עבודה בתור עצמאי – השינויים והתמורות בשוק העבודה

בהתאם למגמה העולמית ולטכנולוגיה שממשיכה לדהור קדימה ולהתפתח, להלן מספר סיבות אשר בגללן כדאי לנו למהר ולהתאים את עצמנו לשוק העבודה המשתנה ולהתחיל לחשוב על עבודה בתור עצמאים

חדשות כיפה תוכן שיווקי 05/07/22 16:20 ו בתמוז התשפב

עבודה בתור עצמאי – השינויים והתמורות בשוק העבודה
צילום: shutterstock

הרשו לי לחלק את שוק העבודה ללפני עידן האינטרנט ואחריו. לפני עידן האינטרנט היינו קמים בבוקר, אוכלים ארוחת בוקר חפוזה, מדדים לדלת, נותנים נשיקה, אומרים שלום, הולכים לעבודה וחוזרים הביתה. מה שנקרא עבודה מתשע עד חמש. העבודה הייתה קבועה, השעות היו קבועות והמקום היה קבוע עד הפנסיה. אבל לפתע הגיחו שנות התשעים של המאה הקודמת ועימן ההתקדמות הטכנולוגית ופיתוח האינטרנט שטרף את כל הקלפים. מחשבים הפכו לחלק אנטגרלי ובלתי נפרד במקום עבודתנו ובחיי היום יום שלנו. היום רוב העבודות אינן מצריכות שעות קבועות והיות והן נעשות בצורה דיגיטלית הן גם ניתנות לביצוע מרחוק. חוקי המשחק השתנו במהירות, אך נראה שחלקנו הגדול עדיין לא הפנים את גודל הפוטנציאל והצורך שההתקדמות הטכנולוגית מציעה בתחום העבודה ובתחום האישי. נרדמנו בשמירה וכדאי שנתעורר כדי שלא נמצא את עצמנו בעוד כמה שנים מובטלים ללא עבודה כי איחרנו את הרכבת.

מה זה עצמאי?

בעידן הטרום אינטרנטי להיות עצמאי היה דבר מסובך. היה צורך ברישום חשבוניות, איסוף קבלות, חישובי רווח והפסד ושליחת דוח"ות למשרדי המס. על בסיס זה בזכות תוכנה הדומה לאקסל לרו"ח צמחה אפל בזמנו והפכה לחברה גדולה. אבל זהו כבר סיפור מהעבר הרחוק של שנות השמונים של המאה הקודמת. היום העולם צועד אל עבר שוק עבודה של עצמאים. חשמלאי, אינסטלטור, מתכנת, סטטיסטיקאי, מנקה, מבשל, עוזר משק בית, רו"ח, מתרגם ועוד המון מקצועות אחרים. בעידן הדיגיטלי יכולות מציאת העבודה, קבלת הצעות העבודה והעברת התשלומים אינסופיות וכפועל יוצא אין יותר שום חסם או סיבוכיות בלהיות עצמאי. היום זה נראה לנו טריוויאלי כי היום הכל דיגיטלי. היום ישנם אפילו מקומות בהן רשימת הקניות והחשבוניות נשמרות באופן אוטומטי בטלפון הנייד שלנו. שליחת חשבונית נעשת בלחיצת כפתור כמו גם חישוב הוצאות והכנסות ושליחת הדו"ח למס הכנסה.

מספר העובדים העצמאים בשוק העבודה של ארה"ב עומד כיום על כ-35%. ההערכות מדברות על כך שכבר בשנים הקרובות המספר יחצה את רף ה-50%. המצב באירופה דומה וגם אם המספרים מעט נמוכים יותר, המגמה היא אותה מגמה. בארץ אנחנו עדיין במצב שונה לגמרי. אך הדגש הוא על העדיין. אצלנו מזה הרבה שנים רק כ-13% מכח שוק העבודה עובדים בתור עצמאים. אבל הגלובליזציה והמגמה העולמית לא יפסחו על פנינו ולכן מי שיזהה את הפוטנציאל ראשון יוכל להרוויח ולמצב את עצמו בחזית המהפך.

יתרונות של עצמאי מול שכיר

כאן גם המקום לדבר על היתרונות של עבודה בתור עצמאי. בתור דבר ראשון מדובר בשעות גמישות. אם אני עובד מתי שאני רוצה ומתי שנוח לי, רמת שביעות הרצון שלי מהחיים עולה. גמישות שעות העבודה היא דבר שאסור לזלזל בו. אולי יש לי ילדים שצריך להביא לגן או לשמור עליהם למספר שעות בצהריים. אולי ברצוני לעשות הפסקה של שלוש שעות באמצע היום ורק לאחר מכן להמשיך בעבודה בצורה מרועננת. אולי יש לי העדפה לעבוד בערב או מאוד מוקדם בבוקר. כל אחד מאיתנו יכול לקבוע לעצמו מתי לעבוד וכמה לעבוד.

דבר שני זה השכר. יש שני סוגי תשלומים על עבודה עצמאית. יש תשלום לפי שעות ויש תשלום לפי ביצוע ולשניהם יש יתרונות וחסרונות. בתשלום לפי שעה הסיכון של חישוב שגוי של גודל הפרויקט מוסר ואיתו גם הלחץ של עמידה בזמנים. מצד שני ישנה התחייבות לזמני עבודה מול לקוח אחד. לעומת זאת, בתשלום לפי ביצוע היתרון הגדול הוא שככל שרמת המקצועיות שלי גבוהה יותר, באפשרותי להעריך טוב יותר את היקף העבודה, לסיים אותה מהר יותר, באיכות גבוהה יותר ולשביעות רצונו הגבוהה יותר של הלקוח. בהתאם לזאת אקבל תשלום גבוה יותר. זה לא משנה אם העבודה היא בניקיון בית בשביל 500 ש"ח ותוך 4 שעות סיימתי אותה ועוד באותו יום ביכולתי לנקות עוד בית או משרד עבור אותו הסכום; או אם העבודה הינה פרוייקט בתכנות בשביל 10,000 ש"ח וסיימתי אותה תוך שבוע; או כתיבת תוכן בשביל 100 ש"ח תוך חצי שעה; או דוגווקר ב-50 ש“ח לסיבוב עם הכלב שלוקח 5 כלבים בבת אחת.

 

גם אם אנחנו כבר עובדים בתור שכירים, אנחנו יכולים ליצור פרופיל בתור עצמאים. אין בכך שום סיכון. אם נכנסות אלינו הצעות עבודה אנחנו יכולים לבצע אותן ואם אנחנו רואים שהתמורה שווה לנו מבחינה כספית ואישית, אנחנו יכולים להמשיך לעבוד בתור שכירים בחצי משרה או אפילו לוותר על המשרה בתור שכירים ולעבוד בתור עצמאים בלבד. תתפלאו לשמוע, אבל יש לא מעט אנשים שמרוויחים מצוין בתור עצמאים בהמון תחומים שונים. כל תחום הוא אפשרי, צריך פשוט להפעיל את הדמיון. אפשר לסרוג, להכין בובות לילדים, לאפות, לצבוע דירות, לבנות מיטת גלריה, לבצע תיקוני חשמל ואינסטלציה, לתת שיעורי מחשב פרטיים, לעצב בגדים, ללמד לבר מצווה או להשאיל את הפטיש או המקדחה.

ביקוש והיצע של עובד עצמאי

מלבד היתרונות של עבודה בתור עצמאי, צריך גם לדבר על הצד המעשי של הכניסה לשוק העבודה בתור עצמאי. יותר ויותר אנשים פרטיים מחפשים בעלי מקצוע ועובדים עצמאים שיבצעו עבורם שירותים ותיקונים שונים ובעקבות כך הביקוש אחר עובדים עצמאים גדל. עוד גורם שתורם לביקוש הוא בתי עסק המחפשים עובדים עצמאים כדי לפתור בעיות נקודתיות בעסק. לא רק עבודות ניקיון, תכנות, שיפוצים וכדומה נמצאות בצד הביקוש. כדאי לתת ליצירתיות שבנו לפעול ולחשוב על הצעת שירותים שלאו דווקא באים לפתור בעיות נקודתיות בעסק, אלא להעשיר את חיי העובדים ושביעות רצונם ממקום עבודתם. ניתן להציע שירותים כמו סדנת ציור, הרצאות מעניינות, לימודי מקרא, גיבושי צוות ועוד. ניתן להניח אם כן שאין הרבה בעיות בצד הביקוש וצד ההיצע זה הצד שלנו ובו ניתן לגלות יצירתיות.

בתור עובד עצמאי קבלת הצעות עבודה היא המטרה ושם המשחק הוא שיווק. זאת אולי נקודת התורפה בתור עובד עצמאי. ההתחלה בתור עצמאי יותר קשה מאשר בתור שכיר כי הכניסה לשוק זה הדבר שלוקח הכי הרבה זמן ומשאבים. לכן ההמצלה שלי היא לעשות את ההסבה במקביל לעבודה בתור שכיר. אם נחזור לשיווק, הדבר הכי חשוב בשיווק הוא להופיע ראשון, וכדי להופיע במקום הראשון צריך להיות בין הראשונים שנכנסים לשוק. לכן אנחנו צריכים לפעול עכשיו ולנצל את הזמן שנותר לפני שהפער בין עובדים עצמאים לשכירים יסגר.

כניסה לשוק בתור עצמאי

דרך אחת להשגת נראות באינטרנט היא לתחזק אתר משלנו ולפרסם אותו בתשלום שאינטרנט. למרות שהיא לגיטימית, הדרך הזו דורשת מאיתנו השקעה גדולה יותר של זמן וכסף. לחילופין ניתן להירשם לכמה שיותר אתרים בהם אנחנו יכולים ליצור את הפרופיל שלנו בתור עצמאים ולהציע את שירותינו. כדאי מאוד להשקיע בפרופיל ולכלול בו תיאור מפורט של מה שאנחנו עושים כדי שמנועי החיפוש יוכלו לקשר בינינו לבין השירות רותו אנו מציעים באמצעות התוכן שסיפקנו ולהציג את הפרופיל שלנו גבוה בראש תוצאות החיפוש. נקודה חשובה נוספת היא החוזה בינינו ובין האתר אליו נרשמים. אם הוא מגביל אותנו להירשם רק אצלו או מכריח אותנו למחירים מסויימים, עדיף לוותר על האתר. השורה התחתונה היא שבין אם מדובר באדם פרטי או בעסק, הם צריכים להיות מסוגל למצוא אותנו ולדעת אילו שירותים אנחנו מציעים.

אחד מהאתרים היותר מומלצים למציאת עבודה בתור עצמאי הוא אתר פרופינדלר. מעבר ליצירת הפרופיל, האתר מספק לנו גם מערכת לניהול העבודה ושליחת חשבוניות ללקוח. אם אתם כבר עצמאים כדאי לכם להתנסות באתר. הוא פשוט, אינטואיטיבי וממזער את כל המשרד שלכם לטלפון הנייד שבכף ידכם. השימוש בפרופינדלר מומלץ גם אם אתם רק חושבים על להתחיל ולנסות לטבול את רגלכם בעולם העצמאים. הרישום אינו כרוך בתשלום ומספק חשיפה ופירסום בחינם לפרופיל שלכם באינטרנט. ככל שתצברו תאוצה רק תרוויחו מהיישומים שיש לפרופינדלר להציע.

לסיכום, אפשר לומר בביטחה ששוק העבודה עובר מהפך וצועד בכיוון העובדים העצמאים. לא מדובר פה בכלכלת חלטורה כמו עובדים של אובר או וולט. למרות שבארץ המהפך עוד לא צבר תאוצה, במוקדם או במאוחר הוא יגיע גם אלינו וכדאי שנתכונן כבר עכשיו לפני שצונאמי העובדים העצמאים יגיע. אל תבזבזו זמן וצרו כבר עכשיו פרופיל של עובד עצמאי. הכניסה לשוק בתור עצמאי אינה כרוכה בשום סיכון ומי שנכנסים ראשון הם גם אלו שיופיעו ראשונים ויקבלו עבודות ראשונים.