האם מייגן מרקל מתכננת להפוך לנשיאת ארצות הברית?

אחד הכללים החשובים ביותר בהתנהלותה של משפחת המלוכה הבריטית, הוא לא להתערב בפוליטיקה מפלגתית. המלך הוא הריבון, גם אם באופן רשמי בלבד. אך לאחר המעבר לקנדה, ומשם ללוס אנג׳לס, עושה רושם שמייגן, ובעקבותיה גם הארי, שכחו לאן הם שייכים

חדשות כיפה רונית בליי וינגרטן 02/09/20 13:08 יג באלול התשפ

האם מייגן מרקל מתכננת להפוך לנשיאת ארצות הברית?
צילום: shutterstock

אחד הכללים החשובים ביותר בהתנהלותה של משפחת המלוכה הבריטית, הוא לא להתערב בפוליטיקה מפלגתית. ראשית, המלך עומד מעל הפוליטיקה, והוא הריבון, גם אם באופן רשמי בלבד. שנית, המלך, כדי להישאר על כיסאו, זקוק לתמיכת כל העם כולו. המלך מולך על כל אדם שחי תחת דגלו, ללא הבדל דת, גזע, מין, מוצא והשקפה פוליטית. 

בית המלוכה מתרכז באופן מובהק, במכנה המשותף, ובנושאים שמאחדים את תושבי בריטניה וחבר הלאומים הבריטי. נושאים בעלי גוון, ולו קל ביותר, של פוליטיקה, נשארים בחוץ. זו גם הסיבה בשלה בני המלוכה משתדלים שלא להתראיין או להביע את דעתם.

כאשר מייגן הצטרפה למשפחת המלוכה, היא נדרשה לעמוד בכלל, ואחד המהלכים הראשונים שלה כבת מלוכה, היה סגירת עמוד האינסטגרם והבלוג האישי שלה. בחודשים האחרונים, לאחר המעבר לקנדה, ומשם ללוס אנג׳לס, עושה רושם שמייגן, ובעקבותיה גם הארי, שכחו לאן הם שייכים, כי בחודשים האחרונים, הם מתערבים בכל סוגיה פוליטית בארצות הברית.

ההתערבות כללה שני ריאיונות זום של הארי בעקבות הפגנות Black Life Matters, בהם הוא גינה בפומבי את מדיניות הממשלה הבריטית בענייני גזע. הארי טען שממשלת הוד מלכותה, לדורותיה, היא ממשלה שמפלה על בסיס גזעי, וגינה, בעדינות, את המלכה. הטיעון, באופן עקרוני, שגוי, כיוון שחבר העמים הבריטי כולל מגוון לאומים, עדות ודתות, והתקציבים המושקעים בו בכל שנה הם אסטרונומיים. 

מייגן הגדילה לעשות, והשיקה, באופן לא רשמי, קריירה כאקטיביסטית פוליטית. המטרה המוצהרת היא עידוד נשים להצבעה בבחירות בארה״ב, שייערכו בנובמבר הקרוב. מייגן מסבירה, חזור והסבר, שהנשים חייבות לצאת, להצביע, ולממש את זכותן. היא טוענת שהיא מכירה את התחושה של ״חיים בלא קול״, ו״חיים בלי יכולת להביע דעה״, במה שנתפס כביקורת פומבית על בית המלוכה הבריטי. 
היא עושה שימוש בתואר, כסף ופרסום שניתנו לה על ידי הנישואין להארי, כדי לפגוע פומבית בערכים חשובים לבית המלוכה.

צילום: shutterstock

 

גם המטרות כבר לא נבחרות בקפידה, באופן שמייצג את כל גווני הקשת הפוליטית, אלא נראות כמו תמיכה פעילה בקמפיין הבחירות הנוכחי של המפלגה הדמוקרטית. מייגן השתתפה בפאנל וירטואלי עם מישל אובמה; ראיינה את גלוריה סטיינם, סופרת, פעילה פמיניסטית ופעילת שמאל ותיקה; ערכה שיחות זום על חשיבות ההצבעה והקול הנשי- אך באף שיחה או פאנל, לא השתתפה, ולו פעילה אחת, מהעבר הרפובליקני של הקשת הפוליטית בארצות הברית. 

הטיעון לטובת מייגן, הוא שהיא מתערבת בפוליטיקה בארצות הברית, ולא בבריטניה, ולכן השיוך המפלגתי לא פוגע בעקרונות בית המלוכה. אלא שהפוליטיקה האמריקאית אינה רק ״פוליטיקה מקומית״, אלא גורם משפיע על המדיניות העולמית בתחומים שונים. תמיכה מוצהרת באג׳נדה מסויימת ומועמד מסויים, תשפיע, בעקיפין, גם על תנאי החיים בבריטניה. התמיכה המוצהרת במפלגה הדמוקרטית בארה״ב, מאפשרת להסיק את עמדותיה של מייגן, ולשייך אותה לצד מסויים גם במפה הפוליטית בלונדון. 

מהלכיה של מייגן מזכירים את אלה של דיאנה. דיאנה בחרה, באופן מודע, להתעסק בנושאים פוליטיים ונפיצים, ולהעלות מודעות לנושאים שנויים במחלוקת. ההבדל בין הכלה וחמותה, הוא שדיאנה עסקה בכל אלה רק לאחר גירושיה ועזיבתה את בית המלוכה. מייגן נשואה לנסיך, ומשתמשת בתואר ״הדוכסית מסאסקס״. 

האם הדוכסית מעוניינת להפוך לנשיאת ארה״ב? האם המלכה תבקש לשלול את התארים בינואר 2021, כאשר הארי ומייגן ישובו לדיון בתנאי העזיבה? ימים יגידו.

 

 

 

 

לטורים קודמים