בעלי מסתיר ממני דברים וזה משגע אותי - מה לעשות?

סודות נחשבים לדבר אסור ופוגעני בזוגיות, אך האם הם באמת כאלה? גם התורה מכירה בצורך של מסתורין בתוך הזוגיות, והגיע הזמן שנלמד להבדיל בין סוד אפל ופוגע לבין שמירה על פרטיות ומרחב בריא בתוך מערכת היחסים

בת חן וייל בת חן וייל, חדשות כיפה 17/03/24 12:59 ז באדר ב'

בעלי מסתיר ממני דברים וזה משגע אותי - מה לעשות?
בעלך מסתיר ממך סודות? , צילום: Dragana Gordic,Shutterstock

אמרה ידועה בפורים היא שנכנס יין יצא סוד, ואני מנצלת את ההזדמנות כדי לדבר אתכם הפעם על סודות בזוגיות. לפני שאכתוב מה דעתי בנושא אשמח אם תשאלו את עצמכם מה אתם חושבים על סודות בזוגיות. האם לדעתכם מדובר במשהו חיובי או פחות? האם יצא לכם להסתיר פעם סוד בזוגיות או שהסתירו סוד מכם? כיצד הרגשתם?

יש הבדל בין שמירת סוד אפל לבין שמירת פרטיות

הדעה הרווחת היא שבזוגיות מספרים ומדברים על הכל - תקשורת וכנות הם שם המשחק. הרבה פעמים דווקא ההסתרה והסודות נותנים תחושה של משהו אסור ופוגעני, אבל האמת היא שיש הבדל בין שמירת סוד אפל לבין שמירת פרטיות שהיא טבעית בזוגיות. על כל בן או בת זוג ששומרים סוד מבני ובנות זוגם לשאול את עצמם: מדוע אנחנו לא מספרים את הדבר? אני בעצמי מוצאת שיש פעמים שההסתרה לא מגיעה ממקום רע בהכרח. לפעמים אחד מבני הזוג חושש משיפוטיות או ביקורת, בין אם בעקבות חוויה זוגית ובין אם חוויה אישית במהלך החיים.

לעיתים יש בני זוג שמסתירים כדי להגן על בן או בת הזוג מדאגה או כאב מיותרים, או אפילו הסתרה מתוך רצון לשמור על שלום הבית ולמנוע ויכוחים מיותרים. כל אלו ועוד רצונות שבסיסם הוא טוב ומטרתם לקרב בין בני הזוג, אך למעשה הם יוצרים מרחק - כי בזוגיות שבה אין את המקום לחשוף את סודות הלב אין אינטימיות ואין קרבה אלא להפך, עלולה להיות פגיעה באמון ויצירת תחושה של בדידות וריחוק. בנוסף, על ידי שמירת סודות, אנשים עלולים להחמיץ הזדמנויות לצמיחה אישית, תמיכה הדדית וקשר עמוק יותר עם בן הזוג הנובע משיתוף.

גם בתור מכירים בכך שיש צורך למימד של מסתורין

לעומת זאת, יש פעמים שההסתרה מגיעה מתוך רצון לשמור על גבולות בריאים - הרי לא הגיוני שבני זוג ישתפו על כל דבר שעשו במהלך היום ואפילו לא רצוי לעשות זאת. אסתר פרל כותבת כי האהבה זקוקה לקרבה והתשוקה זקוקה למרחק, ופירוש המשפט הזה הוא שבתוך מערכת יחסים מאוד צפופה ואינטימית האהבה פורחת, אך מצד שני התשוקה שהיא המסתורין הלא מוכר והלא ידוע, זקוקה למרחק הזה. גם בתורה הקדושה מכירים בכך שיש צורך למימד של מסתורין בין בני זוג ומצווה עלינו לנדוד אחת לתקופה ולתת לזוגיות את הסודיות וההתחדשות כדי לשמר את התשוקה. אם כך, הלכה למעשה - מה עושים עם סודות בזוגיות?

מה עושים עם סודות בזוגיות?

  1. שאלו את עצמכם - מה היה קורה אם בן או בת הזוג היו מגלים את הסוד? הרבה פעמים השאלה הזו מספיקה כדי לעזור לכם להבין את המניע שלכם. אם אתם מרגישים שבן או בת הזוג יכעסו עליכם, סימן שמדובר בשמירת סוד שאינה מועילה לכם או לזוגיות שלכם וכדאי מאוד למצוא את הדרך לשתף בנעימות ובכבוד.
  2. תאמו ציפיות ביניכם - כיצד כל אחד מכם רואה מצד אחד שמירה על גבולות פרטיים ומצד שני תקשורת פתוחה?
  3. מרחב בטוח בזוגיות - צרו סביבה שבה שניכם מרגישים בנוח לשתף את המחשבות, הרגשות והחוויות מבלי חשש לשיפוטיות או ביקורת. קבעו במהלך היום זמנים של שיתוף הדדי על מנת ליצור אינטימיות וקרבה.
  4. מרחב אישי - לצד המרחב הזוגי הפתוח, דאגו שלכל אחד מכם יהיה את המרחב הפרטי שלו. מרחב שמאפשר לכל אחד את הביטוי העצמי ואת האינדיבידואליות בתוך המערכת הזוגית. לעתים הרצון להסתיר עלול לנבוע דווקא מתוך החסר במרחב האישי בתוך הזוגיות ומתוך מאבק למרחב אישי בריא.
  5. במידה ויש דברים שאתם מרגישים שאינכם יכולים לבטא ביניכם - אל תהססו לקבוע פגישה עם איש מקצוע וללבן את הדברים. הסתרת סודות מתישה פיזית ורגשית ואין שום סיבה שלא תמצאו את הדרך לדבר את מה שיושב לכם על הלב בכנות ובנעימות.

בת-חן וייל היא מדריכת כלות, יועצת זוגית ומינית, מנחת סדנאות ומנהלת קהילת "להיות אישה" לנשואות טריות. לתגובות batchen10@gmail.com. להצטרפות לקבוצות הווטסאפ לנשואות צרי קשר במספר 0525445887.