מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

שטר ביטחון למניעת עגינות: כך תעשו זאת נכון

דווקא בזמן מלחמה, נושא מניעת עגינות צריך להיות חלק מהשיח. הרב יוני רוזנצוויג מסביר איך עושים את זה נכון גם בלי לספר לאישה

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/10/23 22:20 ל בתשרי התשפד

שטר ביטחון למניעת עגינות: כך תעשו זאת נכון
כוחות צהל בדרום, צילום: Ben Hakoon/Flash90

לא מעט סוגיות הלכתיות ניצבות בפני משפחות הלוחמים בימים כאובים אלו, בהם מדינת ישראל נכנסה בעל כורחה למלחמה נגד ארגון הטרור הרצחני חמאס. אחת מהן היא סוגיה סבוכה במיוחד: נשות החיילים שיוצאים לקרב. החשש מכך שחיילים נשואים יוגדרו כנעדרים, או יכנסו למצב רפואי הקרוי "קומה", הדיר שינה מעיניי רבנים רבים שניסו למצוא פתרון לנשותיהם שעלולות חלילה להיוותר עגונות. אחד מהפתרונות שחלק מהרבנים סמכו עליו את ידם הוא "שטר ביטחון", מסמך שנחתם על ידי החייל לעיניי שני עדים ובו הוא ממנה שליח למתן גט, מעין תעודת ביטוח למקרה הגרוע מכל.

הפתרון הזה אמנם לא מקובל על כולם, אולם אנחנו מביאים אותו עבור מי שהוא עשוי לעזור לו. על ניסוח המסמך אמון הרב יוני רוזנצוויג, שבמשך שלושה חודשים חקר את הנושא, לפני שהוציא תשובה הלכתית ארוכה בעניין. את המסמך הפיצה עו"ד ניצן כספי שילוני. הרב רוזנצוויג מסביר כיצד עושים זאת בפועל.

הדרכה: כך תחתמו על שטר ביטחון למניעת עגינות

  • יש להקריא ולחתום על על השטר מול שני עדים גברים
  • אם אין שני עדים - ניתן גם באמצעות הקלטה לשני עדים גברים

צילום: מרכז צדק לנשים

חשש מהמחיר המורלי שהטופס עלול לגבות

בניגוד אליהם, הרב מנחם בורנשטיין מסתייג. לטענתו, מדובר באחד הנושאים בהם היהדות, הדיינים והרבנות עושים הכל כדי לעזור, ולאורך הדורות הצליחו למצוא לא מעט פתרונות. הרב הביע חשש מהמחיר המורלי שפרסום נושא כזה עלול לעורר: "לי אמנם לא אכפת להגיד את דעתי. אבל כל נושא העגונות הוא ציבורי ומאוד חשוב שהרבנות הראשית תגיד את דעתה", הוסיף ואמר, והדגיש: "בין הרבנים והדיינים זה אחד הנושאים שמשקיעים בהם את הנשמה", עוד ציין, כי "היום נושא של העגונות הוא הרבה יותר קל כי אפשר למצוא כל מיני פתרונות שבעבר לא יכלו למצוא".

"אני קצת פסקתי בעניין, והתפעלתי מאוד מאוד שגם רבנים שהחמירו בכל מיני דברים, בנושא הזה יצאו מכליהם כדי למצוא פתרונות. לתפישת עולמי הרבנות הראשית הם הקובעים", המשיך ואמר. והוסיף הסתייגות מפרסום הנושא: "מספיק קשה לנו, אז להוסיף עוד כל מיני דברים זה נותן תחושה מאוד לא טובה".