שאל את הרב | אם המדריך קידש במשחק את המדריכה במחנה קיץ, הם נשואים?

שאלה שהתקבלה במערכת כיפה מתייחסת לנושא מורכב, האם נער שקידש נערה אחרת בדרך הלצה אכן נשוי לה? הרב יובל שרלו השיב: אפשר לעשות את ההצגה בלי להתקרב לדמות הנישואין ההלכתיים

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/08/22 12:06 ה באב התשפב

שאל את הרב | אם המדריך קידש במשחק את המדריכה במחנה קיץ, הם נשואים?
צילום: shutterstock

"שלום הרב, במסגרת ערב משחק במחנה קיץ לבני נוער שהיה בנושא ''חתונה יהודית', מדריך ומדריכה שיחקו את החתן והכלה ועמדו מתחת ל'חופה'. נאמרו ברכות ללא שם ומלכות, ה'חתן' נתן טבעת ל'כלה' עם המשפט 'הרי את מקודשת לי בטבעת זו כדת משה וישראל' ואז ה'כלה' נתנה את אותה טבעת לחתן עם המשפט 'הרי אתה מקודש לי כדת משה וישראל". 

הטבעת כנראה שווה פרוטה אבל בכלל שייכת לילדה אחרת. לכל הנוכחים היה ברור שמדובר במשחק והכל נעשה בצורה הומוריסטית מאוד. האם יש חשש לקידושין שחלו וצריך גט לחומרא?". השואל גם ביקש לדעת באופן כללי מה הדין לשחקן ושחקנית שאומרים את המשפט ערב ערב בהצגת תיאטרון? או במהלך סצנה בסרט. 

אילוסטרציה

אילוסטרציה צילום: Serge Attal/Flash90

הרב יובל שרלו השיב: אין חשש קידושין

א. אני מתנגד מאוד להצגות מעין אלה. אפשר לעשות את ההצגה בלי להתקרב לדמות הנישואין ההלכתיים.

ב. לפי מה שמתואר אין בזה כל חשש קידושין. הדבר אינו סותר את סעיף א.

הרב אבנר פורת: שניכם לא התכוונתם לקידושין

שאלה נוספת שהתקבלה במערכת כיפה עסקה במקרה ישן דווקא: "שאלה בנושא קידושין, פתאום נזכרתי שכאשר הייתי בן 13, הייתה לי ידידה ובצחוק נתתי לה טבעת שקניתי באיזה חנות של שקל. לא הייתה אימרה של קידושין. נתתי לה אותה במתנה, לא על דעת לקדש וגם היא לא כיוונה לכך. היינו ילדים. פתאום היום נזכרתי בכך וזה מטריד אותי שמא זה נחשב קידושין, מה הדין?". הרב אבנר פורת השיב: "מכיוון שאתה לא התכוונת לקידושין וגם היא לא, וגם לא אמרת שום דבר שקשור, אז אין בזה כלום. אל תחשוש".