משולי החברה אל מרכז הבמה

"אדם בודד הולך מולך, לעולם לא תדע מה עובר לו בנשמה", כתב אהרון רזאל בשירו 'מה עשית היום', שנכנס לפלייליסט של גלגלצ לפני עשור. כעת, השיר הזה חוזר לחיים בביצוע מחודש של להקת צלילי הנפש, הרכב מוזיקלי מפעים של מתמודדי נפש של האגף לבריאות הנפש של "עזר מציון" 

חדשות כיפה טל וייזל, עולם קטן בשיתוף עזר מציון 09/09/21 12:37 ג בתשרי התשפב

משולי החברה אל מרכז הבמה
הלהקה עם אהרון רזאל, צילום: עמרי רוביסה

עד לפני הקורונה הייתם עשויים לפגוש בהם בכל מיני אירועים, שרים על הבמה, מנגנים ומפיקים צלילים שמשמחים את הקהל. מבחינתם זה היה מעבר להבאת הכישרון לידי ביטוי; העשייה המוזיקלית הייתה מזור להתמודדות מורכבת. החברות בלהקת צלילי הנפש שהקימו באגף לבריאות הנפש של עזר מציון מיועדת לבעלי כישרון מוזיקלי ולמוזיקאים מתמודדי נפש זכאי סל שיקום. לפני כשלוש שנים הצטרף אסף כהן לניהול המוזיקלי של הלהקה, ומאז הוא המנהל המקצועי של ההרכב עם מוזיקאים ומדריכי שיקום שעובדים עם חברי ההרכב באופן אישי. 

בתוך מפעל מוגן (מסגרת תעסוקתית תומכת למשתקמים המעוניינים להשתלב בעתיד בשוק העבודה אך זקוקים להעמקת המיומנויות הנדרשות לעבודה) בבני ברק, בקומה השלישית, יש חדר מוזיקה מאובזר ומשובח שאליו מגיעים ארבע פעמים בשבוע חבר'ה מהמגזר הדתי והחרדי, מתאמנים, שרים ולומדים מוזיקה. חלקם מבקשים ליצור מוזיקה, חלקם חולמים להיות זמרים מובילים. "העבודה שלהם במפעל מוגן היא לנגן יחד, ללמוד מוזיקה ולהופיע. דרך המוזיקה הם עוברים תהליך שיקום", מסביר כהן, מטפל במוזיקה בהכשרתו. 

לשורות הלהקה מקבל כהן את העומדים בדרישת הסף: "הם מגיעים עם יכולת בסיסית לשיר ולנגן יחד, עוברים אודישנים, ומי שמתקבל צריך להיות לו חוש קצב ושמיעה ויכולת לשיר בלי זיופים, לנגן על כלי ולשיר עם להקה. יש אצלנו גם נגנים-זמרים. 

"לפני הקורונה החבר'ה שלנו הופיעו בהמון מקומות, בכנסים של ארגונים, בטקסים של משרד הבריאות, בבתי אבות, בבתי חולים לבריאות הנפש ובאירועים פרטיים. יש להם המון ניסיון על במה". 

בזמן שלא יכלו להופיע הם המשיכו ללמוד מוזיקה, לנגן ולשיר יחד, ואז הגיע הזמן להבשלת חלום שקינן בהם בשלוש השנים האחרונות: להפיץ את הבשורה ולחשוף את קיומה של הלהקה למתמודדי נפש נוספים באמצעות שיר שיוציאו עם זמר מפורסם מהמגזר הדתי-חרדי. אחרי תקופה ארוכה של אימונים על שירו של אהרון רזאל, 'מה עשית היום', הם אזרו עוז ופנו אליו בבקשה שיעבוד איתם על השיר. רזאל נרתם. 

לתרומה לעזר מציון לחצו כאן >>>

"החבר'ה התאמנו חודשים על השיר הזה ועבדו קשה מאוד. אהרון הגיע אלינו כדי להכיר את החבר'ה, וזה נתן מוטיבציה. ואז נפגשנו בירושלים, באולפני הצוללת הצהובה, הקלטנו את השיר וצילמנו במקביל, וחלק מזה נכנס לקליפ, שחלקו האחר צולם בירושלים בשכונת ימין משה". 

סיבה לקום בבוקר

לעומת הלקויות שלהקת שלוה מביאה לבמה, שמעוררות אמפתיה והערכה למתמודדים איתן, בריאות הנפש הייתה בהסתרה שבתוך ההסתרה בחברה החרדית. כמה מחברי צלילי הנפש נמנעו מלהצטלם לקליפ, אך רובם צולמו וגאים מאוד במי שהם. על חשיבות השיקום ועל תחושת הגאווה והסיפוק שחשים חברי הלהקה מספר כהן: "יש חבר'ה שמגיעים לזמן מוגבל, אבל הרוב נשארים במסגרת כי הם צריכים אותה. 

