כך תצילו חיים: טיפולים ראשוניים מצילי חיים

נקלעתם לסיטואציה בה אתם חייבים להגיש עזרה ראשונה, לפחות עד שכוחות הרפואה וההצלה יגיעו? כך תעשו זאת נכון במקרים של כוויות, אלרגיות, חנק ואפילו התקף לב

חדשות כיפה תוכן שיווקי 09/09/21 12:52 ג בתשרי התשפב

כך תצילו חיים: טיפולים ראשוניים מצילי חיים
אמבולנס מד"א. אילוסטרציה, צילום: נעם רבקין פנטון, פלאש 90

זהו תסריט שיכול לקרות לכול אחד מאיתנו: אנו הולכים ברחוב כשלפתע אדם מתמוטט מולנו. אין ספק שזו סיטואציה מפחידה ומוטלת עלינו אחריות כבדה. אם נבוא עם ידע מוקדם מה עושים במצבים אלה, הדבר יכול להציל חיים או לפחות להגדיל את הסיכויים לכך באופן משמעותי. אילו טיפולים אנו יכולים להעניק במצבים שונים כטיפולים ראשוניים עד שמגיעה עזרה ראשונה?

טיפול ראשוני בכוויות

ישנן דרגות שונות של כוויות הנקבעות בהתאם לעומק הפגיעה: האם נפגעה השכבה החיצונית של העור בלבד (דרגה 1), שתי שכבות (דרגה 2) או כול שלוש השכבות (דרגה 3)? הטיפול הראשוני בכוויות הוא קודם כול הרחקת הנפגע ממקור הכוויה. יש להסיר בגדים המכסים את הכוויה אלא אם כן הם דבוקים אליה. זאת כי הבגדים יכולים לאגור חום ולהחמיר את המצב. את הכוויה יש לכסות בצורה סטרילית ככל האפשר. ולא לחבוש חזק מדי כי הכוויה עלולה להתנפח. 

טיפול בהתקף לב

הוא נחשב לאחד מגורמי המוות המרכזיים בעולם. הוא נוצר כתוצאה מחסימת העורקים המובילים דם ללב ונקרא גם אוטם שריר הלב. אבחון ותגובה מהירים יכולים בהחלט להציל חיים. סימנים מקדימים לזיהוי התקף לב: אצל גברים תלונות על לחץ בחזה שיכול גם להקרין לאזור הצוואר, הכתפיים או הזרועות. אצל נשים התסמינים יכולים להיות כאבים בחזה, דקירות וגם קוצר נשימה. דבר ראשון שיש לעשות הוא להזעיק עזרה ראשונה. כול שניה כאן היא קריטית להצלה. חשוב לדאוג לכך שאותו אדם יהיה במצב שכיבה או ישיבה במנוחה מוחלטת ללא מאמץ. אם רואים שאותו אדם מאבד הכרה יש להתחיל בביצוע החייאה שהפעולות המרכזיות שבו הן לחיצה בשתי אצבעות על אזור הלב והנשמה. בצעו הנשמה אם עברתם קורס החייאה. אם לא עסו את אזור הלב.

טיפול בתגובה אלרגית

אלרגיה היא תגובה אוטואימונית שבה הגוף תוקף את עצמו בשל זיהוי מוטעה של רכיבים המוכנסים אליו בתור גורמים זרים המזיקים לו. תגובה אלרגית יכולה להיות קשה מאוד ולסכן חיים. כך למשל ברגישות לחלבון החלב, אלרגיה לבוטנים, ארס דבורים ועוד. הטיפול המתאים מתחיל באבחון נכון. תגובה אלרגית מיידית הדורשת טיפול באותו הרגע נקראת תגובה אנפילקטית המתבטאת בהתנפחות, גרד, הקאה וקשיי נשימה ועלולה לגרום לחנק אם היא לא מטופלת מיד. כאשר נתקלים במצב כזה יש להזעיק עזרה ראשונה מיד. יש להשכיב את הנפגע כשרגליו מורמות והראש מוטה מעט לאחור, כשהוא שעון על תיק או שמיכה כדי לאפשר כניסת אוויר ככל שאפשר. כעת יש לחפש בתיקו של הנפגע מזרק אפיפן, אדרנלין המרחיב את דרכי הנשימה, מרגיע את התגובה האלרגית ומעלה את לחץ הדם. את המזרק יש להצמיד למשך עשר שניות בערך לחלקה החיצוני של הירך. לאחר הוצאתו יש לעסות את המקום למשך עשר שניות נוספות. אם הנפגע מאבד את ההכרה יש להתחיל בפעולת החייאה הכוללת הנשמה (רק אם עברתם קורס). 

טיפול ראשוני בחנק

בחנק יש להבחין בין מצב של חסימה קלה או חלקית שבה אדם מסוגל להשתעל או אפילו לדבר, לבין מצב של חסימה מלאה שבה אינו מסוגל לכך. חסימה מלאה היא מסוכנת מאוד ויש לפעול במהירות. במצב חנק, ראשית הזעיקו עזרה ראשונה. הטיפול הראשוני בחנק אצל מבוגרים הוא תרגיל היימליך: חיבוק הנחנק מאחור תוך הקפתו בידיים שלובות ומאוגרפות. יש ללחוץ מספר לחיצות על הבטן לכיוון מעלה. יש לעשות כך עד שהגוף הזר יוצא או עד הגעתה של העזרה ראשונה. אצל תינוקות יש לפתוח את פיהם ככל האפשר להוצאת הפרשות ולדחוף אצבע כדי לאתר את הגוף הזר או שאריות האוכל ולשלוף אם אפשר. אם לא יש להפוך את התינוק כך שתהיה לו תמיכה ולטפוח חמש טפיחות חזקות בין השכמות.