לאף רופא אין זכות לומר: "את לא תוכלי ללדת"

תסמונת השחלה הפוליציסטית, או התסמונת הרב זקיקית, היא תסמונת שכיחה, בה לוקות כעשרה אחוז מהנשים בגיל הפיריון, ועל אף כי יש דרכים לטפל בה, יש המרשים לעצמם להתבטא בחוסר אחריות ורגישות ולחטוא לאמת

חדשות כיפה ד"ר חנה קטן 30/06/20 15:45 ח בתמוז התשפ

לאף רופא אין זכות לומר: "את לא תוכלי ללדת"
ד"ר חנה קטן, צילום: באדיבות המצולמת

היא מביטה בדמות המשתקפת מהמראה ונאחזת בעטה. המראה הזאת מאוד לא ידידותית כלפיה, בלשון המעטה. היא פוגשת מולה ילדה עגלגלה עם תלתלים אדמוניים שמנוניים, כשחצ'קונים חביבים מעטרים את הפלומה הבהירה שמצפה את פניה. הרופאה דיברה משהו על הורמונים, והמליצה לה על התעמלות יומית (הדבר השנוא עליה ביותר!) ועל דיאטה מיוחדת. היא ניסתה פעם-פעמיים לעשות הליכות סביב היישוב, אך הניסיון הזה החזיק מעמד בדיוק שבוע, כי קר בחוץ, וחוץ מזה יש שיעורים במתמטיקה, ובכלל מה הרופאה הזאת מבינה בבעיות הורמונאליות.. אך הכי 'מגניב' היה כשטכנאית האולטרסאונד החייכנית כתבה בדו"ח של קופת החולים ששרשרת פנינים יפה מעטרת את שחלותיה. 

תסמונת השחלה הפוליציסטית – או התסמונת הרב זקיקית, היא תסמונת שכיחה, בה לוקות כעשרה אחוז מהנשים בגיל הפריון. הסממן הקלאסי, שמופיע בשבעים אחוז מהמקרים, הוא ווסת לא סדיר. שלושים אחוז תדווחנה על אל-ווסת. לעיתים קרובות ישנה הסתמנות קלינית המשקפת תמונה הורמונלית של עודף אנדרוגנים [ההורמון הגברי המופרש מהשחלה ומיותרת הכליה]. הסימנים האלו הם שיעור יתר, השמנת יתר, ואקנֵה - פצעי בגרות. 

יישנן קלסיפיקציות שונות להגדרת התסמונת. ישנה התמונה מעבדתית, בה צפויה עליה בהורמון ה-LH ובאנדרוגנים  ו/או אי-סבילות לגלוקוז עם עליה ברמות האינסולין. ויש את המראה העל-קולי האופייני של שרשרת פנינים, עם מספר רב של זקיקים- בהיקף השחלה עם עיבוי של הרקמה הפנימית, ונפח שחלה גבוה. לעיתים נמצא 25 זקיקים קטנטנים ואף יותר.

פעמים רבות מבטאות בחורות אלו סביב גיל ההתבגרות חוסר שביעות רצון בולט מהמראה החיצוני בו חנן אותן ריבונו של עולם, מה שגורם לדימוי עצמי ירוד. חשוב מאוד לתת להן תחושה חיובית לגבי הנשיות שלהן ולגבי פריונן העתידי, ולנרמל עד כמה שאפשר את התופעות המטרידות אותן. כמובן שיש לתת התייחסות אישית לנפש המיוחדת אותה אמורות לפגוש המילים האלו. ואכן, אין נערה אחת דומה לאחותה -יש ותהיה היא מלאת אופטימיות והדברים שיעלו צפים על מים שקטים ורגועים; ומנגד תהיה נערה מעט חרדתית שהמילים המעטות והזהירות, יעוררו אצלה סערה בלב הים.

חשוב בנערות הצעירות האלו, להתייחס לאספקטים המטבוליים של התסמונת, ולתת לילדה צידה לדרך למסלול חיים בריא, הכוללים תזונה נכונה, פעילות גופנית (דבר שכאמור חלק מהן נוטות שלא לחבב במיוחד), איזון ערכי סוכר ושומני הדם שנוטים להיות מעורערים בתסמונת זו, ובעיקר להטמיע בהן ביטחון מלא בנשיותן המתרקמת אט אט. כדאי להתחיל כבר בהרגלים אלו בראשית גיל ההתבגרות, שהרי - כפי שאנו יודעים היטב – ה'גירסה דינקותא'- הרגלים שנרכשים בגיל צעיר, עשויים להישאר יציבים לאורך ימים ושנים. 

החשוב ביותר לנו, כרופאים, זה ללמוד קצת ענווה. אמירות כגון 'את לא תוכלי ללדת...יגדלו לי שערות על כף היד אם תזכי להיות אימא'- ועוד אמירות מזעזעות שפגשתי דרך סיפורים של מטופלות, דינן לחלוף מן העולם. וזה גם לא נכון. רוב הבנות נכנסות בקלות להריון מבלי לדעת בכלל שיש להם תסמונת רב-זקיקית. וגם אם כן, הטיפול הוא פשוט ומוצלח מאד. רק לעיתים הוא 'מוצלח' יתר על המידה ונולדים מרובי עוברים.

הבשורה לנשים שמבכות את העיכוב בפריון היא, שפוריותן של נשים עם תסמונת רב-זקיקית מתארכת במיוחד. הן צפויות להפתעות נעימות בגילאים מופלגים, כשהווסת מתחיל דווקא להסתדר, והביוצים סדירים. 
 

 

 

לטורים קודמים