתקיים טיול עששיות במתאים לאווירת החג וסביבו סיפור מעניין לכל המשפחה. בלילה גשום לפני שנים רבות הגיח מהחשיכה איש מסתורי, מלוכלך עד מאוד. מיהו ומה חיפש במצודה? כל אלה יסופרו בטיול.

הסיור יארוך כשעה בתאריכים 19-21.22 בשעות 18:00, 18:30, 19:00. תשלום והרשמה מראש באתר הרשות, הפעילות מותנית בתנאי מזג האוויר.

מגדל צדק

מגדל צדק צילום: ליבנה שמילה, רשות הטבע והגנים

חגיגה ענקית של מורשת ישראלית

בנוסף לפעילויות בהקשר חג החנוכה, חגיגה ענקית של מורשת ישראלית צפויה באתרים במסגרת חגיגות שבוע המורשת ה-9. שבוע המורשת השנה יעמוד בסימן מחווה לשירה העברית והישראלית ולשירים שנכתבו לאתריה השונים תחת הכותרת -בשביל השירים של ישראל.

בגן לאומי ציפורי יתקיים מופע בשיתוף הקהל – השיר הכי טוב בעולם עם הפייטן "מי פה סול", ובו בעזרת הקהל יכתב שיר חדש. בנוסף, יתקיימו סיורים מודרכים בעקבות צלצולי פעמונים בעיר הפסיפסים. הפעילויות יתקיימו בתאריכים 20/12 ,25/12 בשעות  11:00 , 12:30 ובתאריכים 22-21/12 בשעות 14:00 , 15:00.

המופע "השיר הכי טוב בעולם" יתקיים גם בגן לאומי חאן שער הגיא ובגן לאומי עתיקות עין גדי. פרטים נוספים על זמני הפעילות באתרים אלה ניתן למצוא באתר.

פעילויות נוספות ומיוחדות שיתקיימו באתרים הדרומיים של רשות הטבע והגנים הן פעילויות במסגרת פסטיבל צבעי מדבר – פסטיבל בנגב בו לוקחים חלק מגוון אתרים – מרכז מבקרים מכתש רמון, גן לאומי ממשית, גן לאומי עבדת, שמורת טבע חי בר יטבתה ועוד. פרטים נוספים ורשימת האתרים המלאה ניתן למצוא באתר הפסטיבל.

גן לאומי תל ערד

גן לאומי תל ערד צילום: מנו גרינשפן