הסכסוך במשפחת המלוכה | השפעת בחירת בת זוג - על יחסי אחים

התבוננות במשפחת המלוכה מוכיחה, כי סכסוכים וקונפליקטים הם לחם חוקם של משפחות רגילות ומלכותיות כאחד. אחד מהם, הוא יחסי אחים, לאור בחירת בת זוג שאינה מקובלת על האח השני. האם הכל קרה בגלל מייגן? רונית כהן זמורה מסבירה

חדשות כיפה רונית כהן זמורה 24/08/20 08:59 ד באלול התשפ

הסכסוך במשפחת המלוכה | השפעת בחירת בת זוג - על יחסי אחים
הארי מייגן ויליאם וקייט, צילום: shutterstock

משפחת המלוכה נמצאת כל הזמן בכותרות. כולם רוצים להציץ ולדעת על החיים שם בממלכה.  המידע עליהם נותן אפשרות להתבונן ביחסים משפחתיים בחדרי חדרים דרך קירות זכוכית. התבוננות זו מראה שסכסוכים וקונפליקטים הן לחם חוקם של משפחות רגילות ומלכותיות. הפניית זרקור ליחסים במשפחת המלוכה מאפשרות ומעודדות שיח גלוי על נושאים משפחתיים שבדרך כלל מוסתרים ולא מדוברים. אחד מהם הוא יחסי אחים לאור בחירה בת זוג  שאינה מקובלת על האח השני. 

כך גם הידיעה שפורסמה בעיתונים, כי הסיבה למערכת היחסים העכורה בין הנסיך וויליאם לאחיו הארי היא, חוסר הקבלה של רעייתו מיגן. הנסיך הארי האשים את אחיו הבכור בניסיון להרוס את מערכת היחסים שלו עם מרקל מייגן בכך שניסה לסכסך בניהם. לפי הנסיך, וויליאם לא התייחס למייגן בכבוד, כינה אותה "נערת שעשועים"  שכוונותיה בקשר לא טהורות. 

הנתק שנוצר בין האחים, בשל הביקורת של ווילאם על אחיו הארי, עוררה תמיהה גדולה, כיצד שני אחים שגדלו בצל הטרגדיה של אימם, היו חברים טובים, ווילאם הרגיש אחריות כלפי אחיו הקטן, הארי, הייתה לו השפעה רבה על ההתפתחות האישית שלו הגיעו למערכת יחסים רעועה כל כך.  המצב שנוצר בניהם מבטא במידה רבה יחסי אחים במשפחות רגילות. ברם, מעמדם המשפחתי חושף לעיני כל את מה שכולם מחביאים בדלת אמות. סכסוך זה מאפשר בחינת הדינמיקה הקיימת ביחסי אחים במרבית המשפחות. במאמר זה, אנסה לעמוד על הסיבות לנתק במשפחת המלוכה, שיש בהן כדי להאיר על  יחסי אחים במשפחות רגילות.

 

סדר הלידה

סדר לידה משפיע על היחסים של הילד עם הוריו, מעצב את אופיו, וקובע את מערכות היחסים שהיחיד יוצר בבגרותו. הבכור, שנולד ראשון וגדל תחילה לבד ללא מתחרים, נהנה מתשומת לב רבה עד בוא האח השני. מחקרים מראים כי ילדים בכורים נוטים להיות אחראיים וממושמעים יותר. האח השני, נכנס לתוך עולם תחרותי, הוא מתחיל את חייו מעמדת נחיתות, מרגיש פחות מחויב לכללים וצריך לבנות דרך ייחודית, כדי למשוך תשומת לב מהאח הבכור. לכן ייטה להיות יותר הרפתקן ולקחת סיכונים. כך גם במשפחת המלוכה, וויליאם  גילה התנהגות אחראית ובוגרת לעומת זאת הארי גילה התנהגות שובבה ופרועה. 

למעשה ניתן לומר, כי היחסים העכורים היו קיימים שם מאז ומעולם ובעבעו מתחת לפני הקרקע. כניסת גורם זר מחוץ למשפחה (מייגן), הביאה להעלאת קונפליקטים חבויים מהעבר להיות גלויים. הנסיך וויליאם מעצם היותו בכור, קבל מעמד מועדף במשפחה והועד לרשת את המלוכה ללא תחרות. הוא היה צריך לעמוד בציפיות ממנו ולהיות מודל למלך בעתיד. לכן, נהנה מתשומת לב רבה על מנת להכשירו לתפקיד זה. בעוד אחיו הצעיר - הארי, קבל את תפקיד נער השעשועים, מורד וחסר האחריות. ליחסים בניהם נוסף עוד זוג עיניים בוחנות וביקורתיות – מרקל, שעוררה קונפליקטים לא מדוברים וטבעיים במשפחת המלוכה .גם במשפחות רגילות טבעי שהאחים משווים עצמם זה לזה, כואבים את היחס השונה של ההורים אליהם ועל רקע זה נוצרים מתיחויות ומריבות. 

 

 

עולם ערכים

מייגן נכנסה לזירת המשפחה המלכותית שהייתה זרה לה לחלוטין. היא הכירה אותה רק מסיפורי אגדות. היא אינה שייכת למעמד האצולה, ואפילו לא גדלה בסביבה זאת ולא הסתובבה בחוגים אלו משחר נעוריה. היא לא חונכה על ברכי המסורת המלכותית הבריטית, אלא  בבת אחת חויבה לייצג ערכים והתנהגות שהיו לה לזרא.

היא באה מיבשת אחרת, הנושאת ערכים של שוויון, חופש וחדשנות. כיבוד ערכים ומסורת עתיקת ימים,  אינה מקובלת במחוזותיה. לכן הפגינה התנהגות שונה שהייתה זרה ולא מקובלת, שהיוותה איום על משפחת המלוכה, ובוודאי שלא לא רצו לאמצה. לכן הם לא היו מסוגלים לחבב אותה, ואת העולם שהיא ייצגה. כניסתה למשפחה לוותה בחשש גדול משינויים. אומנם פערים בין משפחות המוצא במשפחות רגילות הן דבר שכיח ומקובל, ברם שוני בערכים אלו יוצר מתיחות ותחרות בין בני הזוג מי יוכל להנחיל את ערכי משפחתו גם במשפחה החדשה. משפחת המלוכה חוששת שערכיה עומדים בסכנה מנסה בדרכים שונות לכפות על הזוג לאמץ את ערכיה, לכן קראה מספר פעמים לסדר את מייגן והארי.

מסימני המרד של מרקל - שיער פזור

מסימני המרד של מרקל - שיער פזורצילום: shutterstock

 

 

גבולות ברורים

כמו כל זוג צעיר , המשימה העיקרית של מייגן והארי הייתה להעביר את ערכי הנאמנות ממשפחת המוצא, לתא המשפחתי החדש. החלפת נאמנות זו מתאפשרת רק כאשר יש גבולות ברורים בין הזוג הצעיר למשפחתו. במשפחת המלוכה, האח הבכור - וויליאם, מילא תפקיד של נציג משפחת המוצא, המסרבת להפנים שהיחסים עם הבן הנשוי אמורים להשתנות לאחר הנישואים.

הובהר לזוג הצעיר כי אינם יכולים לקבוע גבולות בעצמם. וכי על הארי לבחור למי הוא נאמן. מייגן שחונכה על ערכים אחרים, לא יכלה לשאת זאת והארי אימץ את ערכיה. לאור זאת, נוצר סכסוך ונפער פער גדול ביניהם, שהביא לניתוק היחסים. סכסוך זה נפוץ גם במשפחות לא מלכותיות, כאשר הבן צריך לבחור בין נאמנות למשפחת המוצא או למשפחתו החדשה.

משפחת המלוכה העמידה אולטימטום לזוג הצעיר לבחור בניהם לבין הרעייה. לכן הארי בחר ללכת אחרי אשתו. כמו זוגות צעירים אחרים, שההורים  מנסים בדרכים שונות להתערב ולהתוות כללים לזוג הצעיר. הבן מוצא עצמו בתווך. מצד אחד, הוא רוצה להיות בן טוב להוריו, ומצד שני, עליו להיות בעל טוב לזוגתו. כאשר לא ניתן להשביע את רצון שני הצדדים, נוצר קונפליקט, בו הזוג יכול להתמודד במספר דרכים: להתרחק ממשפחת המוצא, זוהי הדרך הנבחרת על הארי ומייגן בה יצאו לגלות, או לקבל עליו את הכללים של משפחת המוצא. שני פתרונות אלו אינם טובים, מאחר שהם גובים מחיר נפשי יקר מהמשפחה ומהזוג, מאחר שהם מחלחלים ומעכירים את ההתנהלות היומיומית של כל הנוגעים בדבר. לכן הדרך הטובה ביותר, היא יישוב הקונפליקט ומציאת דרך המכבדת את שני הדורות.

לכאורה, משפחת המלוכה כבולה בתוך מסורת עתיקת יומין, אך גם משפחות רגילות, שאינן שייכות למשפחת המלוכה מגלים מחויבות לשמור על המסורת המשפחתית. טוב יעשו המשפחות אם יאפשרו לזוג הצעיר מחד גיסא, לבנות חיים חדשים הראויים להם, ומאידך גיסא, לשמור במידת האפשר מסורות משפחתיות שמאזנות בין שתי משפחות המקור לפי ראות עיניהם.

 

הכותבת: רונית כהן זמורה - מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת ופסיכותרפיסטית.

לטורים קודמים