הגיל השלישי | ההורים בזוגיות חדשה? פרגנו להם

"אל תתפלאי כל כך" היא אמרה לי, "רוב האנשים הצעירים חושבים כי רומנטיקה וזוגיות מיועדים לצעירים בלבד, אך אתם כולכם טועים. הצורך בחום ובחברה הוא צורך חסר גיל". אבל אז שאלתי אותה, "מה אומרים הילדים?"

חדשות כיפה מירית הופמן 05/08/20 09:35 טו באב התשפ

הגיל השלישי | ההורים בזוגיות חדשה? פרגנו להם
הגיל השלישי, צילום: shutterstock

אסתי, בת 75, הגיעה אליי למשרד כדי שאוכל להכין לה צוואה. בעצם, אם אדייק, להכין לה צוואה חדשה. מאז שהתאלמנה לפני כעשור, הרבה דברים השתנו בחייה והיא חשבה שעכשיו הגיע הזמן הנכון לעשות קצת סדר בענייניה המשפטיים.

כאשר התיישבה מולי הדבר הראשון שרצתה לספר לי הוא על חיי החברה החדשים שלה ובעיקר על החבר החדש, חיים. "אל תתפלאי כל כך", היא אמרה לי, "גם בגיל שלי זוגיות היא חשובה, רוב האנשים הצעירים חושבים כי רומנטיקה וזוגיות מיועדים לצעירים בלבד, אך אתם כולכם טועים. הצורך בחום ובחברה הוא צורך חסר גיל".

"ואיך מגיבה המשפחה שלך לזוגיות החדשה הזאת", שאלתי את אסתי.

"תראי", אסתי מספרת, "לא הכי פשוט להם, הם לא כל כך מבינים מדוע אני צריכה בגילי קשר זוגי חדש. הם מרגישים כביכול שיש פה מעין "בגידה" באבא שלהם או סבא שלהם שהיה באמת כל עולמי במשך יותר מ-40 שנה."

"הכי חשוב לשוחח על זה יחד איתם", אני מסבירה לאסתי, "אני בטוחה שהם פשוט דואגים לך ורוצים בטובתך אבל גם מפחדים שאולי תתאכזבי או שזה לא יצליח כמו שאת רוצה או שיש לחיים איזה שהוא אינטרס אישי ואולי כספי בקשר הזה".

ט"ו באב מסמל את חג האהבה היהודי. המשנה במסכת תענית מתארת את ט"ו באב כיום שבו בנות ירושלים היו לובשות בגדי לבן שאולים ויוצאות לרקוד בכרמים כדי למצוא שידוך. אנשים מבוגרים זקוקים לקשר וחושקים בזוגיות בדיוק כמו כל אדם אחר. הבדידות היא אחד הקשיים החמורים של הזקנה, והיא משפיעה לרעה על איכות החיים ועל הבריאות. זוגיות בגיל השלישי והרביעי היא מתנה שעלינו לטפח ולהעשיר ואיננה מובנת מאליה. לא לחינם מחקרים מוכיחים שזוגיות איכותית היא בין הגורמים לאריכות חיים ולאיכות חיים טובה יותר. ולכן, אם בני זוג חדשים נכנסו לחיי הוריכם-תשמחו בשבילם. 

כדאי ליזום מפגש משפחתי, אולי אפילו בבית של אחד הילדים כדי להכיר את החבר/ה החדש/ה באווירה נעימה ונינוחה. חשוב לנסות להימנע משיפוטיות ולבוא למפגש עם ההבנה שהקשר חשוב להורה/ לסבא. אם המשפחה תקבל באופן אוהד את בן הזוג או את בת הזוג החדשים, היא תקל גם על ההורה/הסבא. 
במידה של אלמנות- האבל על בן הזוג שנפטר אינו מסתיים עם הופעתו של בן זוג חדש, ורגשות של כאב ושל צער ממשיכים להופיע בגלים. דווקא בגלל זה חשוב כל כך לתת הזדמנות גם לרגשות חיוביים ולחוויות טובות מהסוג שקשר זוגי חדש יכול לזמן.

"אני מבינה את הדאגה שלהם", מסכמת אסתי, ו"לכן אני כאן, בין היתר, כדי להכין איתך צוואה חדשה. העובדה שאני בזוגיות חדשה אינה משפיעה על העובדה כי אני רוצה שילדיי בלבד יירשו אותי. דיברתי על זה עם חיים (החבר החדש) וזה ממש ברור ומובן מאליו".

גם צוואות, כמו זוגיות, זה נושא לא תלוי גיל, אבל על כך בפעם הבאה..

 

 

מירית הופמן - עו"ד לתכנון בין דורי וליווי משפטי ואישי לגיל השלישי 

לטורים קודמים