חורבן הזוגיות - הוא גם הבסיס לצמיחתה מחדש

בכל תחום בחיינו, ובמיוחד בתחום האהבה, נוכל לסחוב בתחושת הישרדות, עד שנגיע למיצוי וייאוש. אבל דווקא אז ברגעי השיא, מתעוררת קריאה עמוקה לתמצית החיים באמת, ויכולה להתרחש צמיחה

חדשות כיפה יהונתן ויסכה שומר 29/07/20 08:25 ח באב התשפ

חורבן הזוגיות - הוא גם הבסיס לצמיחתה מחדש
יהונתן ויסכה שומר, צילום: יהונתן ויסכה שומר

מה טומן בחובו דווקא רגע החורבן? מה יש בייאוש עבור האהבה? מפתיע שדווקא בתוך לב החורבן, הכרובים שמשקפים את הקשר בין עם ישראל וה' היו מעורים זה בזה ולא גב אל גב. כבר יצא לנו מספר פעמים, לומר לזוגות במשבר שבאו למפגש בקליניקה, לחזור הביתה ולשוב אלינו רק כשהם מתייאשים באמת. כי הם באו לפני שהם לגמרי התייאשו. וכדי להגשים את חלום האהבה והעונג שלהם, אנחנו כמובן זקוקים לרצונות שלהם, להתגייסות שלהם, אבל גם לייאוש שלהם.

מה יש דווקא ביאוש עבור האהבה?  שני דברים משמעותיים שאי אפשר להתקדם בלעדיהם במסע.

1. מיצוי של הכאב והתסכול.

2. ידיעה פנימית נסתרת של תמונת השלם.

בכל תחום בחיינו, ובמיוחד בתחום האהבה - שמצד אחד קשורה להשראה, אך לגמרי קיומית בחייהם של אנשים, נוכל לסחוב עוד ועוד בבינוניות, בהישרדות עד שנגיע למיצוי ויאוש שבעצם אומר - ככה אני לא יכול/ה יותר! זה מה שטמון בעומקו של הייאוש. 

ייאוש ממה שלא מדויק, לא מחייה. יאוש מהחורבן. כל עוד לא הגענו לנקודת מיצוי זו, עדיין יש לנו כוחות  לחוסר הדיוק שמתרחש בחיינו. אנחנו עדיין מוכנים לסבול ולסחוב את הבינוניות, את החלום שמתנפץ ולא באמת מתקיים, את ההתפשרות על עצמנו ועל אהבתנו. ואז מגיעים מים עד נפש ואנחנו לא יכולים יותר! פשוט לא יכולים לחיות את חיינו, כך, כמו שהם, בפספוס, במאבק, בתסכול וזה מייאש. ניסינו כבר הכל וכבר אין סיכוי.

בייאוש זה, יש מיצוי. מיצוי של כל הדרך שהלכנו בה, מיצוי של כוחותינו, מיצוי של החלומות שנגנזו- מיצוי שהוא גם תמצית. תמצית של כל מה שאנחנו יודעים שלא נכון לנו. אבל לא רק.. רגעים אלו של ייאוש, דווקא בהם, או מתוכם, יש קריאה עמוקה לתמצית החיים באמת.

קצת קשה לראות מעבר לענן הסמיך של הייאוש, אבל מה שמעורר אותו לזעוק את זעקת- ככה אי אפשר יותר! זו ידיעה! ידיעה שבטוח אפשר אחרת. בשלב ראשון, איננו יודעים או זוכרים איך באמת אפשר אחרת, כל כך התרגלנו לסערה, לחיים של תגובה. התרגלנו לדעת, להיות צודקים. 

הייאוש קצת מערער את כל זה, את המקום היודע, הצודק, מטשטש וסודק את הדרך הנכונה. בסדק שנוצר, אם לרגע נרפה ונתייאש באמת מהדרך שהלכנו בה עד כה , הדרך הלכאורה צודקת שהביאה אותנו למאבק, לכאב וליאוש, נוכל לשמוע את החלום הנשכח שחי ומפעם מתחת לכל זה. חלום שלא מוכן לוותר לנו - אחרת לא היינו מרגישים וחווים את הייאוש.

אז אם זוג מגיע לתהליך זוגי אך הם לא באמת התייאשו עדיין מהפספוס שהם חיים בו, לעיתים נמליץ להם לשוב אלינו אחרי שהם יתייאשו. כיוון שאם הם התייאשו ומיצו- הם יוכלו להשתמש בתמצית הידיעות שלהם, ולשמוע לעומק מחדש את תמצית החלום שלהם שמפעם מתחת להישרדות של החיים.

הייאוש הוא רגע כואב, אך עמוק של בחירה מחודשת בחיים, באהבה. רגע שעטוף בכאב ואי ידיעה. אך מזמין למסע של גילוי, חיבור והקשבה. לכן, ברגע החורבן במקדש, הכרובים היו מעורים זה בזה. יחד עם כל כאב החורבן זהו רגע של היכרות בקשר עצמו. קשר שהתפספס וקיבל כיוונים וביטויים לא הולמים ולא מדויקים, אך כעת מבקש להתאפס לעומקו ולחזור לחלום, להשראה, לתמצית.

אז ברגע של ייאוש בניכם, נסו לשתף ממה בדיוק התייאשתם? מה כבר מיציתם בדרך בה הלכתם?
היכולת לזהות את הלקוי הוא מתוך היכרות עם תמונת השלם (אומר יו ג'ין ג'נדלין), מהי תמונת השלם של אהבתכם שמבקשת להתגלות ולבא לידי ביטוי? כיצד תרגיש אהבתכם, הקשר שלכם בעולם מושלם?

 

 

 

הכותבים: יהונתן ויסכה שומר - בעלי "כלים שלובים", מרכז להתפתחות אישית וזוגית.

מוזמנים להצטרף לקבוצה הנקראת "עונג שבת זוגי". לקבלת קישור הצטרפות לקבוצת הוואצאפ, שלחו בקשה לכתובת המייל: orpnimi1@gmail.com

 

לטורים קודמים

 

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן