רק 30 מקוואות בארץ נגישים לבעלות מוגבלויות

נשים מוגבלות רבות נמנעות מטבילה בשל המרחק הרב בין מקום מגוריהן אל המקוואות הנגישים לשימושן. המשרד לשירותי דת מנסה כעת לשנות את התמונה

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 24/06/13 15:54 טז בתמוז התשעג

רק 30 מקוואות בארץ נגישים לבעלות מוגבלויות
המשרד לשירותי דת, צילום: המשרד לשירותי דת

במדינת ישראל קיימים כיום לא יותר מ-30 מקוואות הנגישים למוגבלים, כך שנכה שמעוניינת לטבול במקווה, נאלצת לנסוע לפעמים לא מעט קילומטרים כדי לקיים את אורח החיים ההלכתי. מבדיקת כיפה עולה כי בדרום הארץ, למשל, קיימים שלושה מקוואות נגישים בלבד: בבאר שבע, אשקלון ונווה. כלומר, אישה שמתגוררת בערד, במצפה רמון או באילת - נאלצת לוותר.

במשרד לשירותי דת יוצאים בימים אלה בפרויקט חדש שמבקש להנגיש מקוואות בכל רחבי הארץ. עם אישור חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות התאמות נגישות למקום ציבורי שהוא בניין קיים, (התשע"א - 2011) אשר נכנס לתוקף ביוני 2012 המחייב התאמת מבני הציבור החל המשרד לשירותי דת בהליך מיפוי מקוואות ארצי לשם הנגשת המקוואות עבור נשים בעלות מוגבלויות. תקנות החוק מכתיבות לוח זמנים עפ"י קריטריונים של גודל הרשות המקומית ומספר המבנים עפ"י מפתח של מספר התושבים ברשות המקומית.

במשרד ביקשו מהמועצות הדתיות להעביר פירוט על המבנים הקיימים תחת שיפוטן ועל מצב נגישותם. צוותי מהנדסים של אגף מבני דת במשרד לשירותי דת נשלחו לסקור את כלל המקוואות הרלוונטיים וזאת כתשתית לעריכת מיפוי כלל ארצי מעודכן. ”עם השלמת הליך המיפוי נוכל לעמוד על הצרכים הקיימים ועל העלויות הנגזרות מהליך הנגשת מבני המועצות והמקוואות בארץ“, מספרת דבי אייפרמן, מנהלת אגף מבני דת במשרד.

פרויקט נגישות המקוואות דורש תקציב לא קטן, המשרד עמד מול הגורמים הרלוונטיים במשרד האוצר על מנת לגייס תקציבים לפרויקט ועם אישור התקציב הסופי של המשרד ייגזרו הסכומים הייעודיים. כמו כן, פנה המשרד אל הגורמים האמונים על תחום ההנגשה במוסד לביטוח לאומי ועם מפעל הפיס על מנת לבחון דרכי שיתוף פעולה תקציבי.

מנכ"ל המשרד לשירותי דת, אלחנן גלט, ציין כי "המשרד לשירותי דת רואה בחשיבות רבה את הנגשת המקוואות לבעלי מוגבלויות ולשם כך, הולך להשקיע כסף רב בפתרונות הנגישות" עוד סיפר כי "הנחתי את אגף מבני דת לקדם את המיזם בהקדם כדי שגם לבעלי המוגבלות תינתן האפשרות לטבול ככל האדם".

הנגשת מקווה כוללת התקנת מעקה, הרחבת פתחי מעבר ושירותים מותאים ואף מנופי טבילה מיוחדים המתאימים למוגבלות. מעבר לכך, גם הבלניות נדרשות להדרכה מיוחדת, כדי לסייע לנשים הטובלות ברגישות ובידע מקצועי. אגב, ישנן מועצות מקומיות שלא המתינו לפרויקט החדש וכבר כיום מציעות מקוואות נגישים, כמו למשל באשדוד. במשרד לשירותי דת מעריכים כי הפרויקט הכלל ארצי יסתיים עד לנובמבר 2018.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il