תביעה ייצוגית ע"ס 32 מליון ש"ח הוגשה נגד 19 מועצות דתיות

תביעה ייצוגית על סך 32 מליון שקלים הוגשה כנגד מועצות דתיות שגבו סכומים גבוהים מהמותר בעבור כניסה למקוואות הנשים. "כל התביעה הזו נוגעת לזהותה היהודית של מדינת ישראל"

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 19/11/15 13:15 ז בכסלו התשעו

תביעה ייצוגית ע"ס 32 מליון ש"ח הוגשה נגד 19 מועצות דתיות
אילוסטרציה: uri Lenz, פלאש 90, צילום: אילוסטרציה: uri Lenz, פלאש 90

תביעה ייצוגית על סך 32 מיליון שקלים כנגד 19 מועצות דתיות בארץ, הוגשה השבוע (ג') מטעם עמותת 'עיתים' ו'המכון לאסטרטגיה ציונית', כיוון שהן גובות מהנשים הטובלות במקווה סכום גבוה בהרבה מהמותר על פי חוק.

התביעה שהוגשה באמצעות עדויות של 9 נשים, מציגה כי הסכומים שנגבים מהן בכניסה למקווה גבוהים מהסכומים האמורים בתקנות שירותי הדת. הסכום של 32 מיליון שקלים התקבל לאחר חישוב מספר הנשים הטובלות בכל עיר בה נמצא כי הסכום גבוה מדי, כולל כלות בשנתן הראשונה לנישואין, בה הטבילה במקווה היא חינם.

המועצות הדתיות, בהן נמצאה גבייה גבוהה מהמותר ונתבעות על ידי 'עתים', חולשות על כל הארץ. בין המועצות הנתבעות נמצאות המועצה הדתית ירושלים, המועצה הדתית מבשרת ציון, המועצה הדתית הרצליה, עיריית בני ברק, המועצה הדתית רמת השרון, המועצה הדתית חולון, המועצה הדתית רחובות, המועצה הדתית רעננה, המועצה הדתית גבעת שמואל, המועצה הדתית רמלה, המועצה הדתית נתניה, עיריית מודיעין מכבים רעות, המועצה הדתית ראשו לציון, עיריית אלעד, המועצה הדתית קריית מוצקין, המועצה הדתית חיפה, המועצה הדתית רכסים, המועצה הדתית מטולה והמועצה האזורית משגב. לכל המועצות הדתיות נשלחו מכתבי התראה, אך אלו לא נענו לפניות והמשיכו לגבות אגרות בניגוד לדין.

עו"ד אלעד קפלן, מנהל המחלקה המשפטית של 'עיתים' סיפר לכיפה כי בעיתים קיבלו פניות רבות של נשים שהתלוננו על המחירים "המכון לאסטרטגיה ציונית עשה מחקר מקיף על המקוואות ואנחנו אספנו את העדויות של הנשים עצמן. כשהתקשרנו לברר במועצות הדתיות גילינו שיש גביית יתר, של אפילו 20 שקלים מעל המותר".

עוד מעיד קפלן כי כל מועצה דתית פועלת בהתאם לשיקולי דעתה. "זה מדהים איך כל מקום ממציא לעצמו נהלים והסברים משלו" אומר קפלן ומרחיב, "בחלק מהמקומות למשל החליטו שכלות בשנה הראשונה לא פטורות מתשלום במקווה, בגלל שהן לא נרשמו במועצה דתית ספציפית לנישואין, אלא במועצה אחרת".

על-פי תקנות שירותי הדת הסכומים הקבועים בחוק לשימוש במקוואות בין 15 ש"ח עבור טבילה רגילה ועד 50 ש"ח עבור טבילה בתא מיוחד (מקווה כלות) - 50 ₪ או טבילה שלא בשעות הפעילות הרגילות. עוד על פי התקנות: כלות בשנה הראשונה לנישואיהן פטורות מתשלום.

קפלן מספר כי בירושלים למשל כלות יכולות לקבל פטור רק אם הן הולכות להוציא צ'יפ מיוחד שעולה סכום כסף נוסף "אבל כל כלה צריכה להשקיע את הזמן בשביל להוציא את זה. בשביל מה יש צורך בכך? הרי לכלה כבר יש תעודת נישואין, היא פשוט יכולה להראות אותה במקווה". עוד מספר לנו קפלן כי התקנות קובעות שטבילה עם מקלחת זה 15 ₪, ועם אמבטיה 30 ₪ אבל יש מועצות דתיות שמבחינתן מקלחת זו אמבטיה והן גובות תמיד 30 שקלים, שזה המחיר היקר יותר.

כל זה לדבריו, מוזיל את הערך של שירותי הדת בישראל "התביעה הזאת היא על יותר מכסף כי מה שחשוב לנו זה שנוכל לתת אמון באנשים שאמונים על היהדות במדינת ישראל שיהדות לא תהיה מקושרת לגביית יתר, שיהיו שירותי דת שמכבדים אותנו. כל התביעה הזו נוגעת לזהותה היהודית של מדינת ישראל, פחות לנזק הכלכלי ויותר לנזק התדמיתי" מסכם קפלן.