מיוחד א' באלול-מה זה אומר להיות אשת אברך?

עם פתיחת שנת הלימודים בישיבות, להיות אשת אברך זה להרגיש שאנחנו מתמסרים ומבטלים את עצמנו (עד גבול מסוים כמובן) בשביל התורה הקדושה וזה גם המסר שעובר לילדים. זה לדחוף את האיש שלי לממש את הרצון שלו והחלום שלו

בת חן וייל בת חן וייל 28/08/22 15:49 א באלול התשפב

א' באלול-מה זה אומר להיות אשת אברך?
אילוסטרציה, צילום: Hadas Parush/Flash90

א' באלול.

מה המושג הזה אומר לכם? חודש הרחמים והסליחות? המלך בשדה? עבור חלק נכבד מהציבור א' אלול אומר הרבה, הרבה יותר. עבורם זה אומר תחילת שנת שליחות חדשה, כניסה לעולמה של תורה. ושלא תטעו, לא מדובר בשליחות של הבעל לבדו, כאברכית לשעבר אני יכולה לגלות לכם שמדובר בשליחות זוגית ומשפחתית.

מה זה אומר להיות אשת אברך?

עבורי, בראש ובראשונה, זה אומר שכל הבית כולו מגויס עבור מטרה נעלה והיא לימוד התורה הקדושה, גם אם קשה (וקשה) גם אם זה לא תמיד מסתדר (וזה לא תמיד מסתדר) - אם רוצים שזה יעבוד על הצד הטוב ביותר, שנינו צריכים להתגייס לטובת המטרה הזו. ממש כמו חיי צבא, רק שהפעם מדובר בצבא השם. 

אולי אתם קוראים את המילים האלו ומרימים גבה, אולי עוברות לכם מחשבות ציניות של "נו בטח, הבעל הולך ללמוד בעוד האישה מפרנסת, איזה אחלה רעיון" או "לומדים או סתם מכינים קפה כל היום ומדברים?" אז שאלתי כמה עוקבות שלי בסטטוס, נשות אברכים, מה זה אומר בשבילן להיות אשת אברך, להלן חלק מהתשובות שלהן. לא נגעתי:

להיות אשת אברך זה לחיות באופן תמיד מעצם נישואיכם חיי קודש ושליחות. זו זכות עצומה שיש בך גם קשיים. זה ההבנה שמצד אחד, לכאורה, את יכולה לקרוא לו תמיד כי אין לו בוס על הראש אבל מצד שני לשלוח אותו ולאפשר לו ללמוד בשקט.

להיות אשת אברך זה לבחור בכל פעם מחדש, זה ערבים שאת ממש רוצה שהוא יישאר ויהיה איתך בבית, אבל את מתגברת ומשחררת. זה ללכת לישון לפעמים לבד כי אין לך כוח לחכות לו אבל בידיעה שאת מתקנת עולם.

להיות אשת אברך זה לזכור שאני מקום שני

להיות אשת אברך זה הכל ביחד – אתגר וזכות. הקרבה ומסירות נפש, לרוב מתוך רצון ובחירה.
להיות אשת אברך זה להיות שותפה שלו, עזר כנגדו, בכל פעם שאני קמה מוקדם ומכינה סיר גדול, ממש מרגישה חלק מלימוד התורה.

להיות אשת אברך זה לזכור שאני מקום שני (שהוא לא פחות חשוב) ולשנן את החשיבות של ללמוד תורה. ברגע שמשננים את זה כל הזמן בראש הרבה יותר כיף וקל לשטוף כלים, לנקות, להכין אוכל ולהיות לבד עם הילדים.

להיות אשת אברך זה אומר לזכות בשפע גדול לבית, בכל התחומים. וכן, גם בתחום הכלכלי. לזכור שהפרנסה בידי שמיים והקב"ה תמיד עוזר לנו בכל מיני דרכים יצירתיות.

להיות אשת אברך זה אומר שהבית פשוט חי ונושם את התורה הקדושה! זו זכות מטורפת שאנחנו יודעים שבזכות התורה ולומדיה ינצל העולם.

להיות אשת אברך זה לבנות בית של עדינות, כל כך ורגש כשהאיש שלך עוסק בתורה, ולצד זה יש דאגה כלכלית שתמיד מנקרת בראש.

צילום: shutterstock

להיות אשת אברך זה להרגיש שאנחנו מתמסרים ומבטלים את עצמנו (עד גבול מסוים כמובן) בשביל התורה הקדושה וזה גם המסר שעובר לילדים. זה לדחוף את האיש שלי לממש את הרצון שלו והחלום שלו. 

להיות אשת אברך זה להיות לביאה, מובילה ומנהיגה. לדעת להוביל, להחזיק, לחזק, לרומם ולהאיר את האיש שלי. לגבי הבית כולו – זה להיות מוקפת בתורה כל הזמן, לא להתנתק ממנה בשום פסיעה ורגע. להיות אברכית בעצמך, לצלול לעולם שמעולם לא הכרת לפני, להתמלא בסיפוק, להיות שותפה מלאה לתהליך, ללימוד ולצמיחה – של האיש, הבית של עולם ישראל. 

עוברת על הרשימה הזו אחרי הכתיבה, ויודעים מה? היא מציגה מציאות, יפה ומורכבת. אני מתמלאת גאווה גדולה עבור אותן נשים שיש להן מטרה גדולה שהן חיות עבורה, וזו אולי השאלה הגדולה שכל אחד מאיתנו צריך לשאול את עצמו באלול, בואכה השנה החדשה: האם לי יש מטרה גדולה שאני חי עבורה? מוסר עבורה את הנפש? 

בת-חן ווייל היא מדריכת כלות, יועצת זוגית ומינית, מנחת סדנאות ומנהלת קהילת "להיות אישה" לנשואות טריות. לתגובות batchen10@gmail.com.