שאל את הרב | חמותי הזמינה את עצמה להתארח בחג

קשרים משפחתיים במהלך ימי החג הארוכים עלולים להימתח יתר על המידה. שאלה שהתקבלה במערכת כיפה מציפה סוגיה רגישה ביחסים בין כלה לחמותה. מה עושים אם אמא של בעלך הזמינה את עצמה לאירוח ארוך מהצפוי? הרב יובל שרלו השיב: "מותר לשנות מפני השלום"

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/04/23 19:52 יח בניסן התשפג

שאל את הרב | חמותי הזמינה את עצמה להתארח בחג
חמות, אילוסטרציה, צילום: shutterstock

בעלי לא אישר ולא שלל את ההזמנה

"שלום לרב, ומועדים לשמחה. אני נשואה כבר 23 שנים, ב"ה, לרוב באושר. מערכת היחסים עם חמותי מעולם לא הייתה קלה, אך לאחרונה אני מרגישה שהיא נעשית יותר 'הגיונית', אם ניתן להגדיר אותה כך, ובכל זאת, בכל פעם שהיא מגיעה להתארח, אני נלחצת ממש, וחרדה ממש".

"לפני ערב החג הסכמנו, בעלי ואני, שנארח אותה (היא אלמנה) לחג. בעלי נסע להביא אותה מביתה, ואני נשארתי בבית, לבשל. במהלך הנסיעה היא הזמינה את עצמה גם לשבת. בעלי לא אישר ולא שלל את ההזמנה, אבל גם לא סיפר לי כלום. אני גיליתי בעצמי, ביום החג, שהיא מתכוונת להישאר גם לשבת. ברגע שהבנתי את זה, נכנסתי להתקף חרדה, ודרשתי מבעלי למצוא תירוץ ושיחזיר אותה הביתה. הוא אכן הסיע אותה לביתה הבוקר, בתירוץ שאנחנו מראש היינו מוזמנים להוריי, וויתרנו, כדי לארח אותה. השאלה שלי- האם נהגתי נכון? ומה עליי לעשות כדי למנוע ממצב כזה להישנות? תודה רבה". 

מותר לך לא לארח את חמותך אם הדבר גורם לך להתקף חרדה

הרב יובל שרלו השיב: שלום וברכה. "ראשית, שיהיה לך חג שמח ובית מאושר ביניכם. סוגיות היחס בין הדאגה לבריאותנו הנפשית ולעצמנו בכלל ובין מחויבויות אחרות נכתבה על ידינו בצורה מסודרת באתר של צהר עד מאה ועשרים, תחת הכותרת 'האדם עצמו קודם לזולתו'.  ואז תראי כי בוודאי שמותר לך לא לארח את חמותך אם הדבר גורם לך להתקף חרדה או אפילו למצוקה קשה". 

"האם מותר לעשות זאת באמירת דברים לא אמיתיים ? חובת היסוד היא לדבר אמת. אולם, בשל העובדה שלא ניתן לומר לה בפרצוף "אנחנו לא רוצים אותך בשבת", ומאידך גיסא היא הזמינה את עצמה ויצרה למעשה את המצב הבעייתי הזה – מותר לשנות מפני השלום בהקשר זה. זה חשוב גם ביחסים בינך ובין בעלך. ואף על פי כן, כדאי מאוד לגבי הפעם הבאה לא להגיע למצב של צורך לאמירת לא אמת, ולהזמין הזמנה מפורשת ומוגבלת מראש, ואז יהיה פשוט יותר. כל טוב וחג שמח".