הבחירות הקשות ביותר - לבחור בטוב עבורנו

אנחנו אוהבים לחשוב שכשניתנת לנו בחירה ודאי שנבחר בטוב לעצמנו, אבל זה לא תמיד פשוט כל כך. לבחור בטוב משמעו לעתים עבודה קשה, התמדה, אומץ ונחישות. חני כהן יהונתן בטור נשי ערב הבחירות על חופש הבחירה

חדשות כיפה חני כהן יהונתן 15/09/19 11:06 טו באלול התשעט

הבחירות הקשות ביותר - לבחור בטוב עבורנו
חני כהן יהונתן, צילום: רעות קורנברג

לפני כמה זמן ישבתי בבית קפה בפגישה, כשלפתע נכנס לשם איש חולה סכרת. רגליו היו נפוחות, פצועות, מדממות וחבושות. הוא נעל נעלי בית בלויות, כנראה המנעל היחיד שהצליח לנעול. המראה היה קשה. הוא ניגש למלצרית והזמין לעצמו כוס שוקו ושני קינוחים גדולים. המחזה זעזע את אמות הסיפים שלי, קשה לראות בן אדם שמזיק לעצמו ככה באופן בלתי הפיך. זו זכותו המלאה, הזכרתי לעצמי. אלוקים ברא את העולם עם בחירה חופשית, לכל אחד מאיתנו יש אפשרות לבחור בין טוב ובין רע. זכותו לבחור ברע, גם אם זה ממש קשה לראות את זה.

לא יכולתי להישאר בבית הקפה יותר, ולראות את הגוף הפצוע הזה פוצע את עצמו אולי עד מוות.
יצאתי משם כמעט במנוסה, ושאלתי את עצמי: ממה אני בורחת? ממי? הרי לא נשקפה לי סכנה. למה כל כך קשה לי לשבת ליד אדם סוכרתי שמאביס את עצמו בעוד ועוד סוכר? זה הרי לא מדבק.

תוך כדי שאלה כבר הרגשתי את התשובה. כי זה מרגיש מדבק. לא הסכרת, כמובן, אבל המקום הזה של לבחור לא נכון, לבחור ברע, לבחור להזיק לעצמי. יכולתי כל כך להבין ואולי אפילו להזדהות עם אותו אדם, הרי הרבה פעמים עשיתי בחירות שפגעו בי. כולנו בוחרים לפעמים בדברים שגורמים נזק לעצמנו.  קחו לדוגמה את נושא העישון. 8,000 איש מתים כל שנה מעישון במדינת ישראל, מגיפה של ממש, ולא נראה שהנתון המבהיל הזה מפריע למעשנים. כשהסתכלתי על האיש בבית הקפה ראיתי את הבבואה שלי. ראיתי איך אני נכנעת לקושי כלשהו, התמודדות שחוויתי, מאבדת את היכולת להיטיב עם עצמי ופשוט מרימה ידיים. וזה היה מחזה מבהיל.

אנחנו אולי אוהבים לחשוב שכאשר ניתנת לנו בחירה ודאי שנבחר בטוב לעצמנו, אבל זה לא תמיד פשוט כל כך. לבחור בטוב משמעו לעתים עבודה קשה, התמדה, אומץ ונחישות. כמעט כל המעשנים שאני מכירה היו רוצים להיגמל מעישון, ופשוט לא מצליחים.
ככה זה בעישון, בסוכרת, בהפרעות אכילה, ולמעשה כמעט בכל תחום בחיים.
לבחור ללכת לטיפול, לבחור לחולל שינוי בחיי, להחליף עבודה, לעבור דירה, לצאת ממצב של קורבנות.
צריך לזכור שלא משנה כמה אנשים טובים יש מסביבנו, וכמה רצון טוב ונכונות לסייע, בסופו של דבר הבחירה הבלעדית היא שלנו. שלי.
אני היחידה שיכולה לבחור בטוב עבורי, היחידה שיכולה לחולל שינוי שאני זקוקה לו, היחידה שיכולה לפרוץ גבולות לא רצויים שלי ולגאול את עצמי.

"והציפור שיצאה משביה
 מסרבת לפרוש כנפיה"
(מתוך השיר "עבדים" של ביני לנדאו).
שנהיה חופשיים ומספיק אמיצים לבחור במה שהכי נכון לנו.
בחירות טובות, לפרט ולכלל.

לטורים קודמים

ליצירת קשר, חפשו בפייסבוק "חני כהן יהונתן".