סגולה בדוקה לחתונה

כבר שלוש שנים ברציפות שכל רווק שמקבל עליה בבית כנסת ירושלמי כחתן תורה מוצא את זיווגו ומתחתן בתוך שנה

חדשות כיפה יסכה אלפרוביץ 28/10/14 13:16 ד בחשון התשעה

סגולה בדוקה לחתונה
Shutterstock, צילום: Shutterstock

כבר שלוש שנים ברציפות שכל רווק שמקבל עליה בשמחת תורה כחתן תורה בבית הכנסת המחתרות בירושלים מוצא את זיווגו ומתחתן בתוך שנה.

בית הכנסת המחתרות, או בשמו הרשמי יותר 'בית הכנסת אחדות ישראל ע”ש עולי הגרדום', אשר בשכונת נחלאות הירושלמית, הפך כבר מזמן לאבן שואבת לצעירי השכונה. מידי שנה, בשבועות שלפני שמחת תורה, נמכרות בבית הכנסת העליות לחתני תורה ובראשית. בשנים האחרונות לחתני התורה נוספה סגולה ייחודית ומעניינת כאשר כל מי שנבחר להיות חתן זכה בשנה שאחריה לעמוד תחת החופה.

איתן ויטלזון, גבאי בית הכנסת, ובנו של מייסד בית הכנסת, יקיר ירושלים יוסף ויטלזון ז"ל, מספר כי הכל התחיל כשבשנים האחרונות המניין הידלדל מכיוון שבני הדור המייסד הלכו לעולמם ובני הדור השני עזבו את העיר. “עם הזמן הצטרפו יותר ויותר בחורים רווקים שגרו בשכונה. בשנה שעברה מונה הרב בנג'י לוין, בנו של הרב אריה לוין שהתפלל בבית הכנסת, לכהן כרב בית הכנסת והקהילה הצעירה גדלה".

ויטלזון מספר כי לפני מספר שנים ביקשה אישה מבוגרת המתפללת במניין לקנות את עליית חתן התורה עבור בנה הרווק שטרם נישא. מכיוון שהוא לא יכול היה להגיע לתפילה נמסרה העליה לבחור אחר. שני הבחורים, גם בנה של האישה וגם זה שעלה בסופו של דבר לתורה התחתנו זמן קצר לאחר מכן.

"מאותו חג הייתה הרגשה שמדובר בסגולה מיוחדת ואיזושהי נבואה שמגשימה את עצמה, והמתפללים שהיו שותפים למניין התארגנו מידי שנה, בחרו את הרווק אותו רצו לכבד בעליה, ורכשו עבורו את חתן התורה”, מספר ויטלזון.

ואכן שני חתני התורה לשנים תשע"ב ותשע"ג התחתנו בזה אחר זה, וחתן התורה לשנת תשע"ד התארס מיד לאחר שמחת תורה האחרון. גם בחג זה נרכשה העליה עבור אחד מהרווקים בחבורה וכעת מצפים בבית הכנסת להמשך המסורת גם ביחס לחתן התורה לשנה זו בתפילה כי יהיה גם הוא החתן הבא.

 

בית הכנסת המחתרות (צילום: cc by שלומי)

 

א' מירושלים, שזכה להיות חתן התורה בשנה שעברה ובשנה שאחריה הכיר את בת זוגו והתחתן, מספר כי מדובר ביוזמה של אחד הגבאים הוותיקים במניין, אשר רוכש בכל שנה את העליה בסכום של 1800 ₪ ומקדיש אותה לאחד הרווקים, כאשר שאר החברים תורמים חלק מהסכום מכיסם על מנת לממן את הרכישה היקרה.

לדבריו, האווירה מסביב מאוד תומכת במעשה מאחר שכולם חברים ורוצים בטובתו של אותו רווק, אין מבוכה סביב העניין והכל מתקבל מאוד בטבעיות. לשאלה האם מדובר בסגולה או ברכה הוא מסביר שההשתתפות ביוזמה הזו גורמת לאותו חתן 'לשים את הדברים על השולחן' ולהגשים את רוצנו לעמוד מתחת לחופה.

הרווק שנבחר להיות חתן התורה השנה קצת יותר סקפטי ואומר שהוא לא רואה בעלייה סגולה מיוחדת אלא מעשה ש'אם לא יועיל לא יזיק', ומספר שחבר הבטיח שבמידה והסגולה תפעל את פעולתה גם השנה - הוא מתחייב לרכוש את העלייה בשנה הבאה בסכום של 10,000 ש"ח.