יו"ר מאוחדת איל גבאי: "קופות החולים הן הקו הראשון לבריאות האזרחים"

"אנחנו מדברים רק על בתי החולים ולא קולטים כמה זה חשוב לחזק את רפואת הקהילה - באיזון הזה המדינה עושה טעות", כך טוען יו"ר קופת החולים מאוחדת איל גבאי שמסביר גם מה הלקחים מהקורונה ואיך צריך להתמודד עם האלימות נגד צוותי הרפואה

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/06/22 17:46 ג בסיון התשפב

יו"ר מאוחדת איל גבאי: "קופות החולים הן הקו הראשון לבריאות האזרחים"
יו"ר מאוחדת, איל גבאי, צילום: חדשות כיפה

בתקופה האחרונה הורגשה עלייה דרמטית באלימות נגד רופאים וצוותי רפואה, כאשר שר האוצר אביגדור ליברמן ושר הבריאות ניצן הורוביץ החליטו בצעד חריג לאשר תקצוב מיוחד להצבת שוטרים בבתי החולים במטרה למנוע את התופעה הקשה. יו"ר קופת חולים מאוחדת איל גבאי הגיע לאולפן כיפה כדי להתייחס לכך ולסכם את תקופת הקורונה.

"זה אירוע מאוד קשה במערכת", אמר גבאי, "אלה אנשי צוות שבאים לטפל באנשים והם נמצאים תחת לחץ - גם מקצועי וגם בגלל כמות האנשים. לא יכול להיות שהם יהיו תחת איום, לא יכול להיות שהם יעבדו בפחד. זה גורם נזק למערכת ולמטופלים אחרים, חייב לשים לזה סוף. אי אפשר לשים שוטר בכל פינה, בסוף זאת האחריות שלנו בתור אנשים וגם של המערכות. זה טוב אבל הדרך עוברת לפני זה בחינוך ובהסברה וגם בענישה".

"באיזון הזה המדינה עושה טעות"

אחרי כמעט שנתיים וחצי וארבעה חיסונים אפשר לומר שנגיף הקורונה כבר מאחורינו. יו"ר קופת חולים מאוחדת מספר כי מערכות הבריאות למדו המון מהוירוס. "עברנו את הקורונה ואולי יחזרו עוד גלים או וירוס כזה או אחר, אבל אנחנו צריכים להיות ערוכים ולהבין איך מתמודדים עם זה. אנחנו מבינים יותר טוב היום איך משתמשים בסגרים".

גבאי מציין כי למרות המעבר בתקופת הקורונה לשירותי רפואה מרחוק, ב"מאוחדת" זיהו את הפוטנציאל כבר ב-2017, דבר שהקל עליהם במיוחד עם פרוץ הנגיף. יחד עם זאת, הוא מדגיש כי, "חשוב מאוד לשמור על הקשר האישי בין המטופל לרופא. אצלנו גם הקשר הדיגיטלי הוא עם הרופא שלך".

אתה מקבל פניות מאנשים ברחוב ובבית הכנסת?

"כן, כל יום אני מקבל פניה. רוב האנשים לא פונים על שטויות. אני מקבל המון פניות על שירותים בבתי חולים, תרופות שלא בסל, ועדות חריגים שמאשרות תרופות כאלה. אנחנו שוקלים כל דבר כזה, למרות שזה לא מביא לנו לקוחות. המערכת שאני נמצא בה היא מאוד רחבה עם הקהל". 

גבאי, שמחזיק ברזומה מרשים במיוחד כולל תפקיד מנכ"ל משרד ראש הממשלה ב-2009 תחת בנימין נתניהו וראש רשות החברות הממשלתיות מציין מתוך ניסיונו כי, "המדינה מעמידה משאבים סבירים למערכת הבריאות אך יש מקום לתת יותר".

"בתוך המשאבים האלה, מדינת ישראל באופן מופלא, נותנת רפואה שנחשבת לבין הטובות בעולם. צריך לומר ביושר, אזרחי ישראל מקבלים את אחד מסלי הבריאות הטובים ביותר שקיימים בעולם. יש לנו בעיה של זמינות, שהיא יותר ברפואת קהילה ופחות בבתי חולים ואפשר לפתור לא בהרבה זמן. בעיה נוספת היא בהבנה של האיזון בין רפואה בקהילה לרפואה בבתי חולים. אני מעדיף לטפל בכביש אדום ולא לגרום לתאונה מאשר לטפל במי שנפגע בתאונה. עדיף רפואה בקהילה, באבחון מוקדם ובמניעת מחלות, מאשר שיהיה לי מנתח מצוין או טיפול בהקרנות וכימותרפיה. רפואת הקהילה היא הקו הראשון לבריאות האזרחים. היום בשיח אנחנו מדברים רק על בתי החולים, ואנחנו לא קולטים כמה זה חשוב לחזק את רפואת הקהילה. באיזון הזה המדינה עושה טעות".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן