תשכחו מבחירה נכונה של בני זוג

נתנאל קראוס מסביר למה אי אפשר לבחור נכונה בני זוג, ולמה דווקא חוסר מודעות יאפשר לנו לעשות את ההחלטות הכי טובות, בעזרת השם.

חדשות כיפה נתנאל קראוס 29/10/18 12:29 כ בחשון התשעט

תשכחו מבחירה נכונה של בני זוג
צילום: shutterstock

בני זוג נבחרים לפי כללי אצבע - כלומר, על פי סיווגים לקטגוריות. בעגה האקדמאית קוראים לכללי אצבע היוריסטיקות. תחת 2 המינוחים הפוליטקלי־קורקטים הללו (- "כללי אצבע" ו"היוריסטיקות") תוכלו להחביא גם "סטריאוטיפים" ו־"דעות קדומות" ועדיין לשמור על תקינות פוליטית. 

 

התמונה - רק יותר גרוע ממה שחשבתם

כמעט תמיד, כאשר מדברים על השיטחיות ביצירת הקשר הראשוני, עוסקים בהשפעת "התמונה" וכדומה. ניסיון ההתאמה הראשוני מטרתו לברר ולבחור את בן/ת הזוג הנכון ביותר. ברם, כשאנו אומרים "תמונה" ומדמיינים דמויות הפוסלות בני זוג בשל "יופי חיצוני" - בפועל, בתהליך הפסילה מופעלים המון כללי אצבע, מקבץ רחב של דעות קדומות, וכמות נכבדה של סטריאוטיפים.

 

היכולת לסווג לקטגוריות מאפשרת לנו לפעול במהירות - ולזהות מלפפונים.

תארו לכם שכל פעם הייתם צריכים לוודא שמלפפון הוא מלפפון, בעל הדוכן בשוק בוודאי היה מרחיק אתכם לצמיתות. אך אם כתוב על השלט מלפפון, וכל המלפפונים ירוקים וארוכים, והם אפילו ליד העגבניות, אז אנו אוטומטית מזהים בנקל כי אכן מדובר במלפפונים. אין כאן שאלה. אולם, אם תחזרו בזמן 10 שנים ותלכו לירקן המקסיקני ברחוב נוריאגה, בשכונת סאנסט, בעיר סן פרנסיסקו, הרי שהמלפפון הכי קרוב למלפפון הישראלי יכיל בליטות מוזרות ויקרא מלפפון רומני ולא הרחק ממנו ימכרו מלפפון עצום מימדים בודד ב־$1. או אז תמצאו עצמכם קצת חשדניים כלפי המלפפונים הזרים ותתהו לעצמכם - "אם זה נראה כמו מלפפון, אז זה כנראה מלפפון, נכון?!".

 

תהליך הבחירות בדייטים

כשדמות אחת פוגשת דמות שניה מתחיל תהליך מהיר מאוד של שיוכים. מבע, סגנון לבוש, צבע עור. עוד לפני שהדמות שמולנו אומרת מילה אנו מקבלים אומדן ראשוני אם מדובר באויב או עובר אורח תמים. חילופי דברים יכללו מסר מילולי וחיתוך דיבור שיאפשר לנו להבין אם מדובר בקריאת תיגר או בתחילתה של שאלת תם לגבי מיקומן של המעליות בבניין, ומה זה קומה C2. 

גם בעולם הזוגיות - בני זוג בוחרים ונבחרים לפי ככלי אצבע וחלוקה לקטגוריות. למעשה, אנו מקטלגים הכל. משווים אסוציאטיבית למספר רב של דמויות שאהבנו או לא בעבר. מתרשמים מגובה, מהמבנה הסימטרי של הפנים. משייכים את הדמות לקבוצות שונות כגון עדה, מעמד חברתי והשכלה - ומשליכים סטריאוטיפים אפשריים. אלף ואחת בחינות בניסיון אינסטנקטיבי להגדיר את הדמות שמולנו עוד לפני שהיא פתחה את הפה, עוד לפני שבכלל הייתה לנו אפשרות להכיר אותה. זה ממשיך כאשר המועמד מדבר. כל סיפור ודעה משוייכים ומשווים גם הם לניסיון העבר שלנו - כדי להגדיר תפיסות, לאתר תכונות ולנסות לנבא רצונות עתידיים.  

בפועל, הניסיון הראשוני לוודא כי הדמות אכן מתאימה לנו, הוא ניסיון די בינוני עם סיכויים מוגבלים לניבוי מוצדק. הקושי העיקרי נובע מעצם העובדה שטרם חווינו מה מסגרת הנישואין מצריכה ודורשת מבני זוג. מצד שני הקושי גם מהווה יתרון. כי כל עוד אנו מחפשים בן זוג כיפי לבלות איתו אנו נצליח לבלות ולהיקשר רגשית, יותר מאשר אם נחפש בן זוג שמסוגל להכין מטרנה ביד אחת, ב3:30 לפנות בוקר, כאשר ביד השני צווח עולל עירני לחלוטין. 

 

מסקנות למועמדים

אטרקטיביות - אל תלחמו באינסטינקט אלא הבינו אותו ודאגו להראות כמו בני זוג מתאימים. לבסוף יעלה בידכם לבטל את הקיטלוג האוטומטי ולהיפתח באופן כנה, אולם תחילה דאגו לתדמית מתאימה.

תארו עתיד מבטיח - אוהבים משחקי קופסא? הסבירו כי תשחקו עם דור העתיד בצהרי שבת.

הציגו חוזקות והפתיעו לטובה - יודעים לבשל? אוהבים מטלות בית? זכיתם בלוטו? הציגו קבלות.

ממליצים - דאגו להמלצות לחיזוק הרושם הראשוני.

לכו לשוק - הראו שאתם אוהבים ללכת לשוק לעשות קניות.

 

בחירות טובות! 
נתנאל קראוס.

 

לטורים קודמים

 

נתנאל קראוס, נשוי באושר. כותב רב המכר הפוטנציאלי (חפשו בפייסבוק): "המסה ליוצא הדתי המתחיל". בקרוב על המסכים (חפשו גם בפייסבוק): "המסה ליוצאת הדתיה המתחילה".

נתנאל קראוס

נתנאל קראוסצילום: באדיבות המצולם