ניתוח להסרת אבנים בכליות - האם יש צורך?

אבנים בכליות הפכו לדבר נפוץ בשנים האחרונות, כאשר הטיפול בהן יכול להתבצע דרך ניתוחים שונים ואפילו בגלי הלם. אז מה אפשר לעשות? ואיך ניתן להימנע מניתוח? כל הפרטים בכתבה

חדשות כיפה תוכן שיווקי 08/11/21 16:40 ד בכסלו התשפב

ניתוח להסרת אבנים בכליות - האם יש צורך?
טיפול באבנים בכליות דרך ניתוח. אילוסטרציה, צילום: pixabay

אבנים בכליות הן משקעים קשים אשר נוצרים ממינרלים כמו סידן או חומרי פסולת כמו חומצת שתן. הן מתחילות בקטן, אבל הן יכולות לגדול, ככל שיותר מינרלים ידבקו אליהן. חלק מהאבנים בכליות יעברו מעצמן, לרוב ללא הצורך בטיפול. 

אולם לפעמים הרופא יחליט שניתוח הוא שיטת הטיפול הטובה ביותר. ייתכן שתעברו ניתוח להסרת אבנים בכליות במקרים הבאים:

  • כאשר האבן גדולה מדי ואינה מצליחה לעבור בעצמה
  • במידה ואתם סובלים מכאבם עזים
  • כאשר האבן גורמת לחסימה של זרימת השתן
  • כאשר האבן גורמת לזיהום, דימום או פגעה בתפקוד הכליה
  • במידה ואתם סובלים מדלקות חוזרות ונשנות בדרכי השתן

מאות ניתוחים להסרת אבנים בכליות מתבצעים מדי שנה בשנה. רבם מהם כוללים טכניקות זעיר פולשניות אשר אינן דורשות אשפוז או רק אשפוז קצר. למעשה ניתוחים "פתוחים" להסרת אבנים בכליות, מתבצעים כיום רק לעיתים רחוקות כדרך טיפול לאבנים בכליות. 

המטרה בניתוח להסרת אבנים בכליות היא לטפל בכל האבנים בבת אחת. עם זאת, חלק מהאנשים הסובלים מאבנים בכליות מעדיפים גישת טיפול מדורגת לטיפול וניקוי האבנים ופחות ששים לניתוח המסורתי. 

אורטרוסקופיה 

אורטרוסקופיה זהו סוג הניתוח הנפוץ בותר לטיפול באבנים בכליות, אשר בעזרתו נתן לרסק אבנים בשופכן או בכליה. במהלך האורטרוסקופיה המנתח מחדר צנתר אורטרוסקופ לשלפוחית השתן דרך צינור השופכה. מדובר בצינור קשיח, צר ארוך וגמיש הכולל מערכת אופטית שמאתרת את האבנים, ותעלה שדרכה אפשר להחדיר קרן לייזר כד לרסק אותן לחתיכות קטנות. את החתיכות שוטפים אל כיס השתן, או מחלצים אותן במידת האפשר. פעולה זו מבוצעת תחת הרדמה חלקית או מלאה.

גלי הלם (ליתוטריפסיה תוך-וסקולרית)

בשיטת טיפול זו המנתח משתמש בגלי קול וקרני רנטגן כדי לאתר ולרסק את האבנים, אשר לאחר ריסוקן, הן יכולות להישטף החוצה עם השתן באופן טבעי. הליך זה מתאים לרוב עבור טיפול באבנים בכליות שגודלן קטן יותר משני ס"מ, עבור אבנים רכות יותר ולעתים עבור אבנים שממוקמות בשופכן. טיפול בגלי קול בדרך כלל אינו פולשני והוא מבוצע לרוב תחת הרדמה או אלחוש.

ניתוח מלעורי להסרת אבנים בכליות

ניתוח מלעורי להסרת אבנים בכליות משמש בדרך כלל לטיפול באבנים הגדולות משני ס"מ ונמצאות במיקום לא נגיש בכליה או בשופכנים, כך שקשה להגיע אליהן באמצעים אחרים. בהלך זה המנתח מבצע חתך קטן, לרוב בגב, כדי להגיע לכליה ולפרק או להסיר אבנים גדולות, כאשר אבנים ממש גדולות עשויות לדרוש ניתוחים נוספים כדי להסירן כליל. 

במקרים מסוימים המנתח עשוי להשאיר צנתר לניקוז השתן אל מחוץ לגוף בזמן ההחלמה מהניתוח. הניתוח דורש אשפוז קל ותקופת החלמה של שבועיים עד ארבעה שבועות. 

ניתוח להסרת אבנים בכליות בסיוע רובוטי

ניתוח בסיוע רובוטי, ניתוח לפרוסקופי או ניתוח פתוח, אשר במהלכו המנתח חודר לחלל הבטן על ידי חתך או מצלמה. במהלך הניתוח להוצאת אבנים בכליות הרופא מבצע חתך בכליה או באגן הכליה, שולף את כל האבנים ולאחר מכן מבצע תפרים. 

ניתוח זה הוא בין הפולשניים ביותר שישנם לטיפול באבנים בכליות. בעוד שפעם זו הייתה שיטת הטיפול הנפוצה, עם התפתחות הטכנולוגיה בתחום, שכיחותם של ניתוחים אלו הלכה וירדה וכיום מבצעים אותם רק במקרים נדירים ביותר, כמו למשל כאשר יש בכליה מסת אבן גדולה, עבור אנשים שש להם חסימה במוצא הכליה, או לאחר ניתוחים מלעוריים רבים שלא הניבו את מידת ההצלחה הרצויה. 

איך אפשר להימנע מניתוח?

אבנים בכליות ידועות לשמצה, כאשר התחושה מתוארת ככואבת יותר מצירי לידה. אם יש לכם היסטוריה של אבנים בכליות, כדי למנוע ולהימנע מכאבים, אשפוזים וניתוחים חוזרים ונשנים עליכם להקפיד על תזונה מתאימה ולשנות את אורח החיים. 

ראשית כל יש לבצע בדיקות כדי להבין מהם המרכיבים של האבן, כאשר יודעים מהו סוג אבני הכליה שהגוף נוטה לייצר, ניתן לטפל ולמנוע באופן יותר נקודתי. בנוסף מומלץ לשתות כמות מרובה של מים כדי לדלל מומסים ולמנוע את התגבשותם, להקפיד על דיאטה דלת מלחים, אוקסלטים וחלבון מן החיי. 

כמו כן לאחר היוועצות עם הרופא המטפל ניתן לצרוך פוטסיום ציטראט על בסיס יומיומי, אשר מחקרים מראים שהוא מפחית את הסיכון להיווצרות חוזרת של אבנים בכליות ב- 93%. 

בכל מקרה חובה להיוועץ ברופא לצורך אבחון, מעקב והתאמת הטיפול הרפואי למצבכם.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן