אולי בחרתי לא נכון?

זוגות רבים התחתנו כדי להפוך למאושרים, אך תוך כדי חיי הנישואין הם הבינו שהאושר לא נוכח בחייהם וחושבים על הבחירה בבני הזוג | הדילמה הזאת נוכחת אצל זוגות רבים ובעצם מעלה תהייה על משמעות האושר בחיים

חדשות כיפה חנה דיין 31/01/21 19:27 יח בשבט התשפא

אולי בחרתי לא נכון?
צילום: shutterstock

זוגות רבים מאמינים כי בעצם העמידה תחת החופה נעשית בחירה בבן הזוג, אך אם נביט לפנימיות הדברים נוכל לראות דבר מה מפתיע במיוחד, שייתכן ומעולם לא באמת בחרנו בבן הזוג שלנו ואולי אף הוא לא בחר בנו. בכתבה הקודמת הכרנו את רוית ורועי (שמות בדויים)  שהגיעו לטיפול, חשפנו את נקודת הפחד שהייתה בעיקר אצל רועי אשר הרגיש מאויים מצידה של רוית שהיתה מאוד ברורה לפני שהם הגיעו לטיפול: "אם הפעם  לא יהיה שינוי בקשר אנחנו נתגרש".

רועי פחד מאוד מהגירושין, בעומק הנפש הוא הרגיש שהטיפול נעשה מתוך כפייה, ובעזרת תהליך טיפולי משמעותי הוא הצליח להיפרד מהפחד שהניע את כל המהלך הטיפולי. נקודת מפנה זו  הייתה רק תחילת הדרך לעבר היעד הטיפולי המרכזי שהוא בירור פנימי לגבי איך הוא בוחר לחיות את חיי הזוגיות שלו. באחד הטיפולים אמר רועי: "אני לא מרגיש שאני מאושר. אני צריך לעשות כל כך הרבה שינויים, תיקונים עמוקים, יש עוד דרך ארוכה וקשה שצריך לעבור, נמאס לי אני לא יכול להיות מאושר ככה! אני מרגיש שזה גדול עליי! זה  לא טבעי לי, איך אני יכול להמשיך לחיות  ככה בלי להרגיש  מאושר?" המצוקה שאליה נקלע רועי, הייתה המצוקה הנכונה שהעבירה אותו לשלב הבא, לשלב בירור שאלת האושר.

מהו אושר בחיים עבורנו ?

אנו משתמשים באושר בשני אופנים: כמטרה בחיים או ככלי עבודה. אצל רוב האנשים בימינו האושר הוא מטרת על ויעד עיקרי בחיים. אם נשאל כל אדם מה הוא רוצה בחיים אני משערת שרובנו נשיב "כל מה שאני רוצה זה בסך הכל  להיות מאושר!"

האושר לאדם הוא כמו חשמל למוצר חשמלי  אדם ללא אושר הוא אדם כבוי. יש חשמל שמניע את המערכת ויש מערכת שמייצרת חשמל. רועי היה צריך לברר עם עצמו אם הוא רוצה להיות מקבל חשמל או מייצר חשמל.

כמו כולם, גם רוית ורועי רצו בסך הכל להיות זוג מאושר,הם ציפו לקבל את האושר זו מזה. עם השנים התווספו לחצים ומתחים שונים למערכת המשפחתית,וכך התחלף לו האושר בתחושת תסכול וקושי.

מה עליהם לעשות?

אולי כדאי פשוט לוותר ולצאת לזוגיות אחרת? אולי עם בן זוג אחר הם יהיו יותר מאושרים? לפני שמגיעים להחלטה מרחיקת לכת וגורלית חשוב להבין היטב את נושא האושר ולעשות מולו בירור אמיתי ומעמיק.

אף אדם לא יכול או צריך להיות  ספק האושר שלנו, ברגע שאנו מצפים מאחרים להיות ספקי האושר שלנו, אנחנו צפויים לתסכול חוזר ונשנה. על מנת לחדד את ההבנה הזו נחזור רגע לרועי, כל עוד רועי  ניגש לקשר מתוך חסרון, מתוך ציפייה שבת הזוג תביא לו שמחה עונג ונחת הוא לא באמת בחר ברוית. בחירה אמיתית בבן הזוג שלנו היא הבחירה לתת לו מקום, כלומר להאמין בקיומו  המוחלט ללא קשר אלינו , בן הזוג שלנו לא נועד למלא אותי, לא נועד לשמח אותי, הוא לא נועד לפתור לי את כל הדכאונות שלי אלא יש לו קיום ומשמעות בלי קשר לתפקידו בחיים שלי.

הבחירה של רועי  לחיות עם רוית על יתרונותיה וחסרונותיה היא בחירה לבחור בטוב שבחיים, לבחור חיים מלאי משמעות מלאי ערך והבחירה הזו אינה תלויה בשאלה אם רוית "תעשה"  או "לא תעשה" אותו מאושר.

עצם זה שרועי ורווית חוו משבר אמיתי ,זה בדיוק העובדה שאפשרה להם לקבל הכרעה אמיתית, עכשיו הם צריכים להחליט להוציא את התודעה שלהם מלהמשיך לשקוע בעצמם , הם מבינים שיש  כלים, יש דרך להתמודד. זהו, לא צריך לפחד יותר,  אין יותר ממה לפחד , עכשיו הזמן לבחור להשקיע את  עצמם בטוב שיש בעולם!

מעצם זה שהם שלמים עם הבחירה הזו והולכים איתה עם כל התוקף, זה מה שייצר את האושר! זו נקודת הבחירה אצל האדם, כאן נעשה החיבור לנקודה האלוקית שבנו.

רוצים לדעת מה עלה בגורלם של רוית ורועי? רועי הצליח  להסיר את הפחד ומצא את כוח הבחירה. וכשהוא ליבן לעומק את נושא האושר, הוא בחר להביט באושר מנקודת מבט אחרת. הוא הצליח למצוא בתוכו  מקום בו האושר הוא אינו מושג זמני בר חלוף שתלוי בחיצוני לו, הוא  הגיע לרובד עמוק יותר שבו הוא בחר להיות מייצר אושר.

רוית ורועי  הצליחו היכן שזוגות אחרים נכשלו כי הם בחרו בחירה אמיתית, בחירה ששורשה מתוקן, בחירה שאינה מפחד. בחירה אמיצה של מסירות נפש,  שזה אומר שלמרות הידיעה שלכל אורך הדרך יהיו שוב ושוב כשלונות, הבחירה בטוב שבחיים לא תשתנה.

 

חנה דיין היא מטפלת משפחתית ופרטנית במשברי חיים ברוח הפסיכולוגיה היהודית - 
054-4480705

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן