10 כללים לזוגיות מטיבה

זוגות רבים שואלים עצמם מה הסוד לזוגיות מטיבה ארוכת שנים? האם יש נוסחה לקיום זוגיות מהנה ומספקת? שאלה זאת הינה בעלת חשיבות רבה בעידן הנוכחי בו שיעור הגירושין גדל. ומספר הזוגות הצולחים ביחד את כל תחנות החיים ביחד קטן

חדשות כיפה רונית כהן זמורה 09/05/21 18:53 כז באייר התשפא

10 כללים לזוגיות מטיבה
צילום: shutterstock

.זוגיות הינה מערכת יחסים שאמורה להיות הארוכה והמשמעותית ביותר בחייו של אדם, מלווה את היחיד לכל אורך שנות חייו הבוגרים וכוללת שינויים אישיים, זוגיים, משפחתיים וגם שינויים חיצוניים שחלים בסביבה. אין שום מערכת בחיים ארוכה ומשמעותית כמו המערכת הזוגית שמלווה את האדם לכל אורך תחנות חייו. היחיד מחליף עבודה, מקצוע מקום מגורים, חברים, תחביבים אולם מהמערכת הזוגית אנו  מצפים לשרוד את השינויים הללו ולהמשיך ביחד, כמו ספינה בלב ים שאמורה לשרוד את כל מה שמתרחש סביבה: סערות, שינויי מזג האוויר וגובה הגלים.

זוגיות המתחילה באהבה גדולה עשויה להסתיים בקול ענות חלושה, אם הזוג לא ישקיע מאמצים רבים בתחזוקה ובשימור. על כל אחד מבני הזוג לעמול על מנת שהזוגיות תשרוד ותחזיק מעמד לאורך שנים. זוהי מלאכה יומיומית ממושכת, מי שמתמיד בה זוכה לאיכות חיים אישית, זוגית ומשפחתית טובה ביותר וחייו יהיו מלאים הנאה ושמחה.

כיצד משיגים זוגיות טובה? מהם הללים לכך:

  • נהלו דיאלוג קבוע - תקשורת פתוחה ורצופה צריכה להיות עניין שבשגרה, ולא רק מוצא כאשר צצות בעיות. יש לקבוע פגישה משותפת כמעשה קבוע ולתאם זמן בלוח הזמנים של כל אחד מבני הזוג. דיאלוג זה יכלול שיתוף ברגשות של כל אחד מבני הזוג, התייעצות בנושאים זוגיים ואישיים.
  • השקיעו לאורך זמן  ותכננו תוכניות לעתיד- יש לדאוג לטיפוח הזמן הזוגי והזוגיות. לשם כך  יש ליזום פעילויות משותפות היוצרות תחושת קירבה וחיבור. ניתן לבחור בפעילויות אשר יעוררו געגועים לימים הטובים של תחילת הקשר. וכן לתכנן תוכניות בעלות אופק חיובי ותקווה לימים טובים. תכנון זה יגרום לתחושת בטחון גדולה בזוגיות. בנוסף יש לעודד התנהגות מפרגנת בה נותנים מקום למחמאות על המעשים הטובים של בן הזוג
  • צרו חוויות חיוביות - יש לדאוג למלא את מצבור החוויות החיוביות המשותפות, ולפעול לכך שיהיו רבות מהחוויות השליליות. מצב זה עשוי לעזור לשאת את הקשיים והתסכולים הזוגיים, שהם חלק בלתי נפרד מהזוגיות.
  • מצאו פתרון לקונפליקטים - כאשר נקלעים לריבים ולקונפליקטים, יש להתייחס אליהם ולפותרם - השארת בעיות בלתי פתורות ועמומות לא תעלים אותן מאליהן, אלא תעצים אותן, תגרום להן לחלחל לכל תחומי החיים ותפגע ביכולת של בני הזוג לסמוך זה על זה.  
  • מצאו את האיזון בין להיות ביחד לבין לחוד - יש לשלב בין הצרכים האישיים והצרכים הזוגיים. בזוגיות יש מקום ל"ביחד" ולכל אחד לחוד. לכן יש לכבד את הנפרדות של כל אחד, ולטפח וליזום את ה"ביחד" הזוגי. 
  • גלו התחשבות וגמישות - יש לאתר מצבים, בהם בן הזוג עמוס או מצוי במשבר. מצבים אלו יש להקל עליו ולעזור לו ולא להיות נוקשים, שכן מדובר במצב זמני. חוסר האיזון יחלוף ובן הזוג יכיר תודה על התמיכה והעזרה של השני.
  • שימו לב לשיניים - הקשר הזוגי נבנה תוך כדי חיכוך מתמיד. על בני הזוג להיות ערים לשינויים המתחוללים בהם ובזוגיות שלהם ובהתאם לכך לעצב ולשנות באופן מתמיד את המערכת הזוגית. על הזוג להבין כי הקשר הזוגי הוא ארוך והזוגיות משנה את פנייה, לדוגמא, אם רק אחד מבני הזוג משתנה והשני - לא, אזי נוצר פער שמביא לריחוק וניכור בניהם.
  • השתמשו במילים " אנחנו"" ו"שלנו" - שימוש זה מחזק הרגשה של הדדיות ואחריות משותפת ובונה את הזהות הזוגית.
  • שמירה על יחס מכבד בעתות מצוקה - חשוב לעצור בזמן מריבה ולקחת "פסק זמן",  כדי להירגע  על מנת למצוא דרך למניעת הדרדרות, שתאפשר פיוס ויציאה מהירה ממצב לא נעים זה. בעת מריבה, אל לזוג להעביר ביקורת אישית ולא לדבר באופן כללי, אלא לדבר על התנהגות ספציפית. חשוב מאוד שגם בעת המריבה או ויכוח כל אחד מבני הזוג יקשיב לשני, לא יעביר ביקורת, או יטיח עלבונות ותחושות שליליות, אלא יחפש דרכים למנוע את ההידרדרות וירצה לשקם את המצב. אימוץ דרך זו מאפשרת לזוג לשמור על יחס חיובי אחד כלפי השני בעת וויכוח, ולגלות  הערכה גם כאשר מתגלים חילוקי דעות.
  • שלבו אהבה ותשוקה בזוגיות - אהבה מתמקדת בייסוד קשר ארוך טווח, המספק ביטחון, יציבות, וודאות, המשכיות  וסילוק הלא מוכר. תשוקה מתמקדת בחידוש, בהרפתקה, בלהט ובסכנה. למעשה היא מצביעה על מה שאין ברשותנו, או שאין לנו ממנו די וזקוקה לספונטניות. לכן על הזוג ליצור מצב בו ישלבו תשוקה ואהבה יחדיו בדרך בה המחויבות לא תהייה נוקשה מידי עד אשר תמנע ספונטניות, ושהספונטניות לא תהייה דומיננטית עד שתמנע מחויבות.
     

ניתן לראות כללים אלו כקופסת שוקולדים אותה מקבל הזוג עם תחילת הזוגיות, אותה הוא ממלא שוב ושוב במהלך השנים בטעמים חדשים ומגוונים על פי טעמם האישי והעדפותיהם. אימוץ כללים אלו מביא למילוי קופסת השוקולד הזוגית, המבטיח חיים זוגיים עשירים ומהנים. ביכולתו של הזוג למלא את הקופסא שלהם בעצמם, מכיוון שהם בקיאים בהעדפותיהם ובטעמם. אף אחד אחר, לא יכול לעשות זאת במקומם. השקעה בבחירת שוקולדים טובים, תעניק לחיים הזוגיים מתיקות רבה.