גברים וגיל המעבר: איך השנים משפיעות על הגברים?

סמנטיקה קובעת מציאות. לגבר אין כתובת זמינה להכיל את מצוקותיו, לאישה יש רופא נשים, לאיש אין רופא גברים. תקופת המעבר באיש ובאשה שונות. אז מה הם התסמינים של גבר בשנות המעבר, איך זה משפיע עליהם ומה אפשר לעשות?

חדשות כיפה ד"ר חנה קטן 03/02/20 11:37 ח בשבט התשפ

גברים וגיל המעבר: איך השנים משפיעות על הגברים?
צילום: shutterstock

מרים קצת מיואשת. היא מרגישה שבעלה הפך מול עיניה לאדם אחר. לאחרונה, שרוליק מרבה לישון. הוא פחות מעורב בקהילה. המבט האופטימי, החיוך התמידי, נמוגו כלא היו. גם לשיעור בכולל הוא גורר את עצמו בחוסר חשק. והאמת היא שהוא לא מצליח להתרכז. כשהיה צעיר, היה ראשו פוגש את המיטה, ומיד היה נרדם. היום, זה טקס שלם, והשינה איננה רציפה. הוא מתעורר עם שחר, לוגם תה ולומד דף יומי, תוך כדי נמנום. אומרים שרק נשים חוות גלי חום, אבל הוא יכול לספר על לילות טרופים, כשהוא מתעורר שטוף זיעה.
גם הגוף שלו מספר סיפור אחר. השרירים שידעו בימים הטובים לשיר שירה, מסרבים להתרומם. הכרס מגיעה עד שיניו, כל שערות גופו נפרדו ממנו לשלום. כתפיו התעגלו, ופתאום בנו הצעיר גבוה ממנו בראש...

שרוליק סובל מתסמונת הקשורה לתקופת גיל המעבר הגברי- האנדרופאוזה. המצב המטבולי החדש  כולל בתוכו עליה ברקמת השומן, ירידה ברקמת השריר ובצפיפות העצם, התקרחות ועוד. גברים במצב מטבולי זה עלולים לסבול מקשיי שינה, דיכאון, ירידה בחיוניות, ירידה בחשק המיני, ירידה בריכוז, והפרעות בשינה.
התמונה ההורמונלית ססגונית ומצביעה על השד המטבולי - עליה בשומני הדם ובגלוקוז, אנמיה, והופעת מחלות כלי דם כגון יתר לחץ דם, סכרת, ויתר שומנים הכרוכים יחד. אף הפרעת הזקפה היא תולדה של פגיעה בריפוד של כלי הדם, בעקבות התסמונת המטבולית המתוארת. במקביל, נמצא עלייה במשקל, ירידה במסת שריר, הזעת יתר, ואוסטאופורוזיס.

חלק מהתופעות קשורות לתסמונת ADAM ירידה הדרגתית בטסטוסטרון, כאשר הירידה מתחילה כבר מגיל 30, ובכל שנה ישנה הפחתה באחוז אחד של סך הטסטוסטרון בגוף.
הירידה בטסטוסטרון תשפיע בתחומי תפקוד מגוונים. היא עלולה לפגום בהתמצאות בחלל, בסף הכאב, ובתפקוד המערכת החיסונית. בצעירותו, הטסטוסטרון מוריד את הרגישות של האיש לכאב, תופעה שסייעה רבות לגברים עוד מתקופת הצייד. עם הגיל עולה הרגישות לכאב עקב הירידה בהורמון. התוקפנות הטיפוסית לגברים, גם יורדת עם הגיל. מעניין לציין, דרך אגב, שבארץ יש 18 בתי כלא- 17 לגברים. ורק נווה תרצה, האחת והיחידה, לנשים.

גם בתחום הרגש, הטסטוסטרון משחק תפקיד ראשי. חסר בהורמון מוביל להפרעות בשינה, לדיכאון, לירידה באנרגיה, לשינויים תכופים במצב רוח, ובעיות זיכרון. ALEXITHYMIA  היא תופעה נפוצה בגברים בגיל המעבר. מדובר בקושי בביטוי רגשות, ובתיאור חוויות, בדיוק כמו במתבגרים. 

בבדיקת הדם, שנבצע בשמונה בבוקר, נמצא כי רמת הטסטוסטרון נמוכה. אחת הסיבות לכך היא העלייה ברקמת השומן, שהיא רקמה דלקתית במהותה, והופכת טסטוסטרון לאסטרוגן שמדכא את יצור הטסטוסטרון ברמת יותרת המח.
הטיפול בטסטוסטרון בגבר מופיע בזריקות לשריר או לתת-עור בפרקי זמן שונים או בצורת גל שמורחים בכתפיים ובחזה [בהוראות מציון שחשוב ללבוש חולצה כדי לא להעביר את הגל לאשה דרך מגע עור]. לעיתים השימוש בטסטוסטרון עשוי לשפר גם תפקוד קוגניטיבי כגון  זיכרון חזותי, יכולת מרחבית, תפקוד ביצועי, תלונות זיכרון ותפקוד כולל.

סמנטיקה קובעת מציאות. לגבר אין כתובת הזמינה להכיל את מצוקותיו. הגינקולוג מאחד את האספקטים החברתיים, הפיזיולוגיים, פתו-פיזיולוגיים. של נשים בכל גיל. ולאיש אין 'רופא גברים'...

תקופת המעבר באיש ובאשה שונות. שכיחות הדיכאון היא פי שלוש בנשים. אך בגברים- קשה יותר לאבחן דיכאון. אם מדובר ברופאה, הוא יתבייש להתלונן לפניה. הוא ידבר על כעס אבל לא על עצב. הדיכאון יתבטא יותר באגרסיביות, ובשימוש בחומרים מסוכנים. גם אוסטאופורוזיס  פחות מאובחן בגברים. אמנם הסיכון לאשה לחלות במהלך חייה הוא גבוה יותר, אך אם יתרחש שבר, זה יהיה יותר חמור בגברים.. 
הספרות  מגלה לנו כי גברים בזוגיות חיים יותר זמן והתמותה של גברים גרושים היא פי שתיים משל נשואים. מעניין לציין שנשים שחיות לבדן, נהנות מתוחלת חיים ארוכה מנשים בזוגיות. 


טובים השניים מן האחד. את זה שרוליק יודע. והוא מיטיב להוקיר את הזוגיות הטובה שזכה לה. חשוב לו לשמר את גחלי השלהבת שדלקו בליבותיהם בעתות של קרבה מיוחדת. אשתו הנבונה הפנתה את תשומת ליבו של רופא המשפחה לכך. והוא קבל טיפול תרופתי שהיה לו לעזר רב.
כמה טוב להזדקן ביחד.

למאמרים נוספים

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן