"ברור שאפשר לשמור נגיעה בחו"ל": הזוגות הדתיים שטסים לפני החתונה

זוגות דתיים שבוחרים לטוס יחד עוד לפני החתונה כבר אינם חריגים בנוף, אך איך עושים זאת בפועל? שוחחנו עם שלושה זוגות שעשו זאת בעצמם וסיפרו על שמירת נגיעה בחו"ל, על התמודדות עם האתגרים, והאם הם ממליצים לזוגות נוספים לעשות זאת

תהילה שינובר תהילה שינובר, חדשות כיפה 21/07/23 11:04 ג באב התשפג

"ברור שאפשר לשמור נגיעה בחו"ל": הזוגות הדתיים שטסים לפני החתונה
דתיים בחו"ל, אילוסטרציה, צילום: shutterstock

כנראה שאם הייתי מנסה לעשות את הכתבה הזו לפני כמה עשורים, לא הייתי מצליחה למצוא זוגות רבים שטיילו יחד בחו"ל לפני החתונה, ובטח לא כאלו שיסכימו לדבר על כך בפומבי. אלא שבישראל המודרנית של 2023 המצב כבר אחר לגמרי - מהרגע שהתחלתי בחיפושיי מצאתי עשרות זוגות דתיים שהצהירו בגלוי על הטיסה הזוגית, ורבים מהם הסכימו, ללא כל שכנוע, לקחת חלק בכתבה. שוחחתי עם שלושה מהם.

"ברור שאפשר לשמור נגיעה בחו"ל"

זוגות דתיים שבוחרים לטוס לחו"ל נאלצים להתמודד עם לא מעט אתגרים. הדומיננטי ביותר הוא, איך לא, דילמת השינה. שינה באותו החדר או אפילו באותה דירה אסורה על פי ההלכה ולא מקובלת בציבור הדתי. במקרה של נעמה ואיתי, בני 24 מגוש עציון, זה דווקא לא היה סיפור גדול. "ישנו באותו חדר", היא הודתה, וגם כשהקשיתי ושאלתי האם מדובר בשיקול כלכלי, היא ענתה בשלילה. כששאלתי אותה איך החברה קיבלה את זה, גם כאן לא נרשמה דרמה, "החברה שלנו די פתוחה ומקבלת".

שמירת נגיעה

שמירת נגיעה צילום: shutterstock

לרפאל וג'ואנה, לעומת זאת, היה ברור שהם לא ישנים באותו המקום. "לשנייה לא היססנו", סיפר רפאל. שניהם עולים מצרפת, ומספר חודשים בודדים לפני החתונה שלהם הם טסו יחד לחתונת אחותו של רפאל ולמפגש עם ההורים משני הצדדים. כפי שסיכמו מראש, כל אחד מהם ישן בבית הוריו. "ברור שאפשר לשמור נגיעה בחו"ל", התעקש רפאל, "מה זה משנה בחו"ל או בארץ?".

"החברים היו בשוק"

גם יסכה ושראל, בסוף העשור השלישי לחייהם, הקפידו על חדרים נפרדים. לעומת נעמה ואיתי שטסו לשבועיים או רפאל וג'ואנה שטסו לשבוע, השניים טסו יחד לטנזניה למשך חודש שלם. "חיפשנו יעד זול כדי שנמצא חדרים אחד ליד השני", סיפרה יסכה, "זה היה ברור שנשמור נגיעה". התגובות שקיבלו מהסביבה על ההחלטה המפתיעה היו מגוונות, "החברים היו בשוק", הודתה יסכה, "אבל הם מכירים אותי ויודעים שאני קצת משוגעת".

גם החברים של רפאל וג'ואנה הופתעו. "היו כאלה שהרימו גבה", שיתף רפאל, "שלא הבינו איך אנחנו יכולים לטוס ביחד אם אנחנו דתיים. אני לא חושב שיש הבדל, זה שאתה בחו"ל לא אומר שאתה לא דתי. יש בתי חב"ד, יש קהילות יהודיות. כל מה שיש בארץ יש גם בחו"ל". 

"כשטיפסנו על הר והייתי צריכה עזרה, הוא לא יכול היה להושיט לי את היד"

האתגר האמיתי של הזוגות נרשם מול ההורים. "הם הרימו גבה", סיפרה יסכה, ומטון דבריה אפשר להבין שהייתה הרבה יותר מהרמת גבה. השניים היו יחד חצי שנה לפני שנסעו לטיול, וההורים נאלצו לקבל את הטיסה. גם נעמה ואיתי, שסיפרו שהתקבלו בהבנה בחברה, הובנו קצת פחות אצל הדור המבוגר. "להורים היה קצת יותר מורכב", סיפרה נעמה,  סיפרנו להם בטפטופים והם ידעו שאנחנו עומדים להתארס". שני הזוגות סיימו את הטיול בהצעת נישואים מרגשת, וכולם הספיקו להינשא מאז.

טיול בחו"ל, יש כאלה ששומרים נגיעה

טיול בחו"ל, יש כאלה ששומרים נגיעה צילום: shutterstock

חוץ מהלינה, הזוגות נתקלו בלא מעט אתגרים. אצל יסכה ושראל זה התפרש לאורך חודש שלם: האם להיכנס למים כשיש מסביב עוד אנשים? האם לקום יחד לזריחה כשמדובר באווירה רומנטית ומקרבת? איפה עובר הגבול? "זה קשה", היא הודתה בכנות, "כשטיפסנו על הר והייתי צריכה עזרה, הוא לא יכול היה להושיט לי את היד". גם רפאל וג'ואנה מצאו קשיים דומים, "גם כשעושים תמונות יחד, צריך לשמור על קצת מרחק", הסביר רפאל, "זה לא כמו זוג נשוי".

ממליצים גם לזוגות דתיים אחרים לטוס יחד

על אף הקשיים שכל אחד מהזוגות התמודד איתם, כששאלתי אותם האם הם ממליצים לזוגות דתיים לטוס לחו"ל לפני החתונה התשובה הייתה זהה. "אתה לומד המון על הבן אדם", הסבירה יסכה, "זה מוציא אותך מאזור הנוחות, זה מאתגר כזוג ונותן לכם אפשרות לראות איך אתם מסתדרים כשאתם לבד. לנו זה ממש עזר". נעמה הסכימה, והדגישה שזה מיועד לזוגות עם ראש פתוח. "אפשר להצליח לעשות את זה ולשמור על הגבולות", היא טענה.

גם רפאל הסכים עם ההמלצות. "ברגע ששומרים על הדת כמו שצריך ולא מבלבלים את המוח, אני יודע בודאות שאפשר לטייל ולשמור על הדת כמו שצריך", הוא קבע, והוסיף, "זאת לא חברה בת 15, זאת מי שהולכת להיות אשתי. אני לא צריך לתת דין וחשבון על כל דבר". יסכה הוסיפה, "אני שוברת סטיגמות בחברה הדתית, ומאמינה שאפשר לעשות מלא דברים למרות שאני דתייה. זה לא חייב להרוס לך את החוויה, זה רק דורש קצת מחשבה מראש והתאמות".