בעקבות המלחמה: רבנים הסכימו לקצר את ימי הנידה לנשים שבעליהן גוייסו

הרב דוד ביגמן והרבנית מיכל טיקוצ'ינסקי מפרסמים הנחיות לטהרת המשפחה בזמן מלחמה: "חשבנו להציע מספר דגשים והנחיות, שראוי לומר אותם בגלוי בעת כזאת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/11/23 21:50 יז בחשון התשפד

בעקבות המלחמה: רבנים הסכימו לקצר את ימי הנידה לנשים שבעליהן גוייסו
צילום: shutterstock

דווקא בזמן מלחמה, נושא טהרת המשפחה מציף שאלות רבות בתחום. הרב דוד ביגמן והרבנית מיכל טיקוצ'ינסקי בחרו שלא להתעלם מהנושא ולפרסם מסמך שבין השאר מאפשר קיצור ימי נידה לנשים. הרב ביגמן והרבנית טיקוצ'ינסקי מבהירים כי ההנחיות שלהם תקפות לזמן מלחמה ורק במקרים בהם הבעל לא חוזר הביתה בתדירות גבוהה.

ראוי לכל אחת להתכונן לאפשרות שהבעל יחזור מהמילואים

כמו כן, מבקשים הרב והרבנית לא להסס ובשאלות נוספות לשאלות שאלת חכם :"אנו מפצירים בכל אישה שלא לזלזל בתהליך הטהרה גם אם אינה יודעת בוודאות שבעלה יגיע. ראוי לכל אחת להתכונן לאפשרות של חזרת הבעל במפתיע. בהתאם, יש לעשות הפסק טהרה במועד המוקדם ביותר שניתן, ולשמור את שבעת הנקיים. מניסיוננו, שאלות רבות לא היו נצרכות כלל אם השואלות היו יוצאות מנקודת הנחה שהבעל עשוי לשוב, ולא היו סבורות שאין מה להתאמץ כי הבעל לא יגיע במועד לביתו."

לענין קיצור ימי הנידה כותבים הרבנים: "במצב הרגיל, אשכנזיות סופרות חמישה ימים מאז תחילת הדימום לפני שהן מתחילות לספור שבעה נקיים. הספרדיות (ברובן) מונות ארבעה ימים מזמן תשמיש ואז מתחילות לספור שבעה נקיים. הלכה זו נוהגת אפילו כשהאישה פסקה מלראות דם לפני חלוף ארבעה או חמישה ימים.

עת מלחמה

בעת הזאת, עת מלחמה, כשחלק מבנינו מגיעים לביתם לעיתים רחוקות, עינינו הרואות שהזוגות הללו זקוקים לקשר אינטימי שמעבר לתקשורת המילולית, וכי הבעת רגשי חיבה ומגע חשובים לחוסן הנפשי של החיילים. לכן, אנו סבורים שניתן לסמוך על דעות הראשונים שלפיהם אפשר להתחיל לספור שבעה נקיים תיכף עם הפסקת הדימום. כך אפשר לקצר את תהליך הטהרה של האישה ו למנוע חלק מהמצבים שהבעל חוזר הביתה והאישה נתונה עדיין בתוך שבעה נקיים. על פי הנחיה זו, לפני תחילת הספירה האישה צריכה לעשות שטיפה אינטימית משמעותית: שטיפה ידנית, ניגוב וטוש. מי ששכחה לשטוף, תעשה שאלת חכם.

הסתייגות: הדברים הללו אמורים לגבי מי שבזמן המלחמה אינו מגיע הביתה לפעמים במשך שבועות ולא לגבי מי שמגיע לביתו בתדירות גבוהה".

הנחיות טהרה בעת מלחמה

הנחיות טהרה בעת מלחמה צילום: ללא