כך בניית "מפת אהבה" תהפוך את הזוגיות שלכם לעמוקה ומתגמלת

לכל אדם מפה אישית שהיא סך ההתנסויות שלו, והיא קובעת את דרכי הפעולה שמנחים אותו במערכות יחסים. בזוגיות צריך לדעת למצוא את הגשרים המיוחדים אך ורק ובכך ליצור את "מפת האהבה" | למאמר המלא

חדשות כיפה רונית כהן זמורה 30/08/22 11:03 ג באלול התשפב

כך בניית "מפת אהבה" תהפוך את הזוגיות שלכם לעמוקה ומתגמלת
צילום: shutterstock

כל אדם עובר בחייו אירועים רבים, חוויות רבות ומגוונות. חלק מהאירועים נעימים ומסבים לו עונג וחלקם פחות נעימים ומסבים לו כאב. אירועים אלו קובעים את מסלול חייו של האדם ויוצרים עבורו "מפה אישית". השימוש במטפורה "מפה" הינו טבעי, מאחר שאנשים משתמשים בביטויים השאולים מעולם זה, כמו "יש מכשול בדרך", צריך לעקוף את הבעיה". לכן יש לראות במפה האישית, סך ההתנסויות של היחיד המתהווים מיחסים משמעותיים בעבר, ומבטאים את השקפת עולמו, ערכיו, רגשותיו ותפיסותיו. ה"מפה" מהווה בסיס לפעולותיו ודרכי התגובה שלו מראות מהן הדרכים הרצויות ומהן הדרכים שאינן אפשריות. כך למעשה המפה קובעת את דרכי הפעולה המנחים את האדם בכל מערכות היחסים שלו.

המפה האישית הינה מיוחדת לאדם ואינה ניתנת להעתקה או להעברה לאדם אחר

המפה הינה אישית ומשתנה מאדם לאדם. היא קובעת את כיוון מסעו, היעדים שלו ונבנית נדבך על נדבך על פי ההתנסויות האישיות שלו ומערכות היחסים המשמעותיים שחווה. כמו שלכל מדינה יש מפה שהיא רק שלה, כך גם ליחיד יש מפה המבטאת את הסגנון הייחודי שלו לנתב את דרכו, היא מראה את העיקולים שיש לעבור על מנת להימנע ממכשולים וכן יוצרת גשרים המיוחדים אך ורק לו.

המפה של כל אחד מסועפת ומורכבת מהרים גאיות, גשרים ועמקים. היא מדריכה את האדם באילו מקומות בחייו "אין כניסה", מתי אפשר לעבור באופן חופשי ומתי הדרך מפותלת. למעשה המפה מהווה ראי לנפשו של האדם וקובעת את דרכי הפעולה שלו, הרגשותיו ומחשבותיו. האדם פועל ומגיב על פי המפה האישית שלו.

ככל שהמפה הזוגית תהייה יותר מפורטת, אזי מדד האושר של הזוג יהיה גבוה יותר ויעיד על שביעות רצון גדולה יותר

לדוגמא: אדם המחזיק באמונה כי צריך לחיות "את העכשיו" ולא לחשוב על "המחר", ההתנהגות תוביל אותו לעקוף קשיים להתעלם מהם ואף לא להתמודד איתם. לעומת זאת, אדם שמייחס חשיבות להווה ולמה שקורה בו, יציף בעיות וינסה להתמודד איתן.

המפה האישית הינה מיוחדת לאדם ואינה ניתנת להעתקה או להעברה לאדם אחר. כל עוד אדם נטוע במפה שלו, שהיא הטריטוריה האישית שלו, איש לא יכול לראותה, אלא אם כן בעל המפה מוכן לחשוף אותה בפניו.

מה קורה למפה האישית בזוגיות?

לזוגיות מגיע כל אחד מבני הזוג עם מפה מוכנה משלו, עם דרכים סלולות ומוכנות המוכרות רק לו. הזוגיות נמדדת בכך שכל אחד מבני הזוג מוכן לצד המפה האישית שלו לחקור את המפה של בן הזוג על מורכבותה. תנאי הכרחי למוכנות לחשוף את המפה האישית, הינו הרגשת ביטחון ואמפטיה. המפות האישיות משמשות בסיס לבניית מפה זוגית חדשה בעלת יעדים משותפים, המורכבת מכבישים וממבנים המובילים אליהם. המפה החדשה חייבת לכלול גם דרכי התמודדות עם משפחת המוצא של כל אחד מהם.

במערכת יחסים משמעותית, כמו זוגיות ונישואין, בני הזוג עוזבים את משפחת המוצא שלהם ומתאחדים על מנת ליצור משפחה גרעינית משלהם. הם בעלי מוטיבציה גבוהה ליצור משהו חדש שיכלול, הבאת ילדים לעולם וגידולם, עולם זוגי, בניית קריירה, רכוש משותף, כמו דירה. במערכת זאת יש מן הראשוניות שמאפשרת ויתור מסוים על צרכים אישיים מסוימים על מנת להשיג מטרות משותפות. כמו כן קיימת נכונות גדולה ליציאה לדרך חדשה המאפשרת בניית מפה זוגית משותפת.

דרך זו מאפשרת התמצאות של בני הזוג אחד בשני דרך שיח משותף ולא דרך תחושות בטן

לדעת הפסיכולוגיות גב' שרה איווניר וד"ר נגה רובינשטיין נברו, יצירת מפה זוגית הינה מורכבת ומסובכת, היא תלויה בנכונות של כל אחד מבני הזוג לחשוף את המפה האישית שלו תוך בניית חזון משותף שמגדיר את מטרותיהם, ערכיהם וחיזוק הברית הזוגית, כך שתסלול את הדרך לבניית מפה זוגית חדשה. ככל שהמפה הזוגית תהייה יותר מפורטת, אזי מדד האושר של הזוג יהיה גבוה יותר ויעיד על שביעות רצון גדולה יותר. בניית מפה כזאת מעידה כי הזוג מכיר ומודע לניואנסים ביחסיהם וכי הם מתעניינים אחד בשני ומוצאים את הזמן לאסוף אינפורמציה ולדעת כמה שיותר על בן הזוג. דרך זו מגבירה את האינטימיות ומחזקת את הקשר בניהם.

הפסיכולוג, ג'ון גוטמן, כינה את המפה הזוגית "מפת האהבה", שמשמעותה מציאת הדרך לליבו של בן הזוג. זוהי מפה המתעדכנת באופן שוטף, על ידי כך שכל אחד מבני הזוג ממשיך ללמוד על עולמו של האחר. במפה זאת יוצרים מעקפים לעיקולים מסוכנים בכך שיוצרים מעקף רגשי חיובי, המאפשר התקרבות במקום התרחקות. ההתמצאות של כל אחד מבני הזוג בשני נעשית אך ורק דרך שיח משותף. גוטמן קובע מספר כללים שלפיהם מתנהל השיח המאפשר לבנות את "מפת האהבה":

  • יש לפתוח כל ויכוח ברכות ולא בנוקשות - הדרך לעשות זו הוא להדגיש את החיובי ולא את השלילי.
     
  • יש להשתמש בשיח חיובי ולא להשתמש בבוז, בביקורה ובעלבונות - יש להתייחס להתנהגות קונקרטית, לא להשפיל או להשתמש בהכללות.
     
  • יש להרגיע את בן הזוג וגם את עצמו – תהליך ההרגעה נעשה על ידי חיבוק, בו תוחם הזוג את היחסים ואומר "אני כאן בשבילך". כמו כן, אל להתעלם מבן הזוג.

בסיס האינטימיות הוא לדעת את בן הזוג הכרה אמתית ועמוקה

יש לרכוש כלים להגדלת יכולת האמפתיה - יש להתייחס בכבוד לבן הזוג, יש להראות לו אכפתיות על ידי כך שמראים הקשבה ומבליטים את חשיבות דבריו. דרך זו מאפשרת התמצאות של בני הזוג אחד בשני דרך שיח משותף ולא דרך תחושות בטן.

בניית מפה זוגית שכוללת בתוכה מפת אהבה חשובה ומהווה נדבך הכרחי לקיומה של הזוגיות, הרחבת מפת האהבה, משולה לתייר המתעניין ומחפש להכיר מקומות חדשים, לדעת אותם ואף ליהנות מהם בעת שהותו. העשרת המפה נעשית דרך התעניינות אחד בשני, בהתעדכנות יומית בה כל אחד מהם יודע ומכיר מה עובר על השני וכך הם ערים לשינויים שחלים אצל כל אחד מהם. הדרך ליצור זאת היא הכרת בן הזוג ושיתופו בחיים האישיים באופן שוטף. בסיס האינטימיות הוא לדעת את בן הזוג הכרה אמתית ועמוקה, רק דרך זו מאפשר זוגיות עמוקה ומתגמלת לכן יצירת מפת אהבה מאפשרת "לא רק להביט זה בזה, אלא להתבונן התבוננות משותפת לאותו כיוון" (אקזופרי).

רונית כהן זמורה, מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת ופסיכותרפיסטית