חרדת הרווקות - הפחד להישאר ללא בן זוג

אחת החרדות החדשות שהתפתחו בשנים האחרונות היא ה- FOBS, המתבטאת בחשש להישאר לבד ללא בן או בת זוג, עד כדי התפשרות בבחירת בני זוג, מאין נובעת החרדה הזאת?

חדשות כיפה רונית כהן זמורה 25/04/21 12:40 יג באייר התשפא

חרדת הרווקות - הפחד להישאר ללא בן זוג
רווקות מאוחרת, צילום: shutterstock

בד בבד עם התפתחות אמצעים אלקטרוניים להיכרויות מרובות נוצרה תופעה חדשה המוגדרת בספרות המקצועית כ "אנופטפוביה"-  או בשמה העממי – חרדת הרווקות: Fear of being Single (FOBS).

הסובלים מחרדה זאת, חוששים מאוד להישאר לבד, ללא בת זוג עד כי הם מעדיפים להתפשר לגביו, העיקר לא להישאר לבד. הם מוכנים  להישאר במערכת יחסים גרועה ולא מספקת, או/ו לבחור בן זוג פחות אטרקטיבי ומושך וגם נכונים להתפשר להמשיך להיות בזוגיות לא מתאימה.

אנשים הלוקים בפחד מרווקות, מפנים זרקור לסטטוס היחסים שלהם ולא לטיבה של מערכת היחסים. לכן הם עשויים לפנות למערכות יחסים שאינן מתאימות להם ולא מביאות שמחה. הם נוטים  להוריד את הסטנדרטים שלהם לגבי בן זוג, משום שבבסיס החשיבה שלהם שרווקות מובילה לאומללות. לכן אנשים אלו ברובם יחוו מערכות יחסים לא ממלאות ובעיתיות.

ישנן מספר מקורות לפחד זה:

1. מקור אבולוציוני- -הרצון להעביר את המטען הגנטי לדור הבא וגם משום שהשעון הביולוגי מתקתק מי שלא יעשה זאת בזמן יפספס.

2. מקור  תרבותי - ציפיות החברה מהיחיד לזוגיות ולהבאת ילדים ומתבסס על האמונה כי "לא טוב היות  האדם לבדו".

3. מקור חברתי- אנשים הנמצאים לבד הם אנשים פגומים,  לא אהובים האחרים רואים את היחיד באור שלילי שיש להתבייש במצבם. לכן  יחששו ללכת למקומות פומביים המבליטים את היותם לבד, כמו סרט או מסעדה.

4. מקור אישי-   בדידות היא חוויה כואבת הנושאת עמה חוסר שייכות, ריחוק ואומללות. לכן יש להימנע ככל האפשר מלהישאר במצב זה, מתבסס על ההנחה שבלעדיו הוא חצי בן אדם.

5. מקור סטריאוטיפי-מגדרי  -גם בימנו אנו יש כאלו  שחושבים כי  לא מקובל שנשים יישארו לבד ועליהם למצוא בן זוג כדי שיתמוך בהן וידאג להן.

  אנשים שונים זה מזה ביכולתם להיות מחוברים לעצמם, לצרכיהם  ולאמת שלהם. רק אנשים המחוברים למרכיבים אלו יכולים להיות לבד. יכולת זו בו האדם לבד עם עצמו הכרחית  להתפתחות הרגשית, לביטחון ולהתבוננות פנימה. היא אשר מעניקה חוסן להתמודדויות במצבי חיים שונים ואובדניים. לכן מהווה סימן לבשלות רגשית ומשמשת תנאי בסיסי ליצירת קשר זוגי חיובי. ליכולת זו השפעה מכרעת על המרחב הפנימי אתו מגיע כל אחד מבני הזוג לזוגיות, מאחר שהיא מאפשרת ליצור זוגיות בה יש איזון בין ביחד ולחוד, כך שכל אחד מבני הזוג  יכול לשמור על ייחודו ולא להיטמע באחר.

אנשים הלוקים מפחד מרווקות, סובלים מפחד להיות לבד, הוא צריך להזכיר לעצמו ולאחר שהוא קיים. זקוק לקבל אישורים וחיזוקים על התנהגויותיו. הוא חושש שהשני יעזוב אותו ולכן ניתן לומר כי הוא סובל מחרדת נטישה, אינו בטוח שיוכל להסתדר לבדו בעולם ללא סיוע של האחר. הוא אדם תלותי, חסר ערך עצמי  וחסר ביטחון.

מקור החרדה

לפי הפסיכולוג וויניקוט, מקור החרדה הינו בינקות המוקדמת, הקשור למערכת היחסים הראשונית של הילד עם דמות משמעותית ולקיומו של אובייקט טוב מופנם בנפש היחיד. לפיו, היכולת להיות לבד מתפתחת תוך כדי אינטראקציה עם האם.  אם היא מספקת לו סביבה תומכת ומחזיקה, בה האם ממלאת פונקציה מרגיעה וזמינה  אזי התינוק מפנים כי הוא נמצא בסיבה בטוחה, יכול להימצא עם עצמו לבד ואינו זקוק לאחר כדי לא להרגיש בודד. הוא יכול ליהנות ממצבים בהם הוא נמצא עם עצמו ופשוט להיות שם. לעומת זאת אם שאינה טובה דיה, שלא סיפקה לילד סביבה תומכת ומרגיעה, הילד לא פיתח פונקציית הרגעה וויסות פנימי משל עצמו כך שהוא זקוק לאחר. כתוצאה מכך, כל מצב של בלבדיות מעורר אצלו  חרדה וחוסר נחת, הוא לא יכול ליהנות ממצבים בהם הוא נמצא עם עצמו ללא האחר, משום שלא פיתח מנגנון פנימי מטיב שנמצא בתוכו.

כיצד מטפלים

מטרת הטיפול היחידני להקנות לחרד מרווקות  כלים להתגבר על חרדה זאת, חשוב מאוד להגיע לשורשי גורם פחד זה, כדי שיוכל לקיים מערכת יחסים בריאה וטובה הנובעת מרצון לקרבה, לאהבה ולאינטימיות ולא מחשש להישאר לבד. לשם כך בתהליך הטיפולי המטופל יבין את הגורמים לחרדה ויבנה מערך מחשבות חילופיות שיובילו לשינוי דפוסי חשיבה זאת.  בד בבד  החרד ילמד לפתח תחביבים ופעולות שבהם הוא ייהנה משהות עם עצמו,  וירגיש קיים ללא צורך באינטראקציה עם האחר. הפנמה זאת תאפשר לו להרגיש בנוח גם כאשר אין איש סביבתו.

בטיפול זוגי על הזוג לבנות מרחב בטוח בו הזוג יחוו זה את זה ויגלו עצמם מחדש בתוך הזוגיות, כך שכל אחד מהם יהיה אותנטי הן לעצמו והן לבן הזוג. פיתוח דרך זאת נעשה על ידי הקשבה אמתי לכל הרבדים של התקשורת.

רונית כהן זמורה מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת ופסיכותרפיסטית