יין אדום או יין לבן – מה עדיף בליל הסדר?

יש אנשים אשר מעדיפים יין אדום ולעומתם, כאלו אשר יעדיפו תמיד דווקא את האפשרות של היין הלבן – ולצידם, יש את ה"אומניקים" אשר מגוונים ואוהבים את שני הסוגים. אז מה עדיף לקראת פסח? עושים לכם סדר

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/04/22 17:27 יב בניסן התשפב

יין אדום או יין לבן – מה עדיף בליל הסדר?
יין אדום או לבן?, צילום: Photo by Andrea Piacquadio from Pexels

על יין ועל בריאות

ראשית כל, ענבי יין אדום הינם עשירים בנוגדי חמצון, מה שמעניק ליין האדום לא מעט סגולות בריאותיות – למעשה, מחקרים שונים אשר בוצעו בנושא, הגיעו למסקנה, כי ענבים אדומים, מהווים את הפרי השלישי העשיר בנוגדי חמצון, מכל הפירות.

ישנם לא מעט תועלות בריאותיות אחרות אשר מאפיינות את היין האדום והם: התרומה לבריאות הלב והעובדה שבכוחו לסייע למערכת הנשימה – תועלות אלו לא נמצאו גם ביין הלבן. יחד עם זאת, גם היין הלבן לא חף מתועלות בריאותיות ומחקרים אשר בוצעו ביין לבן, הגיעו למסקנה חד משמעית כי בכוחו של יין לבן מסייע לתפקודי ריאות טובים יותר – כך שגם כשאתם שותים יין לבן, אתם נהנים למעשה מערך מוסף, אשר בא לידי ביטוי בתרומה לבריאות.

כאן חשוב לציין, כי גם יינות לבנים וגם יינות אדומים, כוללים בתוכם לא מעט תתי סוגים – כאשר ההבדלים ביניהם באים לידי ביטוי בעיקר בסוגי הענבים עליהם הם מבוססים, כך שבגזרת היינות האדומים תוכלו למצוא: מוסקטו, קברנה סבניון, פינו נואר וסוגים רבים אחרים (למתעניינים, אפשר לספר כי אותו המחקר אשר בוצע לגבי נוגדי החמצון, מצא כי יין קברנה סוביניון הינו העשיר ביותר בנוגדי החמצון. 

מהי הכמות המומלצת לשתייה?

כאמור, גם יין אדום וגם יין לבן יכולים לתרום במידה מסוימת לבריאות, אבל עכשיו, יכולה לעלות השאלה לגבי הכמות המומלצת לצריכה.
ובכן, כעיקרון, על פי המחקרים, ככל שתשתו יותר כוסות יין כך תשפרו יותר את תפקודי הריאות/ הלב (בהתבסס על סוג היין בו אתם בוחרים).
יחד עם זאת, כידוע, יין מכיל אלכוהול ולאלכוהול לא מעט השפעות שליליות ומזיקות על הגוף שלנו.
כדאי להוסיף גם את העובדה כי צריכת אלכוהול יכולה להוביל להתמכרות – כאשר, בכל פרק זמן המתמכר יעלה את הכמויות.
מהסיבה הזאת, כן כדאי לשתות יין, אבל במידה – כלומר, לא יותר מכוס אחת ביום. 

התאמת היין למאכלים וארוחות

כוס יין הולכת נהדר עם ארוחה טובה ויכולה לתרום תרומה רבה להנאה ממנה. אז השאלה שיכולה לעלות כעת, היא איזה יין מתאים עם איזה אוכל. ובכן, אם הארוחה נפתחת במנות פתיחה קטנות – במידה ומדובר בנקניקים, בשרים מעושנים או גבינות קשות ההמלצה היא לשלב אותם עם יין אדום. במידה ומנות הפתיחה כוללות דגים נאים או גבינות רכות, דווקא היין הלבן, הקליל, ישתלב בצורה טובה יותר עם הארוחה.

עוברים למנה העיקרית, במידה והמנה כוללת מנה בשרית, ההמלצה היא לשלב עם ין אדום איכותי.
אם מדובר על ארוחה קלילה יותר, אשר אינה מכילה בשרים, ניתן לשקול את האפשרות של היין הלבן.
מבחינת קינוחים, היין האדום יכול להשתלב בצורה הרמונית עם קינוחים המבוססים על שוקולד. לעומת זאת, אם בחרתם בקינוחי פירות, היין הלבן, יהווה ללא כל ספק כבחירה נכונה יותר. 

כאמור, יין משתלב בצורה נפלאה עם ארוחות, הוא טומן בחובו סגולות בריאותיות והוא אהוב על אנשים רבים. כמובן, שהמצב האופטימאלי הוא לשלב בין 2 הסוגים, אבל גם אם אתם שומרים נאמנות ליינות האדומים או מתחברים ליינות לבנים בלבד, עדיין תוכלו ליהנות מתועלות מסוימות.