גם לכם יצא לקבל מרפק מתוך שינה מבן או בת הזוג כדי שתפסיקו לנחור?

אתם לא לבד. כדאי לדעת כמעט כל אחד עלול לסבול מנחירות מדי פעם, ויש מי שנוחרים באופן קבוע. הבשורה המשמחת - יש דרך לעזור לכם

חדשות כיפה ד״ר עומרי בן עזרא מומחה לרפואה משפחה, מכבי שירותי בריאות 18/08/22 16:49 כא באב התשפב

גם לכם יצא לקבל מרפק מתוך שינה מבן או בת הזוג כדי שתפסיקו לנחור?
נוחרים? יש תקווה, צילום: shutterstock

השאלה היא מתי נחירות הופכות לבעיה. נחירות תכופות ועוצמתיות עלולות לפגוע במשך השינה ובאיכותה, לחבל בזוגיות, להגביר עייפות ועצבנות וללמד על בעיות בריאותיות. בדרך כלל אבחון הגורם לנחירות יסייע במציאת פתרון מתאים, לרבות פתרונות פשוטים, וזאת לפני שרצים להפריד חדרי שינה.

הנחירות נגרמות בשל היצרות בדרכי הנשימה שמפריעה למעבר חלק של אוויר ויוצרת את צליל 'המסור'. הסיבות יכולות להיות נעוצות בתנוחת שינה לקויה וגם במבנה לא תקין של הרקמות הרכות בגרון. עודף רקמות רופפות באזור הגרון והאף גורם לכך שירטטו כאשר אוויר עובר דרכן והתוצאה היא הצליל האופייני לנחירה. גם מיקום הלשון בתוך הפה בזמן שינה עלול להפריע לנשימה חלקה ולגרום לנחירה.

למה בעצם אנחנו נוחרים?

הנחירה נגרמת מכמה סיבות

תנוחת השינה –שינה על הגב מסייעת לרקמות לצנוח אל מעברי האוויר ולגרום לרעש הנחירה. שינוי תנוחה לשינה על הצד או על הבטן. טיפ כדי להרגיל אותנו לא לישון על הגב הוא לשים כדור טניס בין הצוואר לכרית שיגרום לאי נוחות ובכך נישן על הצד או על הבטן.

בעיות באף ו/או בסינוסים – צינון, וירוס ויראלי וחסימת דרכי הנשימה העליונים מקשה על השאיפה ויוצרת ריק בגרון,  מצב זה עלול לגרום לנחירות בשינה.

עודף משקל – רקמות שומן ומתח שרירים חלש עלול לתרום להתפתחות הנחירות, עודף המשקל הוא אחד הגורמים המרכזיים לנחירות. ירידה במשקל עשויה להפחית את עוצמת הנחירות, תדירותן ואף להעלימן לחלוטין

שימוש בתרופות, אלכוהול ועישון- שתיית אלכוהול מרובה עשויה לגרום לרפיון שרירים בדרכי האוויר כך כניסת ויציאת האוויר מלווה ברעידות הגורמות לקול הנחירה. אצל מעשנים או כאלה הנחשפים לעישון תופעת הנחירות היא שכיחה מאוד וידועה בעקבות תהליכים דלקתיים ובצקתיים בלוי ובצוואר הגורמים לנחירות מרובות. 

הישראלים קונים בעיקר תרופות לשפעת וצינון

תרופות עלולות לגרום לנחירות צילום: shutterstock

גיל – ככל שאנו מתבגרים הגרון נעשה צר יותר וכך מתח השרירים בגרון נחלש.

מין – גברים נוחרים יותר מנשים וזו עובדה. לגברים ישנם דרכי אוויר צרים יותר מהנשים ולכן ינחרו יותר.

מאפיינים תורשתיים- גרון צר, צוואר קצר, שפה שסועה, לסת תחתונה קטנה, פוליפים ו\או שקדים מוגדלים אשר תורמים לנחירות עלולים לעבור בתורשה.

שינה עמוקה –ערות ממושכת של שעות מרובות למשל למעלה מ15 שעות עלולה לגרום אף היא לנחירות.

רוב הנחירות הן תמימות ולא מפריעות לנשימה ורק מפריעות כצליל שמפריע לפרטנר\ת במיטה. אך לפעמים אנשים מתעוררים מהקול החזק של הנחירה של עצמם או לחלופין מתעוררים ממכת המרפק או הברך של בן\בת הזוג.

אבל חשוב לציין שנחירות עלולות לרמז על בעיה של דום נשימה בעת שינה. דום נשימתי מתפתח בגלל חסימת הנשימה (חוסר חמצן) והוא גורם להתעוררות על מנת שהאדם יוכל לנשום שוב. למרות שאנשים הלוקים בדום נשימתי בשינה יכולים להתעורר פעמים רבות בלילה כדי לנשום, הם בדרך כלל אינם זוכרים זאת. דום נשימתי בשינה גורם למחסור בשעות שינה על כול המתלווה לכך. הפרעה זו עלולה להוות סיכון בריאותי ודורשת התערבות רפואית

לא צריך להיבהל אם שמענו את בן\בת הזוג שלנו נוחר\ת בלילה וגם לא אם שמענו את הנשימה שלהם נעצרת לרגעים, אך במידה והאירועים הופכים תכופים יותר יש להיוועץ עם רופא.
 

ד״ר עומרי בן עזרא מומחה לרפואה משפחה, מכבי שירותי בריאות