התקן תוך רחמי - בואו נדבר גם על היתרונות

ההתקן התוך רחמי הוא אמצעי מניעת הריון בטוח ביותר, כאשר התקן לא הורמונלי, לא משפיע כלל על מצב הרוח, על כמות חלב האם, על מצב העייפות, או על עליה במשקל. צריך לקחת זאת בחשבון כאשר נחשפים לחוויות סובייקטיביות ברחבי הרשת

חדשות כיפה ד"ר חנה קטן 10/06/20 09:37 יח בסיון התשפ

התקן תוך רחמי - בואו נדבר גם על היתרונות
ד"ר חנה קטן , צילום: באדיבות המצולמת

לנה אובחנה כחולת סרטן המעי לפני מספר שבועות. מתוכנן לה ניתוח מחר, והם רוצים להיות ביחד. ללנה ברור שאסור לה להרות, היא מבקשת שאתקין לה התקן תוך רחמי ללילה אחת בלבד! אני מנסה להסתיר דמעה סוררת, וניגשת למשימה.

ההתקן התוך רחמי הוא אמצעי מניעת הריון בטוח ביותר, בדומה מאד למניעה ההורמונאלית 98-99% בטיחות למניעת ההריון. מדובר על התקן קטן עשוי פלסטיק, לעיתם בשילוב של נחושת, המוחדר לתוך רחם האישה ונותר בו עד להוצאתו. ישנם סוגים שונים של התקנים תוך רחמיים, כאשר השוני ביניהם הוא בצורתם. התקן תוך רחמי שונה מעט הוא התקן שנקראגיניפיקס, שהוא חוט שמושחלים עליו חרוזי נחושת קטנים שננעץ בתקרת הרחם. ויש את הבלרין, שהוא פיתוח 'כחול לבן', וצורתו כדורית, מותאמת לחלל הרחם. התקן מסוג אחר  לגמרי, הוא המירנה, שנוסף לגוף הפלסטיק מכיל כמות של ההורמון פרוגסטרון שמשתחרר לאיטו במשך תקופה ארוכה.

עוד בנושא: בואו נדבר על חסרונות ההתקנים התוך רחמיים


ההתקנה מתבצעת במרפאת הרופא, ואורכת מספר דקות בלבד. בדרך כלל אין כאב משמעותי בזמן ההתקנה, למרות שנגרם בדרך כלל דימום קל. לפני הפעולה האישה מתבקשת לחתום על דף הסכמה מדעת,המפרט את תופעות הלוואי השכיחות כגון, דימום מוגבר בזמן הווסת, דימומים בין ויסתיים, וכאבים, וגם את הסיכונים [הנדירים] הצפויים לה. קיים חשש רחוק לניקוב שריר הרחם בעת החדרת ההתקן, פליטה עצמונית של ההתקן ובעקבות כך כניסה אפשרית להריון, וזיהום של איברי האגן.

מומלץ מאוד לבצע את ההתקנה בזמן הווסת משלוש סיבות: א. התקנת ההתקן גורמת בדרך כלל לדימום שמעורר ספק הלכתי, כך שחבל להתקין אותו בזמן שהאישה מותרת. ב. בזמן המחזור צוואר הרחם פתוח יותר, דבר המקל על הכנסת ההתקן התוך רחמי ומוריד את עוצמת הכאב בזמן ההתקנה. ג. התקנה בזמן הווסת מורידה את הסיכוי שהאישה הרתה לאחרונה, ושההתקנה תהיה בזמן שיש כבר הריון קיים.
לאחר לידה מומלץ להמתין שישה שבועות [גם ללא הופעת וסת] לפני התקנת ההתקן התוך רחמי, כדי לאפשר לרחם לחזור לגודלו שלפני ההיריון ולמקומו בתוך האגן, על מנת למנוע פליטה עצמונית של ההתקן עם התכווצות הרחם.

זה המקום להדגיש את העובדה שרוב הסיבוכים קורים בזמן הכנסת והוצאת ההתקן, כך שאין הגיון 'להחליף' התקן שיושב במקומו ואינו גורם לדימומים, ואפשר להשאיר אותו ברחם למשך עשר שנים ויותר. לאחרונה פנתה אליי פציינטית בת 57, שעם חדלון הווסת,ביקשה שאוציא לה התקן שהתקנתי לה לפני 20 שנה.

התקן לא הורמונלי לא משפיע כלל על מצב הרוח, על כמות חלב האם, על מצב העייפות, או על עליה במשקל. המירנה-עלולה אולי 'לחטוא' , אבל זה נדיר, פשוט בגלל שכמות ההורמונים שבה, מזערית. קבוצות פייסבוק זאת יוזמה מבורכת, אחווה נשית  תמיד מרגשת אותי.. אבל, בעיניי, חכמת ההמונים תורמת מאד להצפת מידע, ופחות להנחלת ידע. תצפיות אקראיות, ודיווחים סוביקטיביים  נוטים להיות מוטים, כאשר מוצגות אסוציאציות בין גורם לתוצאה, שאינן מבוססות עובדות. אין תחליף למחקרים מבוקרים פרוספקטיביים ארוכי טווח. ואת זה קבוצת פייסבוק לא יכולה לספק. 
 

 

ד"ר חנה קטן היא מומחית לגניקולוגיה, מיילדות, פוריות, זוגיות ואישות. בעלת 30 שנות ניסיון בתחום.  אם אתם מעוניינים לקבוע פגישת ייעוץ טלפונית עם ד"ר חנה קטן, מוזמנים לצור קשר לפרטים דרך כאן

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן