נחמיה רייבי מציג: הנפגעים העיקריים מהקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל

נחמיה רייבי מסביר כיצד הקמת שדה תעופה באיזור עמק יזרעאל היא שגיאה שתגרור פגיעה קשה לתושבים, לבעלי העסקים ולסביבה

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/04/21 18:27 כו בניסן התשפא

נחמיה רייבי מציג: הנפגעים העיקריים מהקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל
שדה תעופה בעמק יזרעאל. אילוסטרציה, צילום: pixabay

הקמת שדה תעופה בעמק יעזראל תגרור פגיעה באזור ובתושביו בצורה קשה ביותר. על אף החלטת הממשלה לפני כמעט עשור וחצי, תושבי עמק יזרעאל יצאו למאבק שהחל עוד לפני החלטת הממשלה וממשיך גם כיום עם פעילות רוחבית, מאבקים וצעדות מחאה.

אחד האנשים הבולטים במאבק המתמשך נגד הקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל, הוא נחמיה רייבי, אשר מצביע על הגורמים העיקריים שנפגעים כתוצאה מההחלטה לה מתנגדים רבים בעמק ומחוצה לו. תושבי האזור יפגעו משמעותית – והם יצאו למאבק ארוך ומתמשך.

מדינת ישראל התברכה בפיתוחה ההיסטורי של עמק יזרעאל, עמק גדול וירוק בצפון הארץ, באזור בעל היסטוריה של אלפי שנים, הקמת היישובים החקלאים טרם הקמת המדינה ועד היום עם חקלאות מפוארת, רפתות, לולים וטבע עוצר נשימה.

למרות הייחודית שלא ניתן למצוא במקום אחר בישראל, כבר כמעט עשור וחצי שתושבי עמק יזרעאל עומדים בסכנה ממשית בפני הקמת שדה תעופה בינלאומי שעתיד להרוס את המרקם הייחודי וההיסטורי של האזור ולפגוע בתושביו.

נחמיה רייבי הוא אחד הגורמים הבולטים שנאבק למעלה מעשור כנגד הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל, לרייבי יש בטן מלאה על ההחלטה שמלווה אותנו משנת 2009: "המזהמים יפגעו בבריאות הפיזית  של התושבים, הרעש יפגע בבריאותם הנפשית, הסיכון הביטחוני מהצפון יעלה, העסקים יפגעו באופן משמעותי ותושבים רבים יעזבו את האזור שיהפוך להיות מפלצת בטון ומנועים".

 נחמיה רייבי (השני משמאל)

נחמיה רייבי (השני משמאל)צילום: יח"צ

נחמיה רייבי מספק הצצה אל המאבק כנגד הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל: "תושבי האזור פעילים בשטח וברשתות החברתיות, מדובר על מאבק של שנים ואפילו עמותה רשומה שכל תפקידה להילחם כנגד ההחלטה חסרת האחראיות הזו. גם בתקופת הקורונה קיימו פעילויות והתנגדויות כנגד הקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל", על מישור הפעילות שלו מוסיף רייבי: "אני חבר גאה במטה המאבק נגד הקמת שדה התעופה הבינלאומי בעמק, הייתי נציג מועצת מגידו בפגישות ועדת הפנים בכנסת, נפגשתי עם שרי התחבורה ישראל כץ ומירי רגב, השרה רגב מאוד קשובה למחאת התושבים ובעצמה הצהירה בגילוי שתפעל לשינוי החלטת הממשלה להקמת תעופה בעמק יזרעאל והחלפת המיקום אל נבטים. בצעתי פעולות רבות נוספות כדי לסייע לתושבי מגידו, רמת דוד ועמק יזרעאל כולה כדי להיאבק כנגד הקמת שדה התעופה באזורנו".

נחמיה רייבי מסביר על הפגיעה בדירות ועסקים באזור הכלכלה בעמק יזרעאל, שבה האבטלה נמוכה, מתרכזת בעיקרה בענף החקלאות הכוללת גידולים נפוצים בביקוש גדול, בנוסף משק החלב בעמק יזרעאל כולל בתוכו עשרות אלפי פרות עם תפוקת חלב מהגבוהות בעולם.

הקמת שדה תעופה בינלאומי בכל שטח בעמק יזרעאל משמעותה הפקעת אדמות, צמצום בגידולים או ביטול גידולים מסוגים שונים וכן סגירת רפתות ולולים. התוצאה היא פגיעה נרחבת בחקלאות ובמשק החלב באזור עמק יזרעאל, כזו שלא תהיה ניתנת לשיקום, תעלה את אחוז האבטלה הנמוך באזור ותספק במקום משרות לא יציבות ובשכר מינימום בשדה התעופה. נחמיה רייבי מסביר שהפגיעה בכלכלת האזור מתחילה בחקלאות וממשיכה גם בנושאים נוספים: "פגיעה במרחבים הירוקים, בחקלאות, ברפתות, בשטחים הפתוחים, הרעש וזיהום הסביבה שמביא איתו שדה תעופה בינלאומי, משמעותם גם פגיעה בתיירות, התיירים יעדיפו לדלג על עמק יזרעאל. מכוון והמרקם החברתי והכלכלי ישתנה, תושבים איכותיים רבים יעזבו והעמק ההיסטורי יהפוך להיות החצר האחורית של שדה התעופה". לגבי הפגיעה בסביבה מוסיף רייבי: "אמא אדמה היא אחת הנפגעות הקשות ביותר מהקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק. הקמת שדה תעופה בינלאומי באחד האזורים הירוקים העיקריים של ישראל, כעמק יזרעאל, תפגע באופן בלתי הפיך באיכות הסביבה ותייצר כאוס סביבתי שישפיע על הצפון כולו".