יד לאישה פותחים סניף ומושכים תשומת לב

"יד לאישה" פותח סניף בצפון, לטובת נשים מסורבות גט אשר צריכות סיוע בהשגת הגט המיוחל: "צריך להוציא את העגונות מהכלוב" אומרת פנינה עומר, מנכ"לית הארגון, מבית רשת אור תורה סטון. "היום גם לתושבות הצפון יש כתובת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/07/19 14:05 ז בתמוז התשעט

יד לאישה פותחים סניף ומושכים תשומת לב
נשים בכלוב, צילום: יחצ

הציבור שהגיע לכיכר פריז בחיפה היה בהלם, כאשר אל מול עיניו התגלה כלוב ענק שהוצב במרכז הכיכר המלווה בשלט המזמין אותם להיכנס לתוכו.

מדובר במיצג לא שגרתי של ארגון "יד לאישה" מבית רשת אור תורה סטון, במסגרתו הוצב הכלוב בכיכר העיר ולצידו הזמנה לעוברים ושבים להיכנס ולחוות במשך שלוש דקות את עולמן של עגונות ומסורבות גט אשר כלואות במשך שנים בכלא נישואיהן מבלי לדעת מתי ישתחררו.

מטרת המיצג להעלות את המודעות לעובדה, שכיום עדיין ישנן, לצערנו, בחברה הישראלית עגונות ומסורבות גט רבות הנלחמות על חרותן. כמו כן, הכלוב, שהוקם כאמור ע"י ארגון "יד לאישה" מבית רשת אור תורה סטון, הוצב במקום גם במטרה לספר לנשים בכל אזור הצפון על פתיחת סניף חדש של "יד לאישה" שיסייע למסורבות גט באזור הצפון.

הסניף החדש מצטרף לשלושת הסניפים הקיימים של "יד לאישה" בירושלים, תל אביב ובאר שבע, בהם טוענות רבניות, עורכות דין ועובדות סוציאליות מייצגות בבית הדין ומסייעות לכ-150 נשים מסורבות גט ועגונות מידי שנה, ונותנות ייעוץ חינם לכ-700 נשים בתהליכי הגירושין. בחודשים האחרונים הצליח הארגון גם להביא את החופש ל 5 נשים מאזור הצפון שהיו מסורבות גט במשך שנים.

את הסניף הצפוני תנהל הטוענת הרבנית עו"ד תהילה כהן, אשר מסבירה את חשיבות פתיחת הסניף: "אני מאחלת לכל אישה לחיות חיי נישואין מאושרים. אך לצערנו לפעמים הנישואין עולים על שרטון ודווקא אז יכול להיות מצב של בעל אשר מחליט לענות את אשתו ולהתעלל בה, לאו דווקא פיזית אלא נפשית. בכך שהוא כולא אותה בכלא הנישואין הוא מונע ממנה את האפשרות לצאת לחירות ולחיים חדשים. תפקידנו הוא לעשות כל שניתן כדי לעזור לנשים הללו ולאפשר להן לקבל את הגט המיוחל, כמה שיותר מהר".

המייצג בכיכר

המייצג בכיכרצילום: יחצ

א', מסורבת גט מזה 3 שנים, ואחת העגונות שנכחה במיצג אמרה: "בשנתיים האחרונות הייתי עסוקה בלגדל את הילדים, בלעבוד כדי לפרנס אותם כי אני לא מקבלת מזונות, ובלנסות להשיג משמורת. לא היה לי זמן לדאוג לעצמי, לחיים שלי. לא נחשפתי ולא סיפרתי, אבל עכשיו הגיע הזמן. יכולתי לבחור לשקוע ובחרתי להקים את עצמי ולהמשיך לחיות. אם יש סיכוי אפילו הקטן ביותר שהבחירה שלי היא מה שתיתן את הכוח לנשים אחרות שנמצאות במעגל הזה, לקום ולהילחם על חירותן, הצלחתי".

פנינה עומר, מנכ"לית ארגון "יד לאישה" מבית רשת אור תורה סטון, הסבירה על המיצג: "הביקור בכלוב מדמה את חווית השבי של העגונות, ומבטא את זעקתן ומצוקתן של נשים הנמצאות בכלא העגינות מזה שנים רבות. יש לנו אחריות ציבורית שלא להשאירן לבדן במערכה. לצערנו המספרים גדולים מאוד, והתופעה גדולה ורווחת, היום יש בשורה חדשה לתושבות הצפון – יש לכן כתובת וסניף במיוחד בשבילכן. אל תהססו".