טהרת המשפחה | אף אחד לא ישאיר אותך לבד

בשנים האחרונות צומח כאן דור של רבנים-רבניות, יועצות הלכה ומדריכות כלות שהשפה והשיח שלהם במכלול הנושאים ה"צנועים" הללו שונה לחלוטין. את פשוט צריכה להגיע אליהן

חדשות כיפה הרבנית ד"ר שולמית בן שעיה 03/05/20 12:40 ט באייר התשפ

טהרת המשפחה | אף אחד לא ישאיר אותך לבד
מקווה, צילום: shutterstock

חני יקרה שלום.

כותבת כאן גלוי, כיוון שגם דברייך התפרסמו גלויות ודווקא מתוך הערכתי אלייך חשוב לי להציג את הדברים גם מפן אחר

כואב לי מאוד הכאב שאת מעלה, והסיטואציות שציינת לצערי אכן מוכרות במקרים מסויימים. ועם זאת אני רוצה לקוות שיש נשים לא מעטות שחוייתן שונה..
היא שונה לא רק כי במקווה שהן היו הן לא חוו פגישה תמוהה כל כך עם ה"רבנית", ולא רק בגלל שהמקווה בישובן נמצא במקום מוצנע ו"אפשרי" יותר, אלא בגלל שבשנים האחרונות צומח כאן דור של רבנים-רבניות, יועצות הלכה ומדריכות כלות שהשפה והשיח שלהם במכלול הנושאים ה"צנועים" הללו שונה לחלוטין (ודרך אגב לאורך כל הדורות היו כאלה, אך המודעות שהתעצמה לרגישות האנושית בשנים האחרונות - פיתחה את הנושא באופן משמעותי).

מאות ואלפי שאלות בתחומי הטהרה והאישות נענות על ידי אותן דמויות מדי שבוע ושבוע והמוטו המרכזי של כולם היא תפיסה בריאה ביחס לטבילה והצנעתה וביחס לכלל הלכות האישות והטהרה, אבל יותר מכך, המסר המרכזי העובר כחוט השני הוא שאף אשה ואף זוג אינם לבד בסיפור הזה. איני יודעת מי הרב עליו דיברת, אך ברור לי שאף יועצת הלכה שמבינה לנפשה של אשה, ואף רב שמבין משהו בנפש האנושית לא ישלח אשה באמירה "תחשבי יצירתי" וישאיר אותה להתמודד לבד עם "כאבי הבטן" שלה לקראת הטבילה. 
יותר מכך, אף יועצת הלכה שאני מכירה לא תעזוב את האשה עד שביחד הן יגיעו למתכון מדוייק לטבילה מיטיבה, מותאם במיוחד לאשה המדוברת, לנסיבות חייה ולנסיבות טבילתה. 

אולי אחד ממורי הדרך הגדולים בתפיסתו הישרה בנושא היה הרב אלישיב קנוהל זצ"ל שכל איש ואשה שפנו אליו קיבלו את ליוויו הצמוד עד שתתישב נפשם בשאלתם והוא היה מודל להשראה לדמויות הלכתיות רבות לדרך זאת, וכמובן שישנם עוד רבים רבים יבדל"א שנוהגים כך בכל שאלה שהם נשאלים.

ועל אף שהעקרונות שציינתי נכונים תמיד לא בטוחה שהייתי ממהרת להגיב על דברייך אילולי מגיפת הקורונה שאנו בעיצומה. אם בזמן רגיל רבנים-יות ויועצות הלכה עושים לילות כימים, חלקם בהתנדבות מלאה כדי לתת מענה, בימים אלו כמות השאלות עלתה פי כמה וכמה. החשש הכבד שליווה ומלווה נשים לקראת הטבילה, כמות השאלות כאשר קוסמטיקאיות פסקו מלעבוד, הקושי הזוגי והמשפחתי בסיר הלחץ כשכולם בבית וכד' הפכו את הצורך במענה לאקוטי יותר, נצרך יותר ורגיש יותר. מהכרות קרובה עם לא מעט דמויות כאלה אני יודעת עד כמה נודדת שינה מעיניהם ברצון לסייע ולהקל ככל הניתן על כל הזוגות הפונים אליהם בשאלות מהסוג הזה ובכלל.

איני יודעת מי הרבנים אליהם התכוונת שנתנו מענה מהסוג שציינת, רק יודעת היטב שיש ציווי על כל אדם יהודי לעשות לו רב. האדם עושה לעצמו את הרב שלו לפי נטיית נפשו ולפי החיבור שלו אל הרב ואל תורתו. וכאן מגיעה האחריות האישית של האדם, האיש והאשה, כאשר אם האדם אינו מוצא מענה מותאם לנפשו אצל הרב אליו פנה - כנראה שלא זה רבו שלו ועליו להמשיך ולחפש עד שיימצא לו רב אחר. וכמובן בבעולם של ימינו בפרט בנושא טהרת המשפחה הרגיש, העדין והחשוב כל כך אפשר לקיים גם עשה לך רב ברבנית/יועצת הלכה שנאמנה למסורת הפסיקה, שמחוברת לתלמידי חכמים והכי חשוב שאת מוצאת בה מענה לשאלות המטרידות את מנוחתך.

ואחרון חביב, מטרת הרב לא רק לתת פסיקה הלכתית בסגנון - כשר, טהור או טמא, אלא להיות דמות מנחת דרך, דמות של הארה והשראה רוחנית, דמות שעשויה להוות מודל ללכת לאורה. ולענייננו דמות שתסייע לך לשאת את המעמסה היקרה והאהובה אך גם הכבדה לעיתים של מצוות הטהרה.

סיכומו של דבר אם דיברת על הפער, הייתי בוכה יחד איתך לו היה הפער שתיארת גזירת גורל.. אך ברוך ה' כיום כשקיימים אפשרויות רבות כל כך למענה אישי, רגיש ואמפטי מחוייב לחלוטין להלכה, אין לי אלא להחזיר את האחריות לאשה ולזוג, לעשות להם רב (או רבנית וכו) בו ימצאו מענה לאשר שאלה נפשם. ובו בעת דברייך הם קריאה לכל מי שעוסקים במענה הלכתי בתחומים עדינים כעין אלו להגביר עוד יותר את רגישותם ומתוך כך בעזרת ה' להגדיל תורה ולהאדירה. 
 
בהצלחה!!

 

הרבנית ד"ר שולמית בן שעיה היא יועצת הלכה
 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן