מאחורי הקלעים של מפעלי העוגות והקינוחים

רוצים לדעת איך מייצרים שוקולדים וקינוחים חלומיים? היום תוכלו לגלות מה סוד הקסם של העולם הזה, ומה הופך אותם לכל כך טובים - המכונות או העובדים?

חדשות כיפה בשיתוף איתנ'ס 21/11/21 17:20 יז בכסלו התשפב

מאחורי הקלעים של מפעלי העוגות והקינוחים
מפעל שוקולד, אילוסטרציה, צילום: shutterstock

כל ילד קטן חולם שיהיה לו מפעל קטן של עוגות משלו, או לפחות לסייר באחד שכזה. למזלנו המשימה הפעם היא לשפוך קצת אור על תהליך הייצור של עוגות ועל השינויים שהטכנולוגיה החדירה לעולם הקונדיטוריה, וכך יצא ששעריהם של מפעלים ויצרנים ברחבי הארץ נפתחו בפנינו ולרגע הרגשנו כאילו אנחנו מבקרים במפעל השוקולד של צ'ארלי. אז אם אתם, כמונו, אוהבים את העוגות שלכם מתוקות שווה לכם להמשיך לקרוא ולגלות כיצד לוקחים קמח, מים וביצה והפכים את כל הדבר הזה לעוגה.

איך הכל מתחיל?

"בואו וניקח את איתנ'ס עוגות כדוגמה. לפני 40 שנה כשהוקמה הקונדיטוריה בראשון לציון, העסק היה משפחתי לחלוטין. כל בני המשפחה עבדו בהכנת העוגות ואף אחד לא חלם בתחילה על מכונות להכנת עוגות. למעשה מפעל העוגות שלנו היה הידיים העובדות של בני המשפחה" מספרים לנו הבעלים של קונדיטורית איתנ'ס, "אבל ככל שהביקוש גבר, ואחרי שהבנו שגם אם נביא עוד עשרות עובדים עדיין לא נצליח לעמוד בכמויות שהיינו רוצים, הבאנו את המכונה הראשונה למפעל העוגות שלנו. המעבר ממטבח חצי מקצועי למטבח תעשייתי הוא לא מעבר פשוט, לא רק שצריך להבין את הכימיה בצורה מושלמת כדי להמיר את הכמויות בצורה נכונה לכמויות מסחריות, צריך בעיקר להכיר את המכונות התעשייתיות כי להגיד שתנור תעשייתי דומה לתנור ביתי תהיה הרחבת ההגדרה".

במקביל לשיחה אנחנו מסיירים במפעל העוגות של איתנ'ס, כאשר איתן בן אפרים ואיתן זכריה, מסבירים לנו בהתלהבות על החידושים הטכנולוגים של עולם הקונדיטוריה. "המכונות האלו הן פאר היצירה של טכנולוגיה קולינרית. אתה צריך להבין שכיום הביקוש הוא כל כך גבוה שאנחנו כבר לא מסוגלים לאפות ולייצר את כל העוגות שלנו בידיים. במקום זה יש לנו מכונות שיודעות לערבב בדיוק של המיליגרם את כל הרכיבים ולייצר את העוגה במאית מהזמן שהיה לוקח לנו לעשות זאת. למעשה זה אפילו אפשר לנו להגדיל את ההיצע ואת קטלוג העוגות שלנו כי אנחנו יכולים להתרכז רק בפיתוח של מתכונים חדשים".

"המכונה הזו היא למעשה מה שמשנה את חוקי המשחק בעבורנו" אומרים השניים ונעצרים ליד מכונה גדולה שנראית כאילו יצאה מסרט מדע בדיוני. "כדי להבטיח שהטעם והאיכות של העוגות שלנו יעמוד בסטנדרטים שלנו, גילינו שהכי טוב זה לשלוח את העוגות שלנו קפואות. המכונה הזו מאפשרת לנו להקפיא את העוגה בצורה כזו שאחרי ההפשרה אי אפשר לדעת שהעוגה לא נרכשה מהקונדיטוריה ממש באותו הרגע".

המקום שבו מייצרים חיוכים

בנוסף על מכונות חדישות פגשנו במפעל גם כמה עשרות עובדים חרוצים. כשאנחנו שואלים האם בעתיד המכונות יחליפו את העובדים הללו אנחנו מקבלים בתגובה חיוך עם תשובה חדה וברורה. "העובדים האלו הם המשפחה שלנו. בלעדיהם אין לנו עוגות ואין לנו מפעל עוגות. אולי המכונות מבצעות את העבודה ומסוגלות לייצר כמות מטורפת של עוגות בחצי זמן, אבל הניסיון והידע של העובדים הוא דבר שאי אפשר להחליף. בלי להיכנס לסודות תעשייתיים, יש לנו כמה עוגות שאין בעולם מכונה שמסוגלת לייצר אותן".

"מכונות זה טוב ויפה אבל עובדים הם אלו שבאמת עושים את המקום. מעבר לזה שחשוב לנו להיות חלק מהקהילה ולהעסיק אנשים בשר ודם, המפעל שלנו הוא גם כשר למהדרין וגם כזה שמתמחה בייצור של עוגות ומאפים לחג הפסח ושני הדברים האלו יחדיו הם דברים שמצריכים אנשים... זה לא רק עניין של עמידה בתקנים או צורך כלשהו. אנחנו באמת ובתמים מאמינים שכאשר מישהו לוקח ביס מאחת העוגות שלנו, הסיבה המרכזית שהוא מחייך היא בזכות העובדה שיש צוות של אנשים שנתן את הנשמה שלו כדי להבטיח שהביס הזה יהיה מושלם".

מה צופן לנו העתיד, איש כנראה לא יכול לדעת בוודאות. אבל זה לא יהיה מופרך להגיד שבעתיד נראה יותר תחומים ועסקים שעוברים תהליכי אוטומציה., כמו גם עולם העסקים כולו נמצא בשיאה של מהפכה. הדוגמה של איתנ'ס מראה לנו כי מאחורי המהפכה הזו עדיין יש לב אנושי פועם ומציגה באופן מושלם את השילוב והשינוי המחשבתי שנדרש מבעלי עסקים שמעוניינים מצד אחד למקסם רווחים, אך מן הצד השני לשמור על צל של אנושיות ולא להפוך לעסק שכולו ממוחשב.

יש לכם מחשבות או רעיונות לשאלה איך ייראה עולם האוכל בעוד כמה שנים? נשמח לשמוע את דעתכם בתגובות.