כל מה שרציתם לדעת על זרי ורדים

כולם אוהבים ורדים, יצאנו ללמוד על הפרח האהוב וחזרנו עם כל מה שרציתם לדעת על וורדים ולא חשבתם לשאול, אל תחמיצו את הטיפים וההסברים שאתם חייבים לדעת

חדשות כיפה בשיתוף משתלת הסחלב 15/08/21 16:29 ז באלול התשפא

כל מה שרציתם לדעת על זרי ורדים
ורד, צילום: pixbay

אין הרבה אנשים שלא אוהבים ורדים. מדובר על אחד מהפרחים הפופולאריים ביותר, כזה שתמיד ישמח את המקבל ויעלה חיוך על פניו. להרבה מאיתנו יעלה דימוי של וורד אדום אל מול העיניים בכל פעם שנחשוב על פרח יפה, ולראייה חלק גדול מזרי הפרחים במשלוחים הם של זרי ורדים. אבל האם ידעתם כי קיימים למעלה מ-2000 סוגים שונים של ורדים בעולם?

מה זה ורד בכלל

לפני שניכנס להיסטוריה ולסוגי הורדים הקיימים, אנחנו רוצים להתחיל בהברה - בעברית קיים בלבול מסוים בין ורד לשושנה. לא כל כך ברור שורש הבלבול, אך הפרח שבאנגלית נקרא Rose הוא ורד ולעומת זאת הפרח שאנחנו קוראים לו בעברית שושנה, באנגלית נקרא בכלל Lilium. אבל בואו נחזור עוד יותר לאחור ונבין מאיפה מגיע הורד וננסה גם לפצח את שורש הבלבול.

לפני יותר מ-50 מיליון שנה, באזור קולרדו של היום, התגלה הורד הראשון. במשך אלפי שנים ניסו בני האדם לביית את הצמח ובתקופה המודרנית המאמצים האלו צלחו והפכו את הוורדים לנפוצים בכל גינה וזר פרחים. כך למעשה אנחנו זוכים לורדים לאורך כל השנה, ולא רק באביב שזו תקופת הפריחה הטבעית שלהם. בשביל שנוכל להבין טוב יותר מה הם סוגי הוורדים הנמכרים והנפוצים ביותר, קפצנו לסיבוב באחד מהמשתלות בראשון לציון "משתלת הסחלב", שמתמחה במשלוח פרחים וגידול ורדים.

"הורד נחשב בעיני רבים כמלך הגינה ובהחלט אפשר לראות אותו כמעט בכל גינה בישראל" מספרים לנו במשתלת הסחלב, "הוורד מגיע בהמון צורות. יש וורדים ננסיים, צמחים מטפסים, שיחים, וורדים בעלי פקעת בודדת וכאלו עם עלי תפרחת מרהיבים. מה שהופך את הוורד לנפוץ זה לא רק יופיו הרב, אלא גם העובדה שנוח לטפל בו ולא צריך להיות מקצוען כדי שתהיה לך גינת וורדים יפה. אנחנו במשתלה ממליצים דווקא לא לבחור בוורדים הקלאסיים שדורשים השקיה רבה באופן סדיר. במקומם אפשר למצוא הרב מאוד וורדים שמתאימים לאקלים הישראלי ורק דורשים השקית עזר בימי הקיץ החמים".

מה הם זני הורדים הנפוצים

  • Just Joy – וורד כתום ומרהיב שמפיץ ניחוח מתוק עז היוצא ממרכזו של פרח גדול בודד
  • הברון דה רוטשילד – מהוורדים הנפוצים בישראל בזכות צבעם האדום העז והניחוח המעולה שהם מפיצים
  • נדיה – אחד מזני הוורדים האנגלים החסונים ביותר שפורח בצבע אדום
  • שיחים ומטפסים – בין קבוצות הוורדים השונות קיימת קבוצה של שיחים ומטפסים שלא דורשים תחזוקה ונחשבים למושלמים לכיסוי פרגולות וגדרות
  • המקרנה – אומנם הריקוד והשיר חלפו מן העולם, אך וורדי המקרנה פורחים לאורך כל השנה עם עד 30 עלי כותרת
  • אייסברג – מלך הוורדים שפורח בצבע לבן ונוח מאוד לטפל בו
  • הר תבור – הוורד עם השם הכי ישראלי שיש מציע פריחה שופעת של עלי כותרת ורודים
  • נהר האש – אחד מוורדי הכיסוי המרשימים ביותר המשתרע על פני שטח רב בצבעים אדומים בוהקים

באופן עקרוני, לפני שבוחרים זן וורדים לשתילה בגינה מומלץ להתייעץ עם מומחה כדי להבין האם הזן הספציפי הזה עמיד באקלים הישראלי. זה חשוב במיוחד לאלו שמזמינים זרעי וורדים ברשת ובוחרים את הוורד רק לפי מראהו ולאו דווקא לפי יכולת השגשוג וההתאמה לאקלים הים התיכוני.