"יש אצלנו אנשים שלא היו קמים מהמיטה בבוקר ולא מצאו את עצמם בשום מפעל מוגן אחר, והיו צריכים לעשות משהו לנפש שלהם. ההגשמה הכי גדולה שלהם היא להופיע ולזכות לשמח אנשים, הם מגיעים למקומות שבהם זקוקים לשימוח, לבתי אבות, לבתי חולים ולמוסדות לבריאות הנפש, והם לא רק משמחים אלא מכירים בעצמם את המקומות האלה של מתמודד. הם באים לתת תקווה". לכהן יש ניסיון רב שנים בעולם מתמודדי הנפש, בני נוער ומבוגרים.

בתהליך העבודה על הקליפ גילית על תשושי הנפש משהו שלא ידעת לפני כן?

"גיליתי שכשמגיע רגע האמת וצריך להגיע כדי להופיע ולצלם, יש להם המון כוחות. כשכולם הגיעו בשבע וחצי לבני ברק כדי לעלות על ההסעה בזמן, הם הגיעו מתוקתקים. במהלך היום הם היו מדהימים בתפקוד שלהם מול המצלמה ובאולפן. 

"הקליפ הוא רק התוצאה, אבל הדרך לשם הייתה דרך משמעותית. כשאתה לוקח אדם שהוא בשולי החברה, כי חולי נפש הם בשולי החברה ובכל המגזרים יש סטיגמות עליהם, הם לא כמו עם כל מחלה אחרת, ואתה נותן להם במה, לבוש, יחס – וגם אהרון הנהדר ראה אותם והעצים אותם – אתה רואה שכל הסגולות נחשפות בהם. 

צילום: עמרי רוביסה

"מאחורי מתמודד נפש נמצא אדם רגיל שמתמודד עם אתגרים לא פשוטים בכלל, אז אפשר לראות כמה כוחות צריכים להיות לאדם כדי להתמודד עם המחלה, לחיות איתה ולא לתת לה לנהל אותו. זה קשה מאוד, ולפעמים אנחנו חוצבים בסלע כדי לגרום למישהו להגיע בבוקר, לתפקד ולא להירדם, כי התרופות מרדימות אותם. להרים את הערך העצמי של הבן אדם".

אשר, מוותיקי להקת צלילי הנפש, שהוקמה לפני כשבע שנים, מצטרף לשיחה ומספר שהקליפ שיצא רק נתן לו חשק לעוד. לשיר של אהרון רזאל הוא התחבר מהרגע הראשון, והמילים שלו מדברות אליו אחת לאחת. "מאוד שמחתי להשתתף בקליפ. זה נתן לי הרבה מרץ ויוזמה וביטחון עצמי. נהניתי מהתהליך. הקורונה קצת הקשתה עלינו, וזה ארך זמן, ביטלנו וחזרנו, אבל מאוד שמחתי להצטלם". 

עבודה שהיא השראה

"אני תמיד שמח ששיר מקבל זווית והתעוררות חדשה", אומר רזאל. "לא ציפיתי שזה יבוא מהכיוון הזה בכלל. הטקסט של השיר מאוד אנושי, ויש בו הרבה שאלות פנימיות שאדם שואל את עצמו: מה עשית, למי הקשבת. אני כל הזמן מקבל תגובות מאנשים על השיר הזה". 

על תהליך העבודה עם להקת צלילי הנפש הוא מספר: "נפגשתי איתם פעם אחת לפני ההקלטה, והיה חיבור מאוד מיוחד. מוזיקה תמיד מחברת אנשים, והייתה התרגשות הדדית. הכרתי אנשים מאוד מעניינים, שחלקם חולמים להיות זמרים ומוזיקאים, וזה חלק מהשאיפה שלהם לגדול ולצמוח ולגדול. המפגש הזה גרם לי להרגיש כמה מוזיקה היא כוח נתינה וכמה היא כוח מרפא ומקרבת את האדם אל הקדושה, אל האמונה.

"מאוד התרגשתי מהכישרונות שלהם ומהענווה שלהם, והייתה דינמיקה נהדרת. גיליתי מערכת שלמה של מדריכים שעושים בשבילם כל כך הרבה. זה דבר מדהים להשקיע כל כך הרבה באנשים שעוברים דברים לא קלים. מסלול החיים שלהם לא רגיל, וזה נתן לי הרבה השראה".

לתרומה לעזר מציון לחצו כאן >>>