בעלי חזר מעזה ולא מפסיק לעשן - מה לעשות?

החזרה מהמלחמה הביתה מלווה בהתרגשות וציפייה רבה, אך לא מעט חששות. שאלה שהתקבלה בקליניקה על עישון העלתה בעיה עמוקה יותר במערכת הזוגית - פגיעה באמון

בת חן וייל בת חן וייל 11/01/24 18:39 א בשבט התשפד

בעלי חזר מעזה ולא מפסיק לעשן - מה לעשות?
מעשן, צילום: GBJSTOCK,Shutterstock

השבוע הגיעה אלי השאלה הבאה: אני לא יודעת מה לעשות, גיליתי שבעלי התחיל לעשן במהלך המילואים. הוא נמצא עם חבר'ה שהם לא ממש הטיפוס שלו ביומיום והאווירה שם יותר פתוחה, וככה זה התגלגל מלשבת עם חברים בזמן שהם מעשנים לזה שהוא בעצמו מעשן. אני שבורה. בעלי האברך מעשן. מעבר לזה שזה ממש מסריח זה גם מסוכן כל כך לבריאות ואני לא יודעת מה לעשות ולא רוצה שהוא יתמכר לזה.

"מצאתי קופסה אצלו בתיק והוא הודה שהוא התחיל לעשן"

אני מאוד פגועה ממנו כי הוא לא סיפר לי בהתחלה שזה מה שקורה איתו, כשהוא היה חוזר עם ריח של סיגריות הוא היה אומר שזה מחברים שעישנו לידו אבל אז מצאתי קופסה אצלו בתיק והוא הודה שהוא התחיל לעשן. הוא טוען שזה עוזר לו לפרוק את הלחץ מהצבא וממה שהוא עובר שם ואני מבינה אותו אבל זה קשה לי. מה אפשר לעשות?

שלוש התמודדויות שמאתגרות את בעלך

המלחמה, שבעזרת ה' תיגמר בקרוב, הביאה איתה התמודדויות חדשות, מציאות הזויה שרובנו לא הכרנו ואתגרים שלא בטוח שהיו מגיעים לפתחנו אלמלא היא. אני שומעת ממך שבעלך האברך הצדיק הגיע בעקבות המלחמה גם לחברה ששונה ממנו, גם לאווירה ששונה מהאווירה לה הוא התרגל וגם לכמות לחץ איתה הוא לא מתמודד בדרך כלל.

אם ניקח את שלושת המרכיבים הללו של שינוי השגרה העצום, הלחץ החברתי והלחץ הנפשי בו הוא נתון נבין שבעצם בעלך מצא דרך פורקן והתמודדות באמצעות עישון. אני לא מנסה כמובן לתת גושפנקה לעישון שהוא כשלעצמו מגביר את רמות החרדה לטווח הארוך וכמובן פוגע בבריאות שלו ושל הסובבים אותו, אלא להסתכל רק רגע מה הצורך בעישון ופעולת העישון ממלאת אצלו כרגע. להיות איתו "באשר הוא שם" ולהסתכל עליו בעיניים חומלות.

להבין את המקום שבעלך נמצא בו

בעלך, אדם בוגר ובריא בנפשו, כך אני רוצה להניח, בחר להתמודד עם הלחצים סביבו באמצעות העישון, את יכולה בהחלט ולגיטימי לא לאהוב את העישון, לפחד מההתמכרות, להיפגע ממה שהוא עשה. ולצד זה לבחור גם להסתכל עליו ולהבין את המקום שהוא נמצא בו, לראות את הכאב שלו ולדעת שהוא לא באמת רוצה להרע לך או לעצמו, הוא פשוט בחר להתמודד כך. אגב, מאוד יכול להיות שהוא יבחר להפסיק לעשן אחרי שההתמודדות הזו תעבור.

לא רק עצם העישון מפריע לך - אלא גם ה"תווית" החברתית

בנוסף, אני שומעת ממך עוד שתי נקודות שמפריעות לך: האחת – מגולמת במשפט "בעלי האברך מעשן!" ואני רוצה להסב לרגע את תשומת ליבך, מעבר לנימוקים הבריאותיים כבדי המשקל לשאלה: מה קורה לך כשבעלך מעשן? זה שבעלך מעשן אומר עליך ש...? אני רוצה להניח שככל הנראה לא רק עצם העישון מפריע לך כי זה לא בריא וממכר אלא גם ה"תווית" החברתית שזה שם עליך, עליכם כשהבעל מעשן? האם יש מקום שבו את יכולה להפריד בין מה שהוא בוחר לעשות למי שאת? בסופו של יום הרבה פעמים בזוגיות יש כל מיני בחירות של בן או בת הזוג שלא בהכרח אנחנו היינו בוחרים לעשות בעצמנו ואנחנו יכולים אפילו מאוד לא לאהוב אבל עדיין לכבד. לדוגמה: לאכול ג'אנק פוד, לא לעשות פעילות גופנית, להתלבש באופן מסוים וכו'.

האמון נפגע - בכך שהוא לא שיתף אותך

הנקודה השניה נמצאת במצב שבו בעצם את גילית שהוא מעשן בדרך אגב. אני חושבת שזו אולי הנקודה העיקרית בסיפור – פגיעת האמון שנוצרה בכך שהוא לא שיתף אותך. את יכולה ממש לשאול את עצמך: מה היה קורה אם בעלי היה מספר לי ולא הייתי מגלה פתע פתאום? אני חושבת שבמקום לעסוק בפגיעת האמון, מה שקרה הוא שאת נתפסת לסיפור העישון. במקום לדבר את הכאב שלך ולתת לו לצוף, את בוחרת לברוח ממנו דרך המאבק על העישון. מה היה קורה אם היית באה ואומרת לבעלך – אהוב שלי, נפגעתי. כאב לי מאוד לגלות על העישון כבדרך אגב. כי ברגע שנשבר האמון יש מאבק, יש כאב ואי אפשר להגיע אל עמק השווה כשלא מדברים את הכאב הזה.

ההמלצה שלי - לדבר על הפגיעה באמון

לכן אני רוצה להמליץ לך, לכם, לדבר על הפגיעה הזו ולאחר אוורור הרגשות ונתינת המענה תוכלו לדבר ביניכם על העישון עצמו: האם לאפשר את זה לתקופה הזו או בכלל? האם העישון ייעשה בבית או בחוץ? האם מותר או לא לעשן ליד הילדים? והאם זו הדרך בה היינו רוצים להמשיך במהלך חיינו ותואמת את הערכים שלנו?.

בת-חן וייל היא מדריכת כלות, יועצת זוגית ומינית, מנחת סדנאות ומנהלת קהילת "להיות אישה" לנשואות טריות. לתגובות batchen10@gmail.com. להצטרפות לקבוצות הווטסאפ לנשואות צרי קשר במספר 0525445887.