טיפים לטיפול ולבחירה של ורדים

הדבר הראשון שאנחנו רוצים לבדוק בוורדים לפני שאנחנו קונים אותם, זו היא כמובן הבריאות של השתילים. כדי לראות אם השתיל בריא אנחנו צריכים לבדוק את השורשים כדי לראות אם השורש מסועף ומלא בזרועות, מה שמעיד על בריאותו. לאלו אשר לא מחשיבים עצמם לגננים מנוסים, מומלץ דווקא לבחור בוורדים המגיעים עם אדמה כי קל יותר לשתול אותם והם דורשים פחות מיומנות.

אחרי שקנינו וורדים אנחנו רוצים לשתול אותם בגינה שלנו ומומלץ לעשות זאת בין החודשים ינואר לפברואר. את הוורדים צריך למקם במקום שבו הם יקבלו שמש ישירה ואת הקרקע יש להכין קצת לפני השתילה – חופרים בור בעומק של 40 ס"מ (או בגודל השתיל אם הוא קטן יותר) ומערבבים את האדמה עם קומפוסט מפורק ביחס של 2-1.

בהתאם לסוג הוורד שבחרתם לשתול צריך גם להשקות אותו. באופן עקרוני וורדים אוהבים מים וזקוקים להם כדי לצמוח, אך כמות המים והתדירות משתנה בין כל סוג. חשוב כמובן שלא להשקות את הוורדים יתר על המידה כי זה יכול להוביל לריקבונם. אחרי שהוורדים מתחילים ללבלב, זה הזמן להוסיף דשן בשחרור איטי. את הדשן מפזרים פעמיים בשנה ומומלץ מאוד לבחור בדשן המכיל אשלגן, חנקן וזרחן.

הסימבוליות של הורד

אז כדי שתוכלו להעניק ליקירכם את הוורדים המושלמים ולהעביר להם את המסר בצורה מדויקת, בואו נראה מה מסמל כל צבע של וורד.

  • ורד אדום – הוורד האדום הוא המפורסם מבין הוורדים והוא מסמל אהבה ורומנטיקה בתרבויות רבות. מדובר על משמעות כל כך עמוקה ומושרשת עד שכמעט בכל מקום בעולם יבינו את המשמעות של הוורד האדום.
  • ורד ורוד – כדי להגיד למישהו שאתם מעריכים אותו ומלאי הערצה אליו, אפשר לשלוח לו זר וורדים ורודים. אך חשוב לדעת גם כי יש כאלו המתייחסים לוורדים ורודים כמסמלי נשיות ואלגנטיות.
  • ורד צהוב – הצבע הצהוב בוורדים מסמל חום ושמחה ויש המגדירים את הוורד הצהוב כוורד החברות ולכן הוא נחשב כוורד מושלם למתנה לחבר קרוב.
  • וורד לבן – הצבע הלבן מסמל טוהר וחן, לא רק בוורדים, ונחשב לבחירה מושלמת לחתונות וטקסים.
  • ורד אפרסקי – וורדים בצבע אפרסק משתלבים בצורה נהדרת במקומות סגורים ונחשבים למתנה המושלמת שמסמלת הכרת תודה.
  • ורד כתום – וורד כתום מסמל התלהבות ואנרגיה חיובית ועצם הנוכחות שלהם מגבירה מוטיבציה.
  • ורד סגול – וורד סגול נחשב לנדיר במיוחד וככזה הוא מסמל אהבה ממבט ראשון.

כמובן שאי אפשר לכתוב מאמר מקיף על ורדים ולא להזכיר את כל הדעות והמשמעויות והסימבוליות שיש לוורדים. מה שמעניין במשמעויות של הוורדים זו העובדה שלכל צבע ישנה משמעות אחרת וישנן גם משמעויות שונות למספר הוורדים שתבחרו להעניק. כך למשל ורד אחד (ולא משנה מה הצבע שלו) מסמן נאמנות ואהבה.

אנחנו מקווים שעכשיו אתם מבינים ומתייחסים לורדים מעט יותר ברצינות ואם אתם מעוניינים להמשיך ולקבל מידע איכותי ממקצוענים שמשתפים סודות וטיפים, אז אפשר להמשיך ולקרוא על עוד המון נושאים באינטרנט.