איך תתמודדו עם אהבה שלא עונה על הציפיות

זוגות רבים מתחבטים האם השיגו את האהבה לה קיוו. הפער בין מערכת היחסים המצויה לזו שבפנטזיה קובע את מידת שביעות הרצון של הזוג מיחסיו. ברם, גם כשמערכת היחסים אינה עונה על הציפיות של הזוג, אין זה אומר שלא ניתן לשנותה ולשפרה

חדשות כיפה רונית כהן זמורה 11/03/21 10:07 כז באדר התשפא

איך תתמודדו עם אהבה שלא עונה על הציפיות
צילום: shutterstock

הפסיכולוג האמריקאי רוברט סטרנברג מצא דרך לאבחן את סוג האהבה של הזוג כדי לאפשר לזוג לשפר בה את המרכיבים שלדעתם מצריכים שינוי וליצור את האהבה שהם רוצים.
סטרנברג, פיתח תיאוריה על "משולשי אהבה". הוא גורס שלא החץ של קופידון הוא קובע את מהות היחסים, אלא שלאהבה יש צורות שונות וסוגים שונים, וכי אין די באהבה ליצור זוגיות מוצלחת ולהחזיקה בקשר לטווח ארוך.

למעשה האהבה תלויה ב-3 מרכיבים היוצרים משולש אשר גודל הזווית בין מרכיבים אלו קובע את סוג היחסים. שלושת המרכיבים של המשולש היוצרים את הסוגים של  האהבה:

1. הצלע הראשון במשולש - אינטימיות - מרכיב הרגשי -מידת הקרבה, הפרגון והאמפתיה כלפי בן הזוג, היכולת של הזוג להרגיש חברות המאפשרת פתיחות ביחסים בניהם התורמת לתחושת הביחד.

2.  הצלע השנייה במשולש - תשוקה - מרכיב הנעתי - עוצמת המשיכה הפיזית והמינית של בני הזוג האחד לשני.
 
3. הצלע השלישית במשולש - מחויבות - מרכיב הכרתי - היכולת להיות נאמנים ואחראיים לבן הזוג לאורך זמן, היא באה לידי ביטוי דווקא ברגעי משבר. לפי סטרנברג מרכיב זה הוא השומר על הזוגיות והינו החשוב ביותר.

לפי סטרנברג אהבה ממומשת וטובה נחשבת כאשר יש בקשר את כל שלושת המרכיבים: אינטימיות, מחויבות ותשוקה בצורה משביעת רצון שלושת מרכיבים אלו, יוצרים 8 סוגים של יחסים אותם הוא מכנה "משולשי אהבה":

1. העדר אהבה - מערכת יחסים שנעדרת אינטימיות, מחויבות ותשוקה לכן היא אהבה שטחית, כמו שני אנשים זרים.

2. אהבה רומנטית - מערכת יחסים שיש בה אינטימיות ותשוקה ונעדרת מחויבות.

3. חיבה - מערכת יחסים שיש בה רק רכיב אחד - אינטימיות, אך נעדרת מחויבות ותשוקה.

4. אהבה אשלייתית או בשם אחר "אהבה חסרת הגיון" - מערכת יחסים שיש בה הרבה תשוקה
ומחויבות אך נעדרת אינטימיות וקרבה. לכן סופה לגווע מהר כי היא כמו אהבה הוליוודית.

5. אהבה עיוורת - מערכת יחסים שיש בה רק מרכיב אחד - תשוקה עזה ,ונעדרת מחויבות ואינטימיות, גם סופה לדעוך מהר . 

6. אהבה רעים- מערכת יחסים המאופיינת בשני מרכיבים בסיסיים: אינטימיות ומחויבות אך נעדרת תשוקה. לכן מערכת זאת כמוה כמערכת  יחסים ידידותיים.

7. אהבה ריקה- מערכת יחסים המבוססת על מחויבות בלבד ונעדרת אינטימיות ותשוקה. מערכת זו נמשכת מתוך הכרח בלבד.

8. אהבה מושלמת- מערכת יחסים המאופיינת באינטימיות, מחויבות ותשוקה.

כמובן שמשולשי האהבה אינם סטטיים, ומשתנים עם הזמן במהלך הזוגיות, עקב שינויים אישיים, זוגיים, משפחתיים וסביבתיים, אולם הזוג אינו חסרי אונים מולם, בידיו לשנות את גודל הרכיב והשפעתו בצורה מכוונת אם הם לא מרוצים ממנו. לשם כך על הזוג לקחת אחריות על מערכת היחסים שלהם. 

מה עושים כדי להגיע לאהבה שרוצים?

תחילה על הזוג לבדוק כיצד נראה משולש האהבה שלהם כיום, איזה צלע במשולש הם רוצים לשנות? מה המשולש האידיאלי בעיניהם ומה עליהם לעשות כדי לצמצם את הפער בין המצב המצוי למצב הרצוי. בחירה זו כרוכה בהשקעה של הזוג ובנכונות לפעול לשיפור המערכת. לדוגמא, לאחד מבני הזוג מרכיב האינטימיות חשוב יותר ולשני המחויבות, לכן יש להשקיע במרכיבים הללו, כדי להביא את המשולש לשביעות רצון של שני הצדדים.

לעיתים רק אחד מבני הזוג נרתם לשינוי והשני מדדה אחריו, אך גם אם רק אחד מבני הזוג משנה את התנהגותו ברכיבי המשולש, הדבר גורר אחריו שינוי גם אצל בן הזוג ובכך מערכת היחסים תשתנה. 
כדי לבנות מערכת יחסים יציבה ומשמעותית השואפת להשיג אהבה מושלמת , יש לצאת מהנחת יסוד כי כל אחד מהם רוצה בטובתו של השני ולפתח פרספקטיבה חיובית אודות בן הזוג. כדי להגיע לכך, יש להכיר את בן הזוג היכרות אמיתית ועמוקה, הכוללת הכרת עברו, חוויותיו, הרגשותיו, מחשבותיו וחלומותיו.
על אף התנהלות זאת, הזוג צריך להיות מודע לכך כי  תמיד יהיו קונפליקטים שאותם צריך לנהל תוך דיאלוג מתמיד וקבלת השפעתו של בן הזוג. בנוסף, על הזוג ליצור חלומות משותפים ומשמעות משותפת לחיים הזוגיים שלהם.

על מנת להגיע למערכת יחסים השואפת ל"אהבה מושלמת", הזוג נדרש לעבודה יום יומית והשקעה רבה. זוגות אשר יאמצו גישה זאת צפויים להחזיק במערכת יחסים איכותית וטובה לטווח ארוך. הם משביחים את יחסיהם עם השנים כמו יין טוב.

הכותבת: רונית כהן זמורה - מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת ופסיכותרפיסטית.