כיצד נקבעים מחירי הדלק בישראל?

כל בעל רכב צורך דלק על בסיס קבוע ועלותו מהווה חלק מרכזי בעלויות התחזוקה השוטפת שלו. לא פעם אנו שומעים על שינויים במחירי הדלק, עליות וירידות המוכרזות בפנינו כגזרה משמיים. יחד עם זאת רבים לא יודעים ממה נגרמים שינויי המחירים הללו ומה משפיע עליהם. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על הגורמים המשפיעים על מחירי הדלק וכיצד תוכלו לחסוך בהוצאות השוטפות עליו

חדשות כיפה תוכן שיווקי 07/07/21 17:43 כז בתמוז התשפא

כיצד נקבעים מחירי הדלק בישראל?
צילום: ללא

מהם הגורמים המשפיעים על מחירי הדלק?

ישנם מספר מרכיבים עיקריים המשפיעים על מחירי הדלק. ראשית ישנו את מחיר הנפט הגולמי שממנו מופקים הדלקים לסוגי המכוניות השונות. מרכיב זה מושפע בדומה לכלל פריטי הצרכנות על־פי היצע וביקוש. ככל שביקוש הדלק עולה כך גם עולים המחירים, בהתאמה ככל שהביקוש יורד כך יורד המחיר כדי לעודד צריכה. בישראל ישנו גוף רשמי הקובע את מחיר הנפט והוא נקרא משרד התשתיות הלאומיות האנרגייה והמים. משרד זה קובע את המחיר על־פי חמישה מדדים: מחיר הנפט בשער בית־הזיקוק, מס עקיף הנקרא "בלו", סל הוצאות שיווק הבנזין, מע"מ ותוספת המחיר לתדלוק בשירות מלא. 

את מחיר הנפט בשער בתי־זיקוק מגבילה המדינה למחיר מרבי. מחיר זה מחושב בהתאם לעלויות הדלק באירופה תוך התאמתו לשער החליפין הישראלי. למס הבלו יש שני תפקידים מרכזיים: הראשון הוא לספק הכנסות למדינה מצריכת הדלק והשני הוא דווקא לצמצם את צריכתו. מס זה חל גם על מוצרים אחרים כמו אלכוהול ומוצרי טבק. 

זהו המרכיב היחיד שמחירו נותר קבוע בכל עת גם אם מחירי הנפט הגולמי משתנים. סל הוצאות שיווק הבנזין ידוע גם בשם מרווח השיווק והוא נוגע אך ורק לדלק מסוג בנזין 95. עמלה זו מתעדכנת פעמיים בשנה ומחירה נקבע בהתאם לעלויות אספקת הדלק לצרכנים על כל המשתמע מכך. זאת כדי לאפשר העסקת עובדים בתחנה, לעמוד בתשלומי עמלות כרטיסי האשראי, לכסות עלויות רכישת הדלק והוצאות נוספות כמו פרסום, ארנונה ועוד. 

מחיר הנפט הגולמי הוא הגורם המכריע בעלות הדלק. גובה המחיר משתנה לא רק על־פי היצע וביקוש, אלא גם על־פי אירועים שונים המתרחשים בעולם כמו אסונות טבע, תנודות בכלכלה העולמית, סכסוכים פוליטיים ושיעורי המט"ח המשתנים. בשל כך, קשה לא פעם לחזות מה תהיה תחזית מחירי הנפט הגולמי והשינויים לרוב יהיו פתאומיים וחדים. מחיר זה משפיע באופן ישיר בסופו של דבר על מחיר הדלק. 

איך נוכל לחסוך בהוצאות הדלק?

אומנם בלתי אפשרי להימנע מהוצאות על דלק לחלוטין, אך ישנן דרכים לחסוך בכסף. אחת הדרכים לחסוך היא הורדה של אפליקציה לתחנת דלק המעניקה שלל מבצעים, הנחות ואפילו צבירת קרדיט. למשל, באפליקציה של יילו תצברו 10 אגורות על כל ליטר שאתם מתדלקים. מאחר והתדלוק נעשה לפחות פעמיים בחודש ואפילו יותר, במהלך הזמן תוכלו לחסוך סכום משמעותי. 

דרך נוספת לחסוך היא לוותר על תדלוק בשירות מלא ולבחור בתדלוק בשירות עצמי. כפי שציינו קודם לכן, בתדלוק בשירות מלא תשלמו עמלה שתתווסף למחיר הדלק. ההפרש מתבטא אומנם בתוספת אגורות לליטר גם כן, אך כפי שוודאי הבנתם החיסכון יהיה משמעותי לאורך זמן. 

גם אופן השימוש בכלי־הרכב משפיע על הוצאות הדלק. למשל, אם אתם מחכים ברכב מכל סיבה שהיא מומלץ לדומם את המנוע. כך תפסיקו את שימוש הרכב בדלק ותחסכו ממנו לא מעט. נסיעה רגועה שומרת גם על חייכם, אך היא שומרת גם על הכיס. כל עצירה פתאומית, האצה מהירה או שינויי מהירות חדים, גורמים לצריכה מופרזת של דלק.