נזילת מים בבית: איך לאתר לבד ומתי דרוש איש מקצוע

נזילות ופיצוצים בצנרת המים והביוב יכולים להיות כאב ראש רציני, לפעמים אפילו רק באיתור כאלו. איך מזהים שיש אחת ומה אפשר לעשות עוד לפני שמזמינים מומחה לתיקון?

חדשות כיפה שלומית דרור 04/11/21 16:31 כט בחשון התשפב

נזילת מים בבית: איך לאתר לבד ומתי דרוש איש מקצוע
נזילה, צילום: shutterstock

למים יש חיים משל עצמם והם יכולים להיות כוח הרסני בבית. אם יש לכם ספק בכך, חישבו לרגע על ערוצי הנחלים שנחצבו בסלעים קשיחים רק בגלל הסיבה שמים זרמו בהם. ההשפעה של פיצוץ בצנרת המים יכולה להיות הרסנית - ההצפה עלולה לפגוע בריצוף, בריהוט ובחפצים אחרים שנמצאים בבית.

גם כאשר נזילה אינה נראית כהצפה בתוך הבית עצמו, היא עלולה להופיע כרטיבות או כהצפה אצל השכן מלמטה – לפגוע בחשבון המים שלכם ולמעלה מכך, ביסודות הבניין כולו. ההמלצה הראשונית היא לוודא שביטוח הדירה שלכם כולל כיסוי לנזקי מים; הכיסוי יכול במקרים רבים לעזור גם בזיהוי מקור הבעיה, גם באיתור ותיקון ובוודאי לחסוך לא מעט כאב ראש וכיס. ביטוח דירה מומלץ כולל כיסוי גם למבנה וגם לתכולה כי כאשר מים מציפים את הדירה לא רק המבנה נפגע אלא גם תכולת הדירה: ריהוט, כלי חשמל, ביגוד ועוד.

איך ניתן לוודא שאכן קיימת נזילה?

מכונת כביסה, מדיח, בר מים, ואפילו מקררים מחוברים היום לצנרת המים - חיבורים אלו עלולים לדלוף מים. אם אתם חושדים שקיימת נזילה, ודאו את קיום הנזילה על ידי סגירת השיבר הראשי. אם הפרפר האדום במרכזו ממשיך להסתובב או שאחרי לילה בו השיבר היה סגור קריאת המונה השתנתה – יש נזילה.

בדקו גם את כלי הסניטציה ואת יתר המכשירים המחוברים לרשת המים ונסו לאתר בעין נזילה, טפטוף או שלולית קטנה שהתהוותה. אם לא הצלחתם לאתר, הלכו אחרי האף ונסו לאתר מקומות בהם יש ריח של רטיבות או עובש. הסתכלו על הקירות, התקרה והרצפה ובדקו האם אתם מגלים מקומות בהם יש קילופי צבע, סדקים או התרחבות של משקופים, על אלו יכולים להעיד על נזילה בקירות.

נזילות מכלי סניטציה 

נזילת מים יכולה להגיע ממקורות שונים, היכרות איתם בהחלט יכולה לעזור לאתר את הבעיה. בואו נחזור שוב לכלי הסניטציה: ניאגרות, ברזים, טושים וכדומה. נזילת מים המתרחשת בניאגרה, אחת הנזילות הנפוצות, או בברזים, יכולה להיגרם משחיקת האטמים או מכשלים אחרים מבניים בכלי הסניטציה עצמו. אם מדובר על אטם הדורש החלפה – מדובר בתיקון קל וזול אותו לרב תוכלו לבצע בעצמכם. איך תדעו שיש דליפה שכזו? אם מדובר בניאגרה, הסימן הברור הוא שהמים ימשיכו לנזול לאחר מילוי הניאגרה; ניתן להניח פיסת נייר טואלט מעל קו המים, אם היא נרטבת – יש נזילה. גם בברזים קל לרב להבחין בנזילה, בדרך כלל כאשר הברז אינו נסגר עד הסוף וממשיך לטפטף. 

איטום לא תקין

ישנם בבית חדרים שמטבעם הם "רטובים" – בעיקר חדר האמבט, המקלחון או השירותים כמו גם המטבח. אם אתם נוהגים לשטוף את הרצפה על ידי הצפתה במים וניגוב על ידי מגב בלבד – כדאי שמעתה תתייחסו גם ליתר החדרים בבית כחדרים רטובים. למה זה חשוב? 

בבנייה חדשה וטובה קיימת שכבת בידוד מתחת לרצפות שאמורה למנוע דליפה לקומה שמתחת או ליסודות הבניין במידה ומדובר בבית פרטי. שכבה שנייה של בידוד מיושמת בין המרצפות על ידי חומר שנקרא רובה. יש שני סוגים של רובה: רובה אפוקסית ורובה אקרילית, לרב משתמשים בחדרים רטובים ברובה אפוקסית שהיא בעלת יכולת איטום טובה יותר, כאשר הרובה מתבלה עלולה להיווצר נזילת מים אל מתחת לרצפה ויש לחדש את הרובה. כל שעליכם לעשות הוא להוציא את הרובה הקיימת, לנקות היטב ולמרוח את הרובה החדשה. אם יש לכם זמן, סבלנות ורצון זו עבודה שבהחלט ניתן לעשות לבד. 

איטום לא תקין מסוג שונה מגיע מכיוון של מרפסות וגגות: במקרים אלו תתכן חדירת מי גשמים, השקיה וכדומה אל תוך הבית. כאשר מצב כזה קורה, מומלץ לקרוא למקצוענים אשר יאתרו ויפתרו את הבעיה כי מדובר בבעיה חמורה יותר.

מה עושים אם יודעים שיש נזילה ולא יודעים מאיפה?

אם השתכנעתם שיש אצלכם נזילה אבל לא צלחתם לאתר מהיכן היא, ניתן לקרוא למאתר נזילות. בעבר, איתור נזילות היה עניין למקצוענים בלבד שהסתמכו על לא מעט ניסיון וגם אז פגעו בחיפוי הקירות ובריצוף על מנת לגלות את מקור הדליפה. כיום, קיים בידם מכשור מתקדם כמו גלאים תרמיים או גלאי גז שמוחדר לצנרת, והם מצליחים לזהות היכן יש דליפה גם ללא פגיעה בריצוף. 

נזילה היא לא דבר נעים, ותיקון שלה עשוי להתגלות כדבר יקר מאד. אם הצלחתם לאתר בעצמכם את מקור הנזילה תוכלו לחסוך כסף רב ואם הצלחתם לגלות נזילה עוד לפני שגרמה לנזק רב תחסכו הרבה יותר. גם במקרים כאשר נדמה שמדובר בנזילה זניחה, זכרו שכמות המים המצטברת במהלך היום יכולה להגיע לכמה ליטרים טובים ולכן חשוב לשמור תמיד על ערנות.