הדרת גברים זה כאן - מסיבות הריקודים שכובשות את המגזר

"לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב וכיום הכיפורים, שבהן בנות ירושלים יוצאות וחולות בכרמים". הצמד נועה ירון - דיין ודלית אייזנר לקחו את הרעיון כמה צעדים קדימה, ומזה כשלוש שנים הן מפיקות מסיבות ריקודים לנשים בלבד על טהרת הצניעות. בראיון לכיפה הן מספרות על איך צמח הרעיון והגיע לקהל נשים קבוע שרק רוצות לרקוד.

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/07/18 16:30 יד באב התשעח

הדרת גברים זה כאן - מסיבות הריקודים שכובשות את המגזר
צילום: נועה ירון דיין ודלית אייזנר

נועה ירון דיין - אשת תקשורת וסופרת, כבשה את לב הציבור עם ספריה "מקימי" ו"שירה גאולה", ונמנית היום על אחת מהנשים המשפיעות ביותר במגזר. דיג'יי דאלי - דלית אייזנר, נבחרה לאחת מעשר התקליטנים הטובים בעולם, וניגנה בפסטיבלים הגדולים ביותר. שתיהן חברו יחד ליצירת פלטפורמה נשית שמאפשרת העצמה, וחיבור עמוק למוזיקה ורוחניות.

"אנחנו מכירות כבר 15 שנים, אבל לפני 3 שנים התחברנו והחלנו להפיק את המסיבות של 'רק רוצות לרקוד'", מספרת דלית. למי שעדיין לא הספיקה להכיר, המסיבות של "רק רוצות לרקוד" מאפשרות מרחב מוגן לנשים לחגוג בצורה חופשית בתוך גדרי ההלכה. "כאשר התחלנו להפיק אירועים הבנו שלא קיים בדיוק המוצר שאנחנו מחפשות. נשים שרצו ללכת לרקוד, חוזרות בתשובה ודתיות מבית, לא היה להן איפה".

נועה: "התחלנו במרכז 'התהוות' בתל אביב עם מסיבות קטנות, בהתחלה התקיים שיעור שלי, ואז דלית הייתה מנגנת. לאט לאט קלטנו שקיים צורך גדול וההיענות הייתה מאוד גדולה. יש לנשים חוסר במקום לצאת אליו, להתלבש אליו, לצאת עם חברות, ועדיין שזה יהיה מקום בטוח".

נועה ירון דיין

נועה ירון דייןצילום: Miriam Alster/FLASH90

 

מה זה מקום בטוח?

נועה: "כל המסיבות שאנו מקיימות הן על טהרת הצניעות. כולן שם נשים, מהברמניות, הקופאיות, המאבטחות, המופיעות, זה ערב שכולו עוצמה נשית, אין דבר כזה שגבר יהיה שם. בקבוצה שלנו בפייסבוק אנחנו מאפשרות להעלות תמונות מהאירועים, ומבקשות לא להעלות תמונות וסרטונים מהמסיבה במקומות אחרים, הכל נשאר בתוך הקבוצה. אנחנו גם מקפידות להביא תוכן משמעותי, אני נושאת דברים במהלך הערב, יש זמן לתפילה ושירה משותפת, כי עד שאנחנו אוספות מאות נשים שיודעות להתפלל במקום אחד, מה? לא נתפלל? בסופו של דבר אנחנו רוצות לעשות נחת רוח.

לכל אירוע כזה יש כמה רבדים: עם קניית הכרטיס אני כבר נמצאת במקום שאני רוצה לפגוש את האחר, להגיע למקום שיש בו אחוות אחיות, מקום שאישה יכולה להיות בו בדיוק כמו שהיא, ולרקוד איך שבא לה. ולאט לאט זה הופך להיות הרבה מעבר לקבוצת נשים שהתאגדה מתוך רצון לרקוד, כמובן שעם רדת הלילה זו הופכת למסיבה של ממש. המסיבה האחרונה שלנו התקיימה בחוף הים, היא התחילה בשש בערב והסתיימה בשעות הקטנות של הלילה, וקרו במהלכה המון דברים, ונשים עברו מגוון חוויות בערב הזה".

דלית: "המסיבה הבאה לדוגמה תתקיים ב-9.8, ערב ר"ח אלול ב"אומן 17", ותהיה בקונספט של אור, מתוך מטרה של אחת שתגיע, תדליק את האור שבתוכה. כל אחת שתיכנס למקום תקבל אביזר של אור, וכשהיא תיכנס למתחם כל אחת תביא איתה את האור שלה. כל מסיבה היא בקונספט אחר והמחשבה על התוכן היא רבה".

צילום: נועה ירון דיין ודלית אייזנר

 

"המוזיקה מקבלת הכל ולוקחת את כולם"

נועה: "מה שהפתיע אותנו, זה שנוצר מקום לחיבור נשי שהא קצת על - מגזרי. חרדיות, דתיות לאומיות, חוזרות בתשובה, נשים שאינן שומרות תורה ומצוות, האג'נדה היא אפס סלקציה. כל מי שרוצה לרקוד בצניעות מוזמנת להיכנס, וזה קורה באופן מאוד טבעי, המוזיקה מקבלת הכל ולוקחת את כולם".

דלית: "אנחנו גם חולשות על כל סוגי המוזיקה, היפ הופ, רגאיי, דאנס הול, רגאטון, אני משתדלת לגעת בכל מאות הנשים שבאות". "זו המומחיות של דלית, היא מביאה שואוו שמשלב את כל הסגנונות, זו מוזיקה שמזיזה אותך", מוסיפה נועה.

 

יש רגע שזכור לכן במיוחד?

דלית: "יש הרבה מאוד רגעים מרגשים, אבל אחד שנחקק לי היטב זה סיפור של אחת מחברות הקבוצה שמאוד רצתה להצטרף לנסיעה של נועה לאומן בט"ו באב, אבל לא היה לה כסף לנסיעה. במסיבה האחרונה ערכנו הגרלה שהזוכה בה קיבלה כרטיס חינם, ומי שעלתה בהגרלה הייתה אותה בחורה. היא פשוט עלתה לבמה ואמרה בבכי 'מזמור לתודה'".

נועה: "היא עלתה לבמה עם דמעות בגרון ואמרה את המזמור בידיעה שהקב"ה כיוון את הכרטיס הזה נכון, הסתכלתי על זה מהצד ואמרתי, 'איזה רגע יפה'. אני חולמת להפוך את הדבר הזה למשהו שיש בו גם אג'נדה חברתית, שנעשה עוד דברים טובים יחד חוץ מלרקוד, מכיוון ונוצר שיח ואחוות אחיות אמיתית. איפה שיש נשים שעומדות יחד, שרות יחד, מתפללות יחד, זו טובה גדולה לעולם ויכולים לצאת מזה דברים מדהימים".