איך מקימים גינה בשנת שמיטה?

אוהבים לעבוד בגינה אבל חוששים בגלל איסורי שנת השמיטה? עושים לכם סדר בכל האיסורים וההיתרים כדי שתוכלו לעבוד בשקט

חדשות כיפה תוכן שיווקי 26/10/21 14:55 כ בחשון התשפב

איך מקימים גינה בשנת שמיטה?
איך שומרים על הגינה בשנת השמיטה? , צילום: pexels (cottonbro)

מעוניינים לעסוק במלאכה של עיצוב והקמת גינה בבית אך חוששים מכך שמדובר בשנת שמיטה? אנו כאן כדי לעשות סדר בבלאגן ולהסביר בדיוק מה ניתן לעשות בגינה במהלך שנת שמיטה, כדי שהגינה תישאר מטופחת ויפה במשך השנה. אז מה מותר ומה אסור לעשות בגינה בשנת שמיטה?

1. מדשאה

במהלך שנת השמיטה מותר לכסח את הדשא וכן מותר לטפל בקנטים. גם הטיפול בעשביה שנמצאת בתוך הדשא היא מותרת, ועדיף לעשות זאת באמצעות ריסוס סלקטיבי. כמו כן, אין איסור לאוורר את הדשא, כך אסור לבצע דילול. 

בנוסף, אסור ליישר את הקרקע ולמלא שקעים בעת שנת השמיטה. מותר גם להשתמש בדשן, אך מומלץ לפזר דשן איטי לפני השמיטה, כך הוא יוכל להתפרק לאט לאט במשך השנה. 

2. עצים

בעת השמיטה ניתן לערוך טיפול בשברים בעצים, לטפל במזיקים ולקשור עצים אם יש צורך בכך. עם זאת, אסור לחתוך או לגזום ענפים במטרה לגרום לצמיחה מחודשת. הגיזומים המותרים הם לצורך מניעת מפגע או פגיעה בעץ. כמו כן, מותר לבצע גיזום לצורך נוי ותספורת לעץ. 

3. פרחים

חשוב לשים לב כי אתם שותלים פרחים וצמחים רב-שנתיים טרם שנת השמיטה, כיוון שיש איסור על הקמת גינה באמצעות שתילת צמחים עונתיים בזמן שנת שמיטה. אסור גם לגזום ורדים במשך השנה, אך מותר להוריד פרחים יבשים או נבולים. 

4. שיחים

מותר לעצב גדר חיה מבוגרת בזמן שנת השמיטה, אך חל איסור לעצב גדר חיה צעירה, כיוון שהעיצוב מוביל לצמיחה מהירה יותר. מותר לגזום שיחים על מנת להחדיר אור או להסיר ענפים יבשים או כאלו שמפריעים. 

5. עיבוד קרקע

אסור לעבד את הקרקע לצורך יצירת מצע עבור שתילה וזריעה. עם זאת, מותר לגרוף את הקרקע צרכים של נוי וניקיון, או על מנת לנכש קוצים ועשבים שוטים. 

6. אדניות או עציצים

כל עציץ או אדנית שמונחים מחוץ לבית, ויש להתייחס אליהם כחלק מהגינה על פי איסורי השמיטה. עציצים שמונחים בתוך הבית לא קשורים לדיני השמיטה ואין צורך להפסיק את שגרת הטיפוח שלהם. 

איך להקים גינה – כמה צעדים למתחילים

1. תחליטו אילו שתילים אתם רוצים לגדל. יש לקחת בחשבון את האקלים ואת ההעדפה האסתטית שלכם. 

2. בחרו את מיקום הגינה. שימו לב כי אתם בוחרים מקום שמקבל שמש אך אינו חשוף אליה באופן קבוע. 

3. רכשו מוצרי גינון בסיסיים. 

4. בדקו את האדמה שלכם. לפני שתתחילו לשתול את כל הצמחים המועדפים עליכם, נסו לשתול שתיל אחד ולוודא כי הוא אכן צומח בהצלחה. 

5. שתלו זרעים ושתילים בהשקעה ותשומת לב. 

6. השקו את האדמה באופן קבוע ומספק. 

7. השתמשו בחומרים לטיפוח הגינה, כמו דשן, קומפוסט או כל מוצר אחר. 

8. השקיעו בגינה ואל תזניחו אותה.