כך לא תתאכזבי מבן הזוג ביום הולדת

כמגשרת וכמי שמלווה זוגות ויחידים בגישת תקשורת מקרבת (וגם כחברה וכאדם), אני נוכחת לגלות הרבה מאוד פעמים שיום ההולדת, במקום להיות יום של שמחה ושל קרבה, הופך למקור של אכזבה ומריבה. איזה כשל טראגי

חדשות כיפה שירה לב-ציון 07/06/22 21:47 ח בסיון התשפב

כך לא תתאכזבי מבן הזוג ביום הולדת
שירה לב-ציון, צילום: שירה כהן

יש לי יומולדת – השמחה רבה! ויחד עם זאת - גם תסכול, עצב ואכזבה.

נשמע מוזר או מוכר?

מכירה את הטעם החמוץ הזה כשבן הזוג שלך חגג לך יום הולדת בדרך שאינה ממש לטעמך? ("איך הוא לא מכיר אותי?") או לדוגמא, שלא קלע למתנה שרצית ("איזה לא משקיען הוא"), הזמין את האנשים ה"לא נכונים" למסיבה שהוא ערך לך ("חושב על עצמו ולא עלי"), לא השקיע בך מספיק מחשבה ומאמץ? ("איזה אנוכי") או גרוע מזה – שכח לחגוג לך בזמן ("אני לא חשובה לו")?

כמגשרת וכמי שמלווה זוגות ויחידים בגישת תקשורת מקרבת (וגם כחברה וכאדם), אני נוכחת לגלות הרבה מאוד פעמים שיום ההולדת, במקום להיות יום של שמחה ושל קרבה, הופך למקור של אכזבה ומריבה. איזה כשל טראגי!

בדברים הבאים אנסה להתבונן בתופעה הזו, להבין מדוע היא מתרחשת, ולהציע כיווני פעולה אפשריים, כדי להפוך יום זה מיום של אכזבה ליום של שמחה.

כך מתרחש "כשל" יום ההולדת של כולנו

ד"ר מרשל רוזנברג, אבי גישת התקשורת המקרבת (NVC) הציע תיאוריה שלפיה כל בני ובנות האדם חולקים צרכים אנושיים בסיסיים, ולמעשה כל הפעולות והמעשים שלנו מכוונים לענות על הצרכים הללו. כך למשל, לכל אחד ואחת מאיתנו יש צורך בנראות, בתשומת לב, באהבה, בשייכות ועוד. דרכים נפוצות לענות על צרכים מסוג זה הם למשל הקמת משפחה ויצירת קשרים קרובים, שדרכם אנו מקווים לקבל את כל אלה.

בהתאם לתפיסה זו ניתן להבין את את "כשל יום ההולדת" באופן הבא: בתרבות שלנו תאריך יום ההולדת נתפס כ"יום שלי". לפי התפיסה בחב"ד למשל, זהו היום בו נשמתי ירדה לעולם, ולכן זהו יום של חשבון נפש. כך או כך, כולם לבטח יסכימו שזהו יום בו קיומי אינו ברור מאליו, היום שהוא כל כולו "היום המיוחד שלי". התפיסות הללו מובילות לכמיהה שלנו דווקא ביום המסוים הזה למענה מרוכז או מוגבר על צרכים בסיסיים שיש לנו גם ביום-יום - תשומת לב, נראות, הכרה, אהבה, משמעות, ערך, ועוד.

הכמיהה שלנו להתחבר לצרכים עמוקים שלנו היא כמיהה בריאה, והיא למעשה "המנוע" של החיים. ואולם, לצד זה מונחות תפיסות תרבותיות, טקסים ומנהגים כלל עולמיים, הקשורים בימינו באופן ישיר לתרבות הצריכה. אותן פרקטיקות מוכרות, כגון מסיבות, ברכות, מתנות, הפתעות, ותפאורות כאלה ואחרות, נטועות כל כך עמוק בתרבות שלנו, שהן מייצרות אצלינו ציפיות מאוד קונקרטיות מסובבנו, ובמיוחד מהמעגל הקרוב אלינו. נדמה לנו שהדרך היחידה למלא אחר הצרכים הללו ביום ההולדת שלנו היא דרך אותם טקסים מסוימים – הם ואין בלתם.

וכך, יש לחוגגי יום ההולדת ציפייה שישימו לב אליהם ביום הזה, שיביעו הערכה כלפיהם, שישמחו עימם, שיפתיעו אותם, שיתאמצו ושישקיעו למענם. ה"מהדרין" גם מצפים שינחשו מה הם בדיוק אוהבים, שיפתיעו אותם, ושירגשו אותם בדרכים מקוריות ויצירתיות. ככל שהם שומעים על חגיגות של אחרים, כך גדל התיאבון למשהו מקביל גם אצלם. וככל שהם משקיעים באחרים, הם מצפים שישקיעו גם בהם. לעתים אנשים רוקמים ציפיות מיקיריהם עד כדי כך שהם כמו מעמידים אותם במבחן ביום הזה, אפילו שביום-יום הם יכולים להיות מצטיינים.

כגודל הציפיות – כך גודל האכזבות

ומה קורה אז? כגודל הציפיות – כך גודל האכזבות. וכן הכאב, הצער והמרמור. מכאן קצרה הדרך לשיפוטים ולהאשמות כואבות כמו: "לא אכפת לך ממני", "איזה מן בעל אתה", "את לא חברה". והנה, כל זה קורה דווקא ביום שנועד להיות אולי המשמח ביותר בשנה.

אז איך אפשר אחרת?

אני לא אומרת שיש למחוק את כל "מנהגי החג" המוכרים. ובכל זאת, אני מציעה זווית ראיה חדשה, ואם לתמצת על רגל אחת, הנה שלושה טיפים לחגיגת יום הולדת קצת אחרת:

1. התבונן/י פנימה

מה מהווה תאריך יום ההולדת שלך עבורך. מה המשמעות האישית שאת/ה מעניק/ה ליום זה? מה חשוב לך? ככל שנצא מהחשיבה השבלונית והמקובלת המיוחסת ליום זה (המועילה בעיקר לכיסם של גופים מסחריים), כך נגדיל את הסיכוי לחגוג את התאריך המיוחד באופן שבאמת עונה לנו על הצרכים.

2. חשיבה

חשוב/י על דרכים אפשרויות שהיית רוצים לחגוג את היום הזה באופן משמעותי, שעונה על הצרכים שלך. ככל שהדבר מערב אנשים אחרים, כדאי לקחת בחשבון את היכולות שלהם, וכן את המגבלות שלהם. כך למשל, אם בני משפחתך אינם מוכשרים באפיית עוגות – קח/י זאת בחשבון במסגרת הציפיות שלך.

3. תנו מתנה-בקשה

תן/י את/ה מתנה ליקיריכם! המתנה היא בכך שתשתף/י אותם בדרך המסוימת שתשמח אותך לחגוג. כך למשל, אם יש מסעדה מסוימת שאת/ה אוהב/ת במיוחד והיית רוצה ללכת אליה ביום זה, במקום לצפות שיקיריך ינחשו זאת – תיזום/י זאת את/ה. אם בא לך שביום הזה הבית יהיה נקי ומסודר לכבודך – בקש/י זאת מראש (כל עוד זה אפשרי). 

ככל שתטיבו לתת את המתנה הזו ליקיריכם – כך תטיבו לקבל מתנה מדויקת יותר עבורכם.

ושיהיה יום הולדת שמח!

שירה לב-ציון היא מגשרת ועו"ד, מנחת קבוצות, מלווה זוגות, משפחות, יחידים וארגונים בגישת תקשורת מקרבת (NVC).  פעילה בעמותה לתקשורת מקרבת, חברה במרכזי גישור בקהילה בירושלים ופעילה חברתית, נשואה ואמא לשלושה. 

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן