ראיון "אחוז הגירושין הרבה יותר גבוה אצל חוזרים בתשובה"

אחוז הגירושין עלה בשנים האחרונות, במיוחד בציבור החרדי. עורכת הדין סופי רון מוריה, מומחית בדיני משפחה ומתמחה בהסכמי גירושין במגזר הדתי לאומי והחרד"לי, סיפרה ל"חדשות כיפה" את הסיבות לכך ואת המאפיינים העיקריים לגירושין

תהילה שינובר תהילה שינובר, חדשות כיפה 22/05/23 11:24 ב בסיון התשפג

"אחוז הגירושין הרבה יותר גבוה אצל חוזרים בתשובה"
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

אי אפשר להתעלם מזה. בשנים האחרונות אחוז הגירושין בציבור הכללי רק עולה ועולה. ההליכה לרבנות הפכה להיות לגיטימית הרבה יותר והשכנים כבר לא מרימים גבה על זוג שהחליט להיפרד. ילדים להורים גרושים לא נחשבים לחריגים או מודרים בחברה, והכל נהיה נורמלי יותר.

שוחחנו עם עורכת הדין סופי רון מוריה, מומחית בדיני משפחה ומתמחה בהסכמי גירושין במגזר הדתי לאומי והחרד"לי, כדי לבחון את התרחבות התופעה ואת הסיבות אליה.

אחוז הגירושים בקרב חרדים גדל תוך 20 שנה בכמעט פי שניים

מהן לדעתך הסיבות לעלייה באחוז הגירושין?

לפני 25 שנה בשביל להתגרש בקהילה חרדית היית צריכה להביא אסמכתא. זה היה מאוד לא מקובל.  אחוז הגירושים בקרב חרדים גדל תוך 20 שנה בכמעט פי שניים. בציבור הדתי-לאומי ובציבור החילוני זה די נשאר אותו הדבר. לא מרגישה שחל שינוי במגזר הדתי, זה היה מקובל כבר לפני כמה שנים טובות.

עו"ד סופי רון מוריה

עו"ד סופי רון מוריה צילום: אילן בשור

את חושבת שיש זוגות שלא התגרשו מחשש מה יגידו?

אני לא רק חושבת, אני רואה את זה. דיברתי עם לקוחה לפני כמה חודשים, והיא סיפרה לי את כל הסיפור שלה. הייתה שם אלימות נפשית קשה, ואני שאלתי אותה למה היא חיכתה כל כך הרבה שנים. היא אמרה שהיא לא רצתה לפגוע בשידוך של הילדים או במוסדות חינוך שלהם.

"אצל חוזרים בתשובה יש ייאוש, המבחר שלהם מאוד מצומצם והם מתחתנים באילוץ"

את רואה מאפיינים שחוזרים על עצמם אצל זוגות שמגיעים להתגרש?

להערכתי, לרוב אנשים לא מתגרשים כי הם לא יודעים להסתדר, אלא כי זה מלכתחילה היה טעות, נישואי בוסר או נישואי אילוץ. גירושים זה דבר כל כך קשה וכואב שאנשים לא עושים את זה בשביל הכיף. הכי הרבה מתגרשים בגלל שתי אפשרויות: הורים לילדים מתבגרים, בסביבות גילאי 40-50, שסחבו את זה כמה שנים אבל חיכו למצב שיוכלו להרשות לעצמם כלכלית להתגרש.

האפשרות השנייה היא זוגות חוזרים בתשובה. יש ילדים של חוזרים בתשובה ויש כאלה שחזרו בעצמם בתשובה, ובפלח האוכלוסייה הזה אחוז הגירושין הרבה יותר גבוה. אצל חוזרים בתשובה יש ייאוש כי המבחר שלהם מאוד מצומצם והם מתחתנים באילוץ, אז הרבה פעמים אחר כך הם מתגרשים. 

גירושין, אילוסטרציה

גירושין, אילוסטרציה צילום: shutterstock

"למדנו להיות חברה פתוחה יותר בלי לוותר על המצוות"

את רואה הבדל בין גירושים אצל דתיים לבין חילונים?

האמת, אני חושבת שחל שינוי בשני העשורים האחרונים. היום כבר אין הבדל בין הגירושין של הדתיים והחילונים. מבחינת היחס של החברה, היחס של המשפחה, למדנו להכיל את זה. זה תלוי חוגים, אצל החרד"לים זה יותר קרוב למנטליות של חרדים. 

אני חושבת שזה קרה כי הציבור הדתי התקרב למעמד הביניים. אם את מסתכלת על הציבור החילוני, תראי מה קרה לשירה איסקוב, היא חששה להתגרש בגלל החוג שהגיעה ממנו. אצלנו כחברה דתית זה תלוי חוג. למדנו להיות חברה פתוחה יותר בלי לוותר על המצוות.

את מרגישה שעורכי דין מעודדים להתגרש?

כמו שרופא לא רוצה שיהיו יותר חולים, גם עורך דין לא מעודד גירושים. ממש לא. אני לא יכולה לדבר בשם כולם, אבל כשבן אדם כבר מגיע לעורך דין, הוא כבר החליט. עורך דין לא משפיע על זה בכלום. אני באופן אישי מבקשת מבן אדם שלא יתחיל הליך אם לא החליט סופית, זה לא תורם לשלום בית. מה שכן, הרבה פעמים עורכי דין מושכים לכיוון של הליך במקום לכיוון של הסכם. זאת נקודה שבה לעורך דין יש השפעה.