אהבה היא בעצם מסננת - היו קשובים לה

מה "סוג האהבה" שנכון לזוגיות ומשפחה? בוא נבחן את זה קצת ועל הדרך נפזר כמה נקודות למחשבה וטיפים מעשיים

חדשות כיפה אסף יערי 18/08/20 13:16 כח באב התשפ

אהבה היא בעצם מסננת - היו קשובים לה
צילום: shutterstock

אהבה אינה נוכחת רק בזוגיות, אלא נוגע עמוק בכל אחד ובכל תחום בחיים. רק "סוג האהבה" טיפה שונה בכל תחום. מה "סוג האהבה" שנכון לזוגיות ומשפחה? בוא נבחן את זה קצת ועל הדרך נפזר כמה נקודות למחשבה וטיפים מעשיים, כרגיל.

הנה כמה "סוגי אהבה" מוכרים לכולנו - אנחנו אוהבים רק צבע מסויים (זה אולי אהבה מסוג - "מעדיפים" או "מתחברים"). אנחנו הכי אוהבים את הבישולים של אמא שלנו (זה אולי אהבה מסוג - "מחוברים רגשית" או "מתרפקים על טעמי וריחות ילדותנו"). אנחנו הכי אוהבים סוג מוזיקה ספציפי (זה אולי אהבה מסוג "תדר צליל מדגדג מבפנים" ביחד עם "מילים שנוגעות"). ואנחנו הכי אוהבים אנשים מסויימים (זה אולי אהבה מסוג "מה אני מקבל מאדם ספציפי") שנעים לנו בחברתם ואנחנו מרגישים הכי נוח לפתוח את הצרות שלנו בפניהם (זה אולי אהבה מסוג "תקשורת של אמון" או "אני יכול להיות אני בלי מסיכות")...ויש עוד...

אני בטוח שכבר הבחנתם שבאהבה זוגית מתוקנת, כזו אנחנו חולמים עליה, אנחנו חייבים את כל הסוגים, לא פחות. בלי להתפשר. התפשרות זוגית מביאה כאב לב, או לב שבור. תמיד.  אנשי "פרק ב'" כבר יודעים. אז למה אנחנו לא יכולים למצוא בקלות אהבה מתוקנת, ראויה, עזה כמוות ומתוקה כחיים?
זה לא במקרה.


אהבה היא רגש ממיין. מבדיל. כמו פילטר. או כמו מסננת. להבדיל בין מי שראוי לאהבתנו ומי שלא מתאים לנו. אהבה זה גם גבול. בלשון הרחוב "מי שלא אוהב אותי...ביי ביי". יש הנותנים בה סימנים -
כמו ראשי תיבות של אהב"ה = אין / הרגשות / בלי / הגדרות. הגדרות כמו = גבולות. מלשון גדר. שמבדילה את שנינו ביחד - מהעולם כולו, כי אנחנו בעצם מחפשים את "האחד"  שגורם לנו להרגיש כמה אנחנו הכל בשבילו והוא גאה להיות איתנו (לא "מתפשר עלינו" כמו במקרים של חיבור עם הבדלים משמעותיים בכסף, יופי, מעמד, גיל וכו). מתאימים רק לו ומושלמים לו, כמו פעם, שניים שהם אחד. 


להבחנתי, יש פה שילוב של שני הפכים שהופכים לאחד - חוץ ופנים. אנחנו חייבים להקיף את עצמנו בחפצים, רגעים ואנשים שנותנים לנו אהבה מבחוץ(!) ומצד שני, אנחנו חייבים להקפיד לאהוב את עצמנו בלי גבולות(!!) פנימה, לא כי אנחנו מושלמים (בלי פגמים=דברים שצריך לתקן) אלא כי אנחנו בדרך....בעולם הזוגיות, "בדרך" זה פירוש המילה "מושלם".

אם נעשה את זה נזכה לתת וגם לקבל אינסוף אהבה, בה ניתן לצוף בחמימות של חיבוק מעצים לנצח.
מצד שני, ישנן לפעמים שעות קשות להולכים במסע לבדם...וגם אם יש אופטימיות פנימית, לפעמים עולה השאלה "האם לא אשאר לבד?".

קבלו מכל הלב ועם 22 שנים ניסיון מקצועי תשובה קצרה, מוחלטת וחד משמעית - בשום אופן לא.
בן הזוג הנכון לך, קיים ומחכה לך. רק לך, (אבל לא יחכה לנצח כן?), רק שזה תלוי בגורמים הבאים:

1. כמה כואב לך המצב הקיים?

2. האם יש בלבך מוכנות להכיר בזה שהכל באחריותך ויש לך (לא בכוונה..) כמה התנהגויות שמפריעות לתהליך?

3. אם תדעי מה לתקן, האם תהיי מוכנה לנסות לכמה חודשים להתנהג אחרת?


לפי הטבע, כל תורות הרוח העולמיות, כל הדתות וכל הפסיכולוגיות בעולם - העולם אינו הוויה "מתאכזרת" בהגדרה. כלומר, לא הגענו לעולם כדי שיענו אותנו. זה לא ניסוי אכזרי או הומור על חשבוננו. הפוך. הגענו לפה כדי לענג אותנו בכל דרך אפשרית. למען טובתנו ולמען תודתנו.

מתוך מליארדים, נדירים ביותר האנשים שאין להם תקנה ולא קיים בן זוג מתאים להם. סביר להניח, שכל מי שקורא את הכתוב יש לו כמה זיווגים ראויים. לא רק אחד. לרוב, סיבות אמיתיות(!) שמונעות חיבור למיועד/ת, יושבות על מקומות עמוקים של ציפיות לא מציאותיות שאינן תואמות את מי שאנחנו. הכאב והייאוש הנובעים מאי מציאת בן זוג יושבים רק(!) על התנהגויות פסולות, בעיות אגו לשנות התנהגויות פסולות והפער בין מציאות ודמיון..

בואו נדבר רגע על הזוג הזה, ציפיות מול מציאות: לצערי יש תמיד "יוצא מן הכלל" שמטה את דעתנו להאמין שזה אפשרי וסדרות טלוויזיה שמחזקות את זה, אך זו אחיזת עיניים ותו לא וקיימת רק בסרטים. צריך להיות אמיצים ולראות את האמת. אחרי זמן קצר של כאב בגלל החלום המנופץ...התיקון שיצמח מהריסוק מוביל לאושר עצום של חיבוק מאהוב בשר ודם ולא נסיך דמיוני, וזה גובר על הכל.

 

 

הכותב: אסף יערי, מטפל זוגי ויועץ לזוגיות מאושרת מוסמך (NYU). לשאלות או קריאת מאמרים נוספים - 0548118400 או yaariasaf@gmail.com. חפשו בפייס -  yaari asaf.

 

טורים קודמים

 

 


 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן