בזוגיות - זה מעייף להיות כל הזמן במלחמה

השבוע, כשישבתי עם זוג ועוד זוג השקועים ועסוקים במלחמת קיום ודעות, ובכלל בין רצונות וקולות, זה ממש הדהד בתוכי. כי גם אצלי יש מלחמה

חדשות כיפה יהונתן ויסכה שומר 27/06/19 17:29 כד בסיון התשעט

בזוגיות - זה מעייף להיות כל הזמן במלחמה
יהונתן ויסכה שומר, צילום: באדיבות המצולמים

את ימיי בעולם הטיפול ההוליסטי התחלתי בלימוד רפלקסולוגיה במכללת רידמן בירושלים. מורתי דאז, שרון טמיר, היתה מורת דרך אמיתית. כחלק מחינוכנו כמטפלים אמרה, כי הסיפורים שבאים אלינו, נמשכים אלינו הרבה פעמים כדי להעמיד בפנינו מראה.

גם השבוע, כשישבתי עם זוג ועוד זוג השקועים ועסוקים במלחמת קיום ומלחמת דעות. והוא סיפר לי בכאב על המלחמה המתחוללת בתוכו בין הלב לראש, ובכלל בין רצונות וקולות, זה ממש הדהד בתוכי. כי גם אצלי יש מלחמה. וכששיתפתי את יסכה בחוויה הזו של השיקוף שקיבלתי היא שלחה לי את דבריו של הרבי מסדיגורא: "האדם נברא מחומרים הפכיים, אש רוח מים עפר, כי בכל יציר ארבעה היסודות חומריים שהמה במחלוקת תמידית. הבורא ברוך הוא ברא את הכל מדברים הפכיים, ואיחד אותם בכדי להראות שאפשר לאחד ולקרב את היותר רחוקים ויותר מחולקים לגוש וגוף אחד".

באיש הישראלי ישנה מחלוקת תמידית בין היצר הטוב והיצר הרע. השיטה הקודמת עד הבעל שם טוב הקדוש הייתה, להכריז מלחמה על היצר הרע וללחום בו עד הכניעו על ידי סיגופים ועינויים, זאת הייתה מלחמה פנימית – תמידית.

עד שבא הבעל שם טוב הקדוש והורה לנו את הדרך, דרך החיים, על דרך "וחי בהם ולא שימות בהם" (יומא פה:) דרך אהבה ושלום, דרך אשר כבר חכמינו זיכרונם לברכה, הורו לנו בדרשתם "ואהבת את ה' א-להיך בכל לבבך – בשני יצריך, ביצר טוב ויצר הרע" (ברכות נד.) –  לאהוב גם עם היצר הרע את ה' בבחינת "בכל דרכיך דעהו והוא יישר אורחותיך" (משלי ג, ו).

כלומר דע את ה' והכירהו בכל הדרכים, כי הוא נמצא בכל הנמצאים. ואז על ידי התערותא דלתתא זו תבואו התערותא דלעילא והוא יישר אורחותיך בבחינת "והיה העקוב למישור" (ישעיה מ, ד) זהו הדרך של "עבדו את ה' בשמחה" (תהילים ק, ב).


דבריו של הבעל שם טוב (שאני מזרעו), נתנו לי לנשום לרגע לרווחה. כי האמת, זה מעייף כל כך להיות כל הזמן במלחמה. זה מוציא כל כך הרבה אנרגיה שאין לנו מיותרת. ובכלל, הרי באמת הכל אחד. לא רק בעולם שבחוץ – גם בתוכי.

ואז בתפילה הבוקר אני שומע את החזן מתחיל "...וכן שני כתובים המכחישים זה את זה, עד שיבוא הכתוב השלישי ויכריע ביניהם" (בריתא דרבי ישמעאל) ופתאום אני מבין – הכתוב השלישי לא מכריע על מנת להכניע, או לומר מי צודק. הכתוב השלישי מייצר קונטקסט רחב יותר, מכנה משותף שבו באמת שני הכתובים מספרים לנו על שני צדדים, שני חלקים באמת רחבה וגדולה יותר.

את המתנה הזו הביאה יסכה לחיי כשלמדה את גישת ה"התמקדות". גישה שמלמדת אותנו להקשיב לכל הקולות ולמצוא את ההוויה האחת שבתוכי שמכילה וזקוקה לכולם. וכזוג , את ההוויה הזוגית המשותפת שנבנית ומתגלה מתוך נקודות מבט זוגיות שונות. הסתכלות זו משנה את האינטראקציה ממלחמה לשלום – שלום בעצמי, שלום זוגי. ועולה מתוכי חיוך לאמת האחת שמאירה מתוך דבריו של הבעל שם טוב לפני שלוש מאות שנה ושוב מתעוררת בלב בני האדם.

 

לטורים קודמים

הכותבים: יהונתן ויסכה שומר - בעלי "כלים שלובים", מרכז להתפתחות אישית וזוגית.

המעוניינים לקבל בכל שבוע לקראת שבת, שאלה/תרגיל/ התבוננות זוגיי, מוזמנים להצטרף לקבוצה הנקראת "עונג שבת זוגי". אין בקבוצה שיח ואפשרות לתגובה, רק הזדמנות לקבל הזמנה למפגשון זוגי של השראה. לקבלת קישור הצטרפות לקבוצת הוואצאפ, שלחו בקשה לכתובת המייל: orpnimi1@gmail.com.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן