3 דברים שלא ידעתם על פיצה

אין הרבה מאכלים שאהובים עלינו יותר מפיצה. במדינת ישראל, גם המאכל האיטלקי המוכר כל כך הפך ל"שלנו", והפיצה הפכה לאטרקטיבית גם באירועים ובשמחות וגם כמזון מהר ויומיומי. אם גם אתם אוכלים פיצה באופן קבוע, יכול להיות שתרצו לדעת קצת יותר על המאכל האהוב כל כך – מאיפה הוא הגיע, מה הביא אותו לכאן, ואפילו מה מברכים עליו. אז ריכזנו לכם כאן שלוש עובדות שאולי לא ידעתם על הפיצה שלכם

חדשות כיפה תוכן שיווקי 25/10/21 09:34 יט בחשון התשפב

3 דברים שלא ידעתם על פיצה
פיצה בתנור, צילום: pixabay

לפני משהו כמו מאתיים שנים, החלה מעבר לאוקיינוס האטלנטי, בארצות הברית, הגירה שהפכה למשמעותית וחשובה יותר מכל גל הגירה אחר לפניה ואולי גם אחריה. ההגירה הזאת הייתה של מאות אלפי איטלקים, שחצו את האוקיינוס בחיפוש אחר הזדמנות, עבודה או חיים חדשים. באותה תקופה, אגב, הגיעו גם ראשוני היהודים שהתחילו את ההתיישבות הגדולה שלהם בניו יורק ובברוקלין בפרט, ושתי הקהילות האלה גם קשורות מאוד האחת בשנייה היסטורית. עם זאת, לא עלינו אנחנו מדברים, אלא על הפיצה – שהגיעה עם האיטלקים לארצות הברית והפכה תוך מספר שנים למאפה פופולרי ביותר, ועם התקדמות המאה ה-20 גם לאוכל המהיר הפופולרי ביותר בארה"ב ואחריה בעולם כולו. גם לכאן היא הגיעה, ועד מהרה הפכה ישראל למעצמת פיצה, כאשר מלבד הפיצריות המקומיות החלו רשתות בין לאומיות גדולות לפעול ולהגיש פיצה בבאר שבע ובתל אביב, בירושלים ובבני ברק – בכל מקום בו יהיה מי שיאכל אותן. אז חוץ מהטעם, נרצה לרכוש גם קצת ידע – עם כמה עובדות מעניינות שאולי לא ידעתם על המאפה האהוב עליכם.

עובדה ראשונה – מה מברכים על פיצה?

נתחיל מהשאלה החשובה ביותר, והיא כמובן מה מברכים על פיצה. כאן יש שתי עמדות, ששזורות זו בזו ולעיתים ההבדל ביניהן הוא רק כמות הפיצה שנאכלת והמאכלים שנאכלים איתה. מכיוון שמדובר בבסיס של לחם, ישנה עמדה לפיה על פיצה מברכים "המוציא", במיוחד כשהיא מוגשת כחלק מארוחה עם מאכלים נוספים או כשאוכלים יותר ממשולש אחד של פיצה. עם זאת, גם ברכת "מזונות" יכולה להיות נכונה, ויש הגורסים כי דווקא זו הברכה הנכונה כשאוכלים משולש פיצה אחד בלבד כ"נשנוש" ולא כחלק מארוחה.

עובדה שנייה – פיצה היא דווקא מאכל חדש יחסית

למרות שנראה שהיא הייתה איתנו מאז ומעולם, הפיצה היא דווקא פיתוח קולינרי יחסית חדש, במונחים של התפתחות היסטורית של מאכלים. הפיצה (שפירושה באיטלקית "פשטידה") החלה להתקיים בצורתה הנוכחית בעיר נאפולי שבאיטליה בין סוף המאה ה-18 לתחילת המאה ה-19 – לפני כ200-250 שנים. עד אז, לחם הפיצה השטוח אמנם היה מוכר היטב לאיטלקים – אך לא היו מתכונים נפוצים ששילבו אותו עם רטבים, גבינות ותוספות. בכלל, רוטב העגבניות הוא תוספת חדשה עוד יותר – עד סוף המאה ה-19 הפיצות האיטלקיות היו "לבנות" (מבוססות שמנת או בשמל) בעיקרן, ועגבניות נחשבו בכלל למסוכנות.

עובדה שלישית – הצרכנית הגדולה ביותר של פיצה בעולם היא לא איטליה

למרות שמדובר במאכל איטלקי כל כך, ברור שמי שמובילה היום את העולם הן בכמות פיצות שנמכרות מדי שנה והן בצריכת פיצה לנפש היא ארצות הברית. כמו שהסברנו, הדבר נובע גם כתוצאה מהקהילה האיטלקית העצומה שנשזרה בחברה האמריקאית באופן עמוק. כיום, הפיצה האמריקאית היא זו שאנחנו חושבים עליה כשאנחנו חושבים על פיצה סטנדרטית, ואילו הפיצה הנפוליטנית המקורית נפוצה פחות ברחבי העולם המערבי.

אין טעימה כמו פיצה חמה וטרייה, ועכשיו אתם יכולים להוסיף לטעם הנפלא גם כמה עובדות מעניינות לשיחה הבאה שלכם בנושא.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